Kā mājai saņemt 31 500 eiro remontam?
- Detaļas
- Kategorija: Namu pārvalde
- Publicēts Ceturtdiena, 14 Novembris 2024 13:07
Pašvaldība brūkošas mājas iedzīvotājiem draudēja ar piecpadsmitkārtīgu nekustamā īpašuma nodokļa palielinājumu, taču iedzīvotāji atrada izeju!
Daudzi iedzīvotāji sūdzas par savu māju slikto stāvokli, bet cik daudz ir tādu, kas zina par Rīgas valstspilsētas pašvaldības līdzfinansējumu remontdarbiem? Māja pašā Vecrīgas sirdī – Skārņu ielā 7 – divu gadu laikā ir saņēmusi divus pašvaldības līdzfnansējuma maksājumus 31 500 eiro apmērā un grasās pretendēt uz trešo.
„Mūsu māju uzskatīja par graustu...”
2023. gadā mājas Skārņu ielā 7 iedzīvotāji ar sava īpašuma apsaimniekotāja Rīgas namu apsaimniekotājs palīdzību vispirms organizēja mājas vienas, šogad – otras fasādes remontu. Tiesa, bez apsaimniekošanas uzņēmuma un Rīgas pašvaldības finansiālās palīdzības tas nebūtu iespējams, stāsta dzīvokļu īpašnieku pārstāvis Juris:
– Iepriekš mūsu māju apsaimniekoja cits uzņēmums, un mēs saskārāmies ar lielām problēmām. Situācija nobrieda tik tālu, ka saņēmām Rīgas pašvaldības Īpašuma departamenta Būvju sakārtošanas pārvaldes brīdinājumu par to, ka mūsu māja atzīta par vidi degradējošu ēku. Pašvaldība steidzami pieprasīja māju sakārtot, pretējā gadījumā mums draudēja nekustamā īpašuma nodokļa palielināšana 15 reizes.
Māja Skārņu ielā 7 atrodas pašā Vecrīgas centrā. Nekustamā īpašumu kadastrālā vērtība šajā teritorijā ir ārkārtīgi augsta. Līdz ar to katram dzīvokļa īpašniekam ik gadu draudēja nekustamā īpašuma nodokļa pieaugums vairāku tūkstošu eiro apmērā. Aprēķinājuši iespējamos zaudējumus, iedzīvotāji saprata, ka steidzami jārīkojas.
Laiks mainīt apsaimniekotāju
– Mūsu mājā kopā ir tikai 17 atsevišķi īpašumi, no kuriem 14 ir dzīvokļi, bet vēl trīs – komerctelpas, – stāsta Juris. – Protams, daudzi īpašnieki savus dzīvokļus izīrē un paši šajā mājā nedzīvo, tomēr, uzzinot par gaidāmo nekustamā īpašuma nodokļa paaugstināšanu, praktiski neviens nepalika vienaldzīgs un visi piedalījās diskusijās. Vispirms iedzīvotāji nolēma rakstīt savam apsaimniekošanas uzņēmumam, lai saprastu, kā tas gatavojas grūtībās nonākušajai mājai palīdzēt. Tomēr sapratni neatrada.
– Mūsu vēstule apsaimniekotājam nenonāca līdz uzņēmuma vadībai, bet gan gandrīz sešus mēnešus bez kustības nogulēja Juridiskajā nodaļā. Rezultātā kaimiņiem atzinos, ka nezinu, ko darīt tālāk... Laikam jāmaina pārvaldnieks, – atceras dzīvokļu īpašnieku pārstāvis Juris.
Izglāba gudrs padoms
Ar šo ideju Juris devās uz konsultāciju Rīgas apsaimniekotāju asociācijā. Saņēmuši jauno informāciju, dzīvokļu īpašnieki nobalsoja par uzņēmumu Rīgas namu apsaimniekotājs.
– Mūsu sapulcē piedalījās potenciālā apsaimniekošanas uzņēmuma vadība. Jau toreiz saņēmām izsmeļošu informāciju, kā remontēt māju un izvairīties no nodokļu celšanas, stāsta mājas pārstāvis
– Vai jums jau bija iecere pieprasīt Rīgas pašvaldības finansiālo atbalstu?
– Nē, par dzīvojamo māju fasāžu remonta līdzfinansējuma programmu mēs tolaik neko nezinājām. Par to mums pastāstīja tikai vēlāk, kad sākām sadarbību ar arhitektu biroju. Mums uzreiz ieteica fasādes remontu sadalīt trīs posmos un katru gadu atjaunot vienu mājas sienu. Tas mums ir ļāvis iesniegt pieteikumu Rīgas domes līdzfinansējuma saņemšanai jau divas reizes. Manuprāt, tas ir ļoti godīgi! Galu galā mūsu māja ir maza, tikai paši mēs nevarētu pacelt šādus izdevumus.
Galvenais – pareizi sagatavota dokumentācija
Noformēt dokumentus dalībai programmā iedzīvotājiem palīdzēja uzņēmuma Rīgas namu apsaimniekotājs attīstības direktors Aleksandrs Sakovskis un viņa komanda.
– Aleksandr, vai dzīvokļu īpašniekiem ir grūti saņemt līdzfinansējumu no Rīgas pašvaldības?
– Lai to izdarītu, pietiek ievērot kārtību, kas aprakstīta Rīgas pašvaldības noteikumos un konkursa nolikumā. Visi nepieciešamie paskaidrojumi ir atrodami interneta vietnē atjauno.rīga.lv. Kopumā – mājas pārstāvjiem ir jāaizpilda nepieciešamās veidlapas, piemēram, pareizi jādokumentē iedzīvotāju balsojums un jāiesniedz dokumenti, tai skaitā tehniskā dokumentācija. Šeit nav nekā sarežģīta, taču ir ļoti precīzi jāizpilda nolikuma prasības. Piemēram, mājas Skārņu ielā 7 gadījumā lielu atbalstu saņēmām no Īpašuma departamenta Būvju sakārtošanas pārvaldes.
– Vai iedzīvotāji paši var tikt galā ar šādu procedūru vai arī viņiem nepieciešama apsaimniekotāja palīdzība?
– Var arī paši, ja vien mājā ir dzīvokļu īpašnieku biedrība un dzīvokļu īpašnieki ir pieņēmuši lēmumu dot pilnvarojumu biedrībai prasīt līdzfinansējumu. Taču viena lieta ir jāielāgo – nauda no pašvaldības tiks pārskaitīta tikai pēc darbu pabeigšanas, kas nozīmē, ka iedzīvotājiem vispirms pašiem jāatrod finansējums, un tas var būt apjomīgs. Piemēram, mājā Skarņu ielā 7, fasādes remonta pirmā kārta izmaksāja 66,5 tūkstošus eiro, bet otrā kārta – 49 tūkstošus eiro. Trešās kārtas izmaksas vēl nav zināmas. Kopumā remontdarbos iedzīvotājiem būs jāiegulda aptuveni 150000 eiro. Skaidrs, ka mājas uzkrājumu fondā tik lielu līdzekļu nav. Iedzīvotājiem ir jājautā savam apsaimniekotājam, vai tas viņiem var palīdzēt pirmajā posmā, kamēr pašvaldība līdzfinansējumu vēl nav pārskaitījusi.
– Vai es pareizi saprotu, ka pašvaldība sedz līdz pat ceturtdaļai no mājas renovācijas darbu izmaksām?
– Es neapgalvotu, ka šī ir trešā vai piektā daļa... Katras Rīgas valstspilsētas pašvaldības programmas, un kopš 2024. gada to ir daudz, maksimālais finansējums ir ierobežots līdz 30000 eiro. Bet šī ir maksimālā līdzfinansējuma summa, faktiskais pārskaitījuma lielums ir atkarīgs no dažādiem faktoriem: darbu izmaksām, komerctelpu esamības mājā utt. Bet jebkurā gadījumā, ja visi dokumenti būs pareizi noformēti, pašvaldība mājoklim piešķirs pienākošos atbalstu.
Kur meklēt naudu?
Tātad divu mājas Skārņu ielā 7 fasāžu remonts iedzīvotājiem ir izmaksājis jau aptuveni 110 tūkstošus eiro, pašvaldības līdzfinansējums bija aptuveni 31500 eiro. Kur iedzīvotājiem ņemt trūkstošos līdzekļus, lai samaksātu būvniekiem?
– Mūsu gadījumā apsaimniekošanas uzņēmums Rīgas namu apsaimniekotājs izsniedza aizdevumu uz ļoti izdevīgiem nosacījumiem, – skaidro mājas pārstāvis Juris. – Iedzīvotāji katru mēnesi atmaksā aizdevumu.
– Un cik iedzīvotāji tagad maksā, lai segtu aizdevumu?
– Pēc vienošanās ar apsaimniekotāju naudu varam atdot pakāpeniski trīs gadu laikā. Papildu maksājums sastāda aptuveni 1,50 eiro par kvadrātmetru.
„Mūsu funkcija – palīdzēt iedzīvotājiem”
Apsaimniekošanas uzņēmuma Rīgas namu apsaimniekotājs pārstāvis Igors Trubko pastāstīja, ka šī nav pirmā reize, kad uzņēmums palīdz iedzīvotājiem nekavējoties organizēt remontdarbus un izdevumus par tiem atmaksāt pēc grafika:
– Kad pirms daudziem gadiem veidojām savu uzņēmumu, skaidri sapratām, ka būs jāatbalsta iedzīvotāji gan ar aizdevumiem, gan ar dažādiem nestandarta risinājumiem. Piemēram, kad Juris un viņa kaimiņi vērsās pie mums pēc palīdzības, mēs apsvērām iespēju veikt kompleksu mājas renovāciju. Bet izrādījās, ka siltināšanas rezultātā māja nevar sasniegt nepieciešamo energoefektivitātes līmeni, tātad nevar kvalificēties dalībai Altum programmā (kuras ietvaros iedzīvotāji var saņemt līdzfinansējumu siltināšanas un remontdarbiem līdz 50% apmērā). Situācija ir tāda, jo māja atrodas Vecrīgā, kura ir īpaši aizsargājamā teritorija attiecībā uz ēku ārējo izskatu. Turpinot meklēt risinājumu, rosinājām iedzīvotājus lemt par mājas fasāžu pakāpenisku atjaunošanu un dalību Rīgas pašvaldības līdzfinansējuma programmā.
Kā uzņēmums esam uzkrājuši nopietnu pieredzi šajā jomā – mums ir īpaša nodaļa, kas sagatavo pieteikumus līdzfinansējumam, izmantojam Altum kredītlīniju, kuru dzīvokļu īpašnieki var izmantot renovācijas darbu finansēšanai, pamatojoties uz kopsapulces protokolu. Šajā gadījumā mēs nosakām darbu izmaksas un uzreiz samaksājam būvniekiem pilnā apmērā, savukārt iedzīvotāji šo aizdevumu var atmaksāt pakāpeniski.
„Galvenais ir dzīvokļu īpašnieku griba!”
Vai uzņēmums Rīgas namu apsaimniekotājs ir gatavs palīdzēt arī citu sliktā stāvoklī nonākušu māju iedzīvotājiem, kuri, iespējams, jau saņēmuši brīdinājumus no pašvaldības par iespējamu nekustamā īpašuma nodokļa palielināšanu? Aleksandrs Sakovskis uzsver, ka nekādu grūtību nav.
– Ikvienas mājas, kuru apsaimnieko uzņēmums Rīgas namu apsaimniekotājs, iedzīvotājiem palīdzēsim iesniegt dokumentus dalībai Rīgas pašvaldības līdzfinansējuma programmā remontdarbu veikšanai. Ar konsultācijām palīdzam iedzīvotājiem, kuri dzīvo mājās, ko apsaimnieko citi uzņēmumi.
– Cik ātri var saņemt līdzfinansējumu remontam, ja darbi ir steidzami?
– Viss atkarīgs no tā, kāda tehniskā dokumentācija mājai jau ir. Galvenie dokumenti ir tehniskās apsekošanas atzinums un uz tā pamata izstrādāts mājas atjaunošanas projekts. Ja šādas dokumentācijas mājai vēl nav, tās sagatavošana var ilgt pat gadu. Precīzs periods ir atkarīgs no mājas stāvokļa. Tomēr pats galvenais ir dzīvokļu īpašnieku griba. Ja viņi ir vienoti savā lēmumā glābt māju, tad nekas nav neiespējams.