Viss par noteikumiem, kuri nosaka, kā mājas Rīgā varēs pretendēt uz līdzfinansējumu remontdarbiem 50% apmērā
- Detaļas
- Kategorija: Likumi
- Publicēts Sestdiena, 17 Jūnijs 2017 22:33
Saistošie noteikumi Par kārtību, kādā Rīgas pilsētas pašvaldība sniedz palīdzību energoefektivitātes pasākumu veikšanai dzīvojamā mājā un dzīvojamās mājas renovācijai
1. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Rīgas pilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) līdzfinansē daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes pasākumus un dzīvojamās mājas renovāciju, kā arī līdzfinansējuma apmēru un piešķiršanas nosacījumus.
2. Saistošajos noteikumos lietotie termini:
2.1. daudzdzīvokļu dzīvojamā māja – dzīvojamā māja, kuras galvenais lietošanas veids ir triju vai vairāku dzīvokļu māja un tajā ir vismaz desmit dzīvokļa īpašumi, dzīvokļa īpašumi izveidoti saskaņā ar likumu Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju, likumu Par kooperatīvo dzīvokļu privatizāciju un Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, kā arī dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesības pārņemtas no Pašvaldības un ir noslēgts dzīvojamās mājas pārvaldīšanas līgums vai arī ir dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums par mājas pārvaldnieka pilnvarošanu energoefektivitātes pasākumu veikšanai;
2.2. energoefektivitātes pasākumi – ēkas pilnveidošanas projekts, kura realizācijas rezultātā tiek panākta enerģijas patēriņa samazināšana, lietderīgāka izmantošana un tiek uzlabots komforta līmenis telpās;
2.3. renovācija – būves vai tās daļas kapitālais remonts, lai atjaunotu būvi vai tās daļu, nomainot nolietojušos elementus vai konstrukcijas, kā arī funkcionālu vai tehnisku uzlabojumu ieviešana būvē, nemainot tās apjomu un funkcijas.
3. Līdzfinansējuma piešķiršanas mērķis ir uzlabot daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas energoefektivitāti un sniegt atbalstu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas renovācijai, tādējādi palielinot ēkas energoefektivitāti un atjaunojot tās tehnisko stāvokli.
Cik daudz naudas māja varēs saņemt?
2. Atbalstāmās aktivitātes un līdzfinansējuma apmērs
4. Pašvaldības līdzfinansējumu piešķir:
4.1. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas energoaudita veikšanai – 80% apmērā no energoaudita izmaksām, bet ne vairāk kā 426,86 euro;
4.2. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās paraugdokumentācijas izstrādei –100% no paraugdokumentācijas izmaksām, bet ne vairāk kā 5217,20 euro;
4.3. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas renovācijas darbu veikšanai energoefektivitātes pasākumu ietvaros – ne vairāk kā 50% apmērā no renovācijas projekta kopējām izmaksām;
4.4. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas renovācijas darbu veikšanai, ja daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, tās daļa, atsevišķu tehnisko sistēmu vai elementu stāvoklis normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzīts par bīstamu cilvēku dzīvībai vai veselībai – ne vairāk kā 50% apmērā no renovācijas projekta kopējām izmaksām.
5. Līdzfinansējumu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas renovācijai un energoefektivitātes pasākumu veikšanai viena finanšu gada ietvaros piešķir atbilstoši Pašvaldības kārtējā gada budžetā šim mērķim paredzētajiem finanšu līdzekļiem.
Kurām mājām piešķirs naudu energoauditam?
2.1. Līdzfinansējuma piešķiršana energoaudita veikšanai
6. Iesniegumu līdzfinansējuma saņemšanai energoaudita veikšanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības pilnvarotā persona iesniedz Rīgas pašvaldības aģentūrā Rīgas enerģētikas aģentūra (turpmāk – Aģentūra). Iesniegumam pievieno šādus dokumentus:
6.1. dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma par energoaudita veikšanu kopiju;
6.2. mājas inventarizācijas lietas kopiju.
7. Aģentūra organizē energoaudita izstrādi un ir tā pasūtītāja. Par energoaudita veikšanu slēdz trīspusēju līgumu – starp pasūtītāju, daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības pilnvaroto personu un energoauditoru.
8. Energoauditā iekļauj tehniski iespējamos un ekonomiski pamatotos plānotos pasākumus mājas energoefektivitātes uzlabošanai, aptverot mājas norobežojošās konstrukcijas un iekšējās siltumapgādes sistēmas, kā arī izstrādā mājas energosertifikātu.
9. Iesniegumu līdzfinansējuma saņemšanai energoaudita veikšanai vērtēšana notiek reģistrācijas secībā.
Naudu piešķirs arī tehniskās Paraugdokumentācijas izstrādei!
2.2. Līdzfinansējuma piešķiršana tehniskās paraugdokumentācijas izstrādei
10. Iesniegumu līdzfinansējuma saņemšanai tehniskās paraugdokumentācijas izstrādei daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības pilnvarotā persona iesniedz Aģentūrā. Iesniegumam pievieno šādus dokumentus:
10.1. dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma par mājas energoefektivitātes pasākumu realizācijas darbu veikšanu kopiju;
10.2. mājas inventarizācijas lietas kopiju.
11. Aģentūra organizē daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās paraugdokumentācijas izstrādi un ir tās pasūtītāja. Par paraugdokumentācijas izstrādi slēdz trīspusēju līgumu – starp pasūtītāju, daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības pilnvaroto personu un paraugdokumentācijas izstrādātāju.
12. Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskā paraugdokumentācija pāriet tās pasūtītāja īpašumā pilnā apmērā bez jebkādiem ierobežojumiem, tā tiek uzglabāta Aģentūras mājaslapā www.rea.riga.lv īpaši izveidotā datubāzē, ir brīvi pieejama visiem interesentiem un izmantojama bez atlīdzības, ņemot vērā, ka:
12.1. paraugdokumentācija tiek ieteikta izmantošanai kā labākās prakses paraugs, sagatavojot analogu daudzdzīvokļu māju renovāciju;
12.2. paraugdokumentācijas izmantotājiem ir tiesības pēc vajadzības veikt tajā jebkādus pārveidojumus, grozījumus un papildinājumus. Par izmaiņām dokumentācijā ir atbildīgs izmaiņu veicējs.
13. Pašvaldības finansējumu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās paraugdokumentācijas izstrādei var piešķirt, ja tiek plānota kompleksa renovācija, iekļaujot tehniski iespējamos un ekonomiski pamatotos energoefektivitāti paaugstinošos pasākumus, kas aptver mājas norobežojošās konstrukcijas un iekšējās siltumapgādes sistēmas.
14. Ja divu gadu laikā pēc daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās paraugdokumentācijas izstrādes (saskaņošanas datuma Rīgas pilsētas būvvaldē) nav uzsākta daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas renovācija, Pašvaldības samaksātie līdzekļi par daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās paraugdokumentācijas izstrādi daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopībai ir jāatmaksā 50% apmērā Pašvaldības budžetā.
15. Iesniegumu līdzfinansējuma saņemšanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās paraugdokumentācijas izstrādei vērtēšana notiek reģistrācijas secībā.
Nedaudz par remontiem!
2.3. Līdzfinansējuma piešķiršana dzīvojamās mājas renovācijai
16. Uz līdzfinansējuma piešķiršanu dzīvojamās mājas renovācijai var pretendēt daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieki, ja dzīvojamās mājas galvenais lietošanas veids ir triju vai vairāku dzīvokļu māja un tajā ir vismaz desmit dzīvokļa īpašumi, dzīvokļa īpašumi izveidoti saskaņā ar likumu Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju, likumu Par kooperatīvo dzīvokļu privatizāciju un Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, kā arī dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesības pārņemtas no Pašvaldības un ir noslēgts dzīvojamās mājas pārvaldīšanas līgums.
17. Līdzfinansējuma saņēmēji daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas renovācijai energoefektivitātes pasākumu ietvaros, kā arī daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas renovācijai, ja mājas, tās daļas, atsevišķu tehnisko sistēmu vai elementu stāvoklis normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzīts par bīstamu cilvēku dzīvībai vai veselībai (turpmāk – renovācijas darbi), tiek atlasīti, veicot projektu pieteikumu konkursu. Aģentūra apstiprina konkursa nolikumu.
Kādos gadījumos var saņemt atteikumu?
18. В Konkursa nolikumā paredz:
18.1. renovācijas darbu projekta saturu, iesniedzamos dokumentus, to noformēšanas un iesniegšanas kārtību;
18.2. renovācijas darbu projekta vērtēšanas kritērijus;
18.3. lēmuma par renovācijas darbu projekta apstiprināšanu, nosakot maksimālo līdzfinansējuma summu, pieņemšanas kārtību;
18.4. līguma par līdzfinansētā renovācijas darbu projekta īstenošanu noslēgšanas kārtību;
18.5. citus noteikumus, kas sekmē šo saistošo noteikumu izpildi.
19. Paziņojums par konkursa izsludināšanu tiek publicēts Pašvaldības portālā www.riga.lv un Aģentūras mājaslapā www.rea.riga.lv, norādot:
19.1. pieteikumu iesniegšanas vietu;
19.2. pieteikumu iesniegšanas termiņu;
19.3. konkursa nolikumu.
20. Konkursa komisija lemj par:
20.1. projekta atstāšanu bez izskatīšanas konkursa nolikumā noteiktajos gadījumos;
20.2. projekta apstiprināšanu, nosakot maksimālo izmaksājamo līdzfinansējuma summu;
Kādos gadījumos jūsu projekts tiks noraidīts?
20.3. projekta noraidīšanu, ja:
20.3.1. projekts neatbilst konkursa nolikumā noteiktajiem projektu vērtēšanas kritērijiem un šo neatbilstību novēršana ietekmētu projektu pēc būtības;
20.3.2. konkursa ietvaros nav pieejams finansējums projekta īstenošanas līdzfinansēšanai.
21. Lēmumu par projekta apstiprināšanu, nosakot maksimālo līdzfinansējuma summu saimnieciskās darbības veicējam, saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Regula) konkursa komisija var pieņemt līdz 2020. gada 31. decembrim.
22. Paziņojums par konkursa rezultātiem tiek publicēts Pašvaldības portālā www.riga.lv un Aģentūras mājaslapā www.rea.riga.lv.
23. Šajos saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā apstiprināto daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas renovācijas projektu īsteno un līdzfinansējumu izmaksā saskaņā ar civiltiesisku līgumu par līdzfinansētā projekta īstenošanu (turpmāk – līgums), kuru, pamatojoties uz konkursa komisijas lēmumu par projekta apstiprināšanu, nosakot maksimālo līdzfinansējuma summu, ar līdzfinansējuma saņēmēju slēdz Aģentūra. Līguma projekts ir konkursa nolikuma sastāvdaļa.
24. Līgumā iekļauj vismaz šādus noteikumus:
24.1. līdzfinansējuma neizmaksāšanas un/vai samazināšanas gadījumi un nosacījumi līguma nepienācīgas vai daļējas izpildes gadījumā;
24.2. līguma pirmstermiņa izbeigšanas nosacījumi;
24.3. Aģentūras tiesības vienpusēji atkāpties no līguma;
24.4. citi nosacījumi, ja tie sekmē konkursa komisijas lēmumā un līgumā noteiktā mērķa sasniegšanu.
Pašvaldība naudu piešķirs tikai pēc darbu pabeigšanas!
