Atkal krāpjas ar skaitītāju maiņu!
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Piektdiena, 12 Janvāris 2024 09:44
Rīdzinieks: „Saņēmu zvanu no aizdomīga uzņēmuma, kurš mēģināja mani piespiest nomainīt ūdens skaitītājus četrus mēnešus pirms to verifikācijas beigu termiņa! Kur krāpnieki ņēma manu tālruņa numuru?”
Latvijā atkal aktivizējušies uzņēmumi, kas maldina iedzīvotājus, piedāvājot ūdens patēriņa skaitītāju maiņu. Rezultātā dzīvokļu īpašnieki pārmaksā, bet uzņēmumi gūst papildu peļņu.
„Kur jūs ņēmāt manus datus?”
Georgijs Š. dzīvo daudzdzīvokļu mājā Rīgā, ko apsaimnieko uzņēmums Rīgas namu pārvaldnieks. Viņš stāsta, ka janvāra sākumā saņēmis zvanu no uzņēmuma, kas nodarbojas ar individuālā ūdens patēriņa skaitītāju nomaiņu, ar šādu tekstu: „Cienījamais klient, atgādinām, ka jūsu ūdens skaitītājiem tuvojas verifikācijas perioda beigas, tādēļ ir laiks aicināt mūsu speciālistus!” Vispirms rīdzinieks pat nopriecājies – skat, kāds apkalpošanas līmenis, paši zvana un atgādina! „Tā kā konkrētajā brīdī biju aizņemts, palūdzu uzņēmuma dispečerei pārzvanīt pēc pāris dienām,” atceras vīrietis. „Un tad brīvā brīdī apskatīju aktu, kas bija saglabājies pēc pēdējās skaitītāju verifikācijas, un pārsteigts ieraudzīju, ka verifikācijas periods beigsies tikai 2024. gada maijā. Izrādās, ka skaitītāju maiņas uzņēmums man zvanīja vairāk nekā četrus mēnešus pirms verifikācijas termiņa beigām!”
Kad Georgijam atkal zvanīja no tās pašas firmas, nu jau viņš sarunu risināja pareizajā virzienā.
„Es jautāju, kāds uzņēmums man zvana, jo pats jau daudzus gadus izmantoju tikai viena uzņēmuma pakalpojumus, un viņi man nezvana, kamēr nav pienācis skaitītāja maiņas termiņš,” turpina Georgijs. „Atbildot operatore nomurmināja pilnīgi nesaprotamu vārdu, ko es pārprasīju vairākas reizes, bet tā arī nesadzirdēju. Un tas acīmredzami nebija uzņēmums, kura pakalpojumus izmantoju vienmēr, – nosaukums neizklausījās pat attāli līdzīgs”. Georgijs dispečerei pamatoti norādījis, ka līdz skaitītāju nomaiņai vēl ir daudz laika, uz ko uzņēmuma pārstāve metusies viņu pārliecināt, ka „jo ātrāk nomainīsiet skaitