Mājas naudai patīk, ja to skaita
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Sestdiena, 14 Aprīlis 2012 08:36
Dzīvokļu īpašnieki, ziniet: jums ir tiesības no 1. aprīļa saņemt namu pārvaldes rakstisku pārskatu par iepriekšējā kalendārajā gadā izlietotajiem mājas līdzekļiem. Tas ir svarīgi, jo zinot, kā strādā pārvaldnieks, jūs varat kontrolēt naudas izlietojumu, piedalīties apsaimniekotāja darbu plānošanā un pieņemt pareizus lēmumus.
Pārskata laiks
Pagājušajā gadā mēs pastāvīgi stāstījām, kā jāizskatās mājas pamatdokumentiem – tāmei un pārskatam. Pārvaldīšanas un apsaimniekošanas tāme iedzīvotājiem no pārvaldnieka jāsaņem un jāapstiprina katru gadu beigās. Savukārt pārskatu par iepriekšējo gadu viņi var saņemt pēc 1. aprīļa. Šai nolūkā dzīvokļa īpašniekam jāvēršas savas namu pārvaldes grāmatvedībā. Pārvaldnieka pienākumu sniegt pārskatu iedzīvotājiem nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 1014 un Pārvaldīšanas likums.
Daudzi mūsu lasītāji pārskatus jau saņēmuši. Tajos sīki aprakstīti namu pārvaldes izdevumi tādās pozīcijās kā mājas sanitārā kopšana un tehniskā apkope, administratīvie un remonta izdevumi. Bet iedzīvotāji jautā: ko nozīmē pozīcija „Kopīgās izmaksas”, kuru pārvaldnieks parasti neatšifrē?
Viens par visiem, visi par vienu
Palūdzām ekonomisti un grāmatvedi Taisu Štāli atbildēt uz šo jautājumu. Izrādās, ka noteikumi neuzliek pārvaldniekam pienākumu pārskatā detalizēti aprakstīt kopīgo izmaksu sastāvu, taču pēc dzīvokļu īpašnieku pirmā pieprasījuma viņam šāda informācija jāsniedz. Iedzīvotājiem ir tiesības skaidri zināt, kur un kā tērēta viņu nauda.
– Kas īsti ir apsaimniekošanas kopīgās izmaksas?
– Uzreiz nošķirsim divus jēdzienus. Namu pārvaldei vienmēr ir ar katru konkrēto māju saistīti izdevumi (sanitārā kopšana, tehniskā apkope u.c.) un izdevumi, kas attiecas uz māju grupu vai visām mājām, ko apkalpo attiecīgā namu pārvalde. Pēdējos pārskatā dēvē par kopīgajām izmaksām.
– Saprotams, ka iedzīvotājiem jāmaksā par pakalpojumiem sētniekam, kurš kopj tieši viņu māju, par cauruļvadu kārtējo remontu tieši viņu pagrabā. Bet kā rodas namu pārvaldes kopīgās izmaksas un kāpēc mums tās jāsedz?
– Pareizi, lielākā daļa namu pārvaldes pakalpojumu ir individuāli, maksa par tiem tiek aprēķināta atsevišķi katrai mājai. Taču mēs nekādi nevaram izvairīties arī no kopējiem izdevumiem, kurus apmaksā visu attiecīgās namu pārvaldes apsaimniekošanā esošo māju iemītnieki. Kādi tie ir? Tie ir izdevumi par inventāra iegādi meistariem, kuri apkalpo vairākas mājas, par tehnikas iegādi, namu pārvaldes kopējās noliktavas īri, transporta izmaksas apkalpojošajam personālam.
– Tātad tā ir maksa par pakalpojumiem vai tehniskajiem līdzekļiem, ko izmanto visas mājas?
– Pilnīgi pareizi. Lielākoties aile „Kopīgās izmaksas” parādās gada pārskata sadaļās saistībā ar mājas sanitāro kopšanu un tehnisko apkopi.
Iedzīvotājus aizsargā tirgus
– Cik daudz līdzekļu namu pārvaldes parasti tērē šajās pozīcijās?
– Vispārējie izdevumi parasti veido 5–10% no katras tāmes sadaļas.
– Pieņemsim, ka namu pārvalde nopirkusi zāles pļaujmašīnu, kuru lietos piecu māju zālienu kopšanai. Kā uzzināt, cik par pļaujmašīnu jāmaksā katrai konkrētajai mājai?
– Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem maksa tiek sadalīta mājām proporcionāli dzīvojamās platības kvadrātmetriem. Pļaujmašīnas gadījumā nav svarīgi, cik liels zāliens ir pie katras mājas. Māja ar plašu zaļo zonu par dzīvojamās platības vienu kvadrātmetru maksās tikpat, cik māja ar pieticīgu zālienu.
– Iznāk, ka namu pārvalde var tērēt iedzīvotāju naudu, lai iegādātos dārgu tehniku, piemēram, traktoru, sniega tīrīšanas mašīnu vai ko tamlīdzīgu. Vai pārvaldniekam ir nepieciešama iedzīvotāju piekrišana tādiem pirkumiem?
– Nē, bet nedomāju, ka tas varētu būt iemesls nepamatotiem tēriņiem. Kopīgās izmaksas, kurām pieskaitāmi arī izdevumi par tehniku, veido daļu no kopējās apsaimniekošanas maksas. Ja namu pārvalde būs sadomājusi pirkt dārgu traktoru, iedzīvotāji, saņemot nākamā gada tāmi, jau laikus būs par to informēti, Ja namu pārvalde šā pirkuma dēļ apsaimniekošanas maksu palielinās no 30 līdz 50 santīmiem, tā gluži vienkārši var zaudēt klientus. Pārvaldnieks ir ieinteresēts optimizēt kopīgās izmaksas un saglabāt savu pakalpojumu zemu cenu. Tomēr iesaku dzīvokļu īpašniekiem pievērst uzmanību kopīgo izmaksu summai mājas sanitārās kopšanas un tehniskās apkopes sadaļās. Ja tā pārsniedz 10 % no izdevumiem attiecīgajās pozīcijās, noteikti painteresējieties, kur un kā pārvaldnieks izlietojis šos līdzekļus.