25. Aģentūra izmaksā līdzfinansējumu pēc projekta īstenošanas, ieskaitot darbu pabeigšanas fakta saskaņošanu valsts un pašvaldības iestādēs ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un kārtībā, pilna norēķina veikšanu ar darbu veicējiem un piegādātājiem, kā arī līdzfinansējuma maksājuma saņemšanai noteikto dokumentu iesniegšanas Aģentūrai līgumā noteiktajā kārtībā un termiņā.
26. Aģentūrai ir tiesības, nosūtot attiecīgu paziņojumu līdzfinansējuma saņēmējam, vienpusēji atkāpties no līguma, ja līdzfinansējuma saņēmējs nepilda līgumu, tajā skaitā netiek ievērots līgumā noteiktais projekta īstenošanas sākuma un/vai beigu termiņš, vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt paredzētā projekta rezultāta sasniegšanu.
27. Ja līdzfinansējums nav izlietots atbilstoši normatīvo aktu prasībām vai ir pārkāpti līguma noteikumi, Aģentūra pieņem lēmumu par līdzfinansējuma atgūšanu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Kā rīkoties personām, kuras ir pašnodarbinātas?
3. De minimis atbalsta nosacījumi saimnieciskās darbības veicējiem, kas pretendē uz līdzfinansējuma saņemšanu
28. Агентство Aģentūra lemj par līdzfinansējuma piešķiršanu saimnieciskās darbības veicējam valsts atbalsta veidā saskaņā ar Regulu.
29. Lemjot par līdzfinansējuma piešķiršanu valsts atbalsta veidā, Aģentūra ievēro šādus nosacījumus:
29.1. de minimis atbalstu piešķir, ievērojot Regulas 1. panta 1. punktā minētos nozares un darbības ierobežojumus;
29.2. pirms lēmuma par projekta apstiprināšanu pieņemšanas Aģentūra pārbauda, vai saimnieciskās darbības veicējam valsts atbalsts nepalielina attiecīgajā fiskālajā gadā, kā arī iepriekšējos divos fiskālajos gados saņemtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz Regulas 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Saimnieciskās darbības veicējs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums atbilst Regulas 2. panta 2. punktā noteiktajai „viena vienota uzņēmuma” definīcijai;
29.3. de minimis atbalstu piešķir, ja saimnieciskās darbības veicējam nav pasludināts maksātnespējas process, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, netiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, nav uzsākta bankrota procedūra, nav piemērota sanācija vai mierizlīgums, tā saimnieciskā darbība nav izbeigta vai apturēta un/vai tas neatbilst valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;
29.4. ievērojot Regulas 5. panta 1. un 2. punkta nosacījumus, šo saistošo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Regulas 3. panta 2. punktā noteiktajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā, atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā;
29.5. ja saimnieciskās darbības veicējs darbojas vienlaicīgi vairākās nozarēs, tostarp Regulas 1. panta 1. punktā minētajās nozarēs, vai veic turpat minētas darbības, saimnieciskās darbības veicējs nodrošina šo nozaru vai darbību, vai to izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Regulas 1. panta 2. punktu.
30. Līdzfinansējumu uzskaita saskaņā ar normatīviem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
31. Aģentūra un līdzfinansējuma saņēmējs uzglabā informāciju par sniegto de minimis atbalstu atbilstoši Regulas 6. panta 4. punktam.
4. Noslēguma jautājumi
32. Saistošie noteikumi publicējami oficiālajā izdevumā Latvijas Vēstnesis un stājas spēkā nākamajā dienā pēc publicēšanas.
33. Atzīt par spēku zaudējušiem Rīgas domes 2013. gada 24. septembra saistošos noteikumus Nr. 47 Par kārtību, kādā Rīgas pilsētas pašvaldība sniedz palīdzību energoefektivitātes pasākumu veikšanai dzīvojamā mājā.
Domes priekšsēdētājs N. Ušakovs