Neļaujiet sevi apkrāpt!
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Ceturtdiena, 17 Janvāris 2013 16:05
Pašās saltākajās dienās daudzi rīdzinieki saņēma no AS Rīgas siltums biedējošas vēstules: tā kā pārvaldnieks nav norēķinājies par piegādāto siltumu, mājām draud apkures atslēgšana. Kaut ko nepatīkamāku grūti iedomāties, īpaši, ja sinoptiķi sola -15 grādus!
Mūsu lasītāji no Ozolciema ielas saņēma šādu AS Rīgas siltums komercdirektora Ojāra Svētiņa parakstītu paziņojumu: „Informējam, ka no 2012. gada septembra līdz novembrim pēc jūsu adreses nav veikti maksājumi par siltumu”.
Uzņēmuma Rīgas siltums pārstāvis aicināja dzīvokļu īpašniekus kopā ar pārvaldnieku „siltumenerģijas nepārtrauktas piegādes” interesēs atrisināt parādu problēmu. Gadījumam, ja iedzīvotāji nespēs saprast formulējumu, Svētiņa kungs precizē: „Citādi Rīgas siltums būs spiests ierobežot siltuma piegādi jūsu mājai vai vispār atslēgt pakalpojumu”.
Kas slēpjas aiz siltumapgādes uzņēmuma draudiem? Biedējošās vēstules tika nosūtītas daudzām Rīgas mājām. Izrādās, AS Rīgas siltums iedzīvotājus par parādiem informē pēc Rīgas domes ieteikuma. Būtībā tas mazāk domāts kā atgādinājums, ka siltumu iespējams atslēgt, vairāk kā aicinājums sekot tam, cik akurāti strādā pārvaldnieks.
Saraksti ar mājām Rīgas siltumtīkli uzsāka pirms diviem gadiem pēc bēdīga precedenta: kāds namu pārvaldītājs un apsaimniekotājs pamatīgi apšmauca klientus, nepārskaitot pakalpojumu sniedzējam viņu samaksāto naudu. Pēc tam arī pašvaldība uzdeva AS Rīgas siltums laikus ziņot dzīvokļu īpašniekiem, ja pārvaldnieks vienu divus mēnešus aizkavē maksājumus. Labākajā gadījumā iedzīvotāji paspēs pārbaudīt namu pārvaldes godīgumu vai piespiedīs to pievērsties parādniekiem, sliktākajā – apkures atslēgšana (ja liela parāda dēļ lieta tiktāl nonāks) viņiem nebūs liels pārsteigums.
– Pēdējo divu gadu laikā mēs esam nosūtījuši daudz tādu vēstuļu, – pastāstīja AS Rīgas siltums pārstāve Jana Roze. – Formāli siltuma piegādes līgumu mājas vārdā slēdz pārvaldnieks, viņš arī veic norēķinus par pakalpojumu, tāpēc normālā situācijā mums nav nekādas vajadzības vērsties pie dzīvokļu īpašniekiem. Bet, ja pārvaldnieks pārstāj maksāt, iedzīvotājiem ir tiesības zināt, ka kaut kas notiek ne tā, kā vajadzētu.
Vispirms uzņēmums Rīgas siltums sūta brīdinājumu pašai namu pārvaldei un tikai pēc tam dzīvokļu īpašniekiem, jo tieši viņiem nāksies atbildēt par parādu, reālu vai šķietamu, kas radies, iedzīvotāju samaksātajai naudai aizkavējoties namu pārvaldes kasē.
– Jā, gadās, ka iedzīvotāji ir samaksājuši visus rēķinus par siltumu, bet pārvaldnieks nav mums pārskaitījis naudu, – atzīst Jana Roze. – Mēs cenšamies mājas no tā pasargāt, nosūtot brīdinājuma vēstules.
Māja piesaista uzņēmuma Rīgas siltums uzmanību, tiklīdz pārvaldnieks divus trīs mēnešus nav maksājis rēķinus vai arī parāda summa sasniedz divus trīs mēneša vidējos maksājumus par siltumenerģiju.
Rīgas apsaimniekotāju asociācijas vadītājs Igors Trubko stāsta, kā vajadzētu reaģēt iedzīvotājiem, saņemot brīdinājumu no AS Rīgas siltums.
– Vispirmām kārtām jāpieprasa no siltumapgādes uzņēmuma ziņas par mājas parādu. Parāds sastāv no divām daļām – nenokārtotā maksājuma par iepriekšējos mēnešos saņemto siltumu un kārtējā maksājuma, bet reāli parādu veido tikai pirmā sastāvdaļa.
Tālāk, pēc Igora Trubko teiktā, mājas pilnvarotai personai jāvēršas pie pārvaldnieka un jāpieprasa parādnieku saraksts un dati par parāda kopējo summu atbilstoši dzīvokļu rēķiniem. Tas parādīs reālo situāciju mājā.
Svarīgi, lai mājas kopējais parāds uzņēmumam Rīgas siltums sakristu ar atsevišķu iedzīvotāju parādu summu. Dažkārt iedzīvotāju parāda summa var būt lielāka par oficiālo parādu siltumapgādes uzņēmumam, un tas nozīmē, ka pārvaldnieks ieguldījis daļu paša līdzekļu, lai norēķinātos par saņemto siltumenerģiju. Viņš nav ieinteresēts, lai mājai atslēgtu apkuri, un cer nākotnē savu naudu no parādniekiem atgūt. Tas liecina, ka namu pārvalde strādā godīgi un apzinīgi.
Bēdīgi, ja iedzīvotāju parāda summa ir mazāka par mājas kopējo parādu siltuma piegādātājam, jo tas nozīmē, ka pārvaldnieks vai nu aizkavējis dzīvokļu īpašnieku samaksātās naudas tālāku pārskaitīšanu, vai arī to izlietojis citiem mērķiem. Tādā gadījumā iedzīvotājiem jārīkojas nekavējoties – jānolīgst cits pārvaldnieks krāpnieka vietā un jāvēršas policijā ar prasību ierosināt krimināllietu.
Diemžēl nupat redakcija saņēmusi informāciju par mājām, kuras grūtā situācijā nostādījis Rīgā strādājošs liels namu pārvaldīšanas un apsaimniekošanas uzņēmums, kuram 2012. gada rudenī bija vairāk nekā 140 klientu. Pirms kāda laika šis namu pārvaldnieks sāka uzvesties dīvaini – bez jautājuma saskaņošanas ar dzīvokļu īpašniekiem krasi paaugstināja apsaimniekošanas maksu un rosināja pārslēgt līgumus uz meitas firmu. Pēc mūsu rīcībā esošām ziņām, dažas mājas nepakļāvās šantāžai, un pārvaldnieks vienkārši pārstāja šo māju iemītnieku samaksāto naudu pārskaitīt AS Rīgas siltums.
Ziemas vidū iedzīvotājiem jau bija prāvs mākslīgi radīts parāds, radās apkures atslēgšanas draudi. Lūk, kāpēc ir tik svarīgi uzreiz reaģēt uz pilsētas siltumtīklu brīdinājumiem, bet vēl labāk – pastāvīgi kontrolēt savu pārvaldnieku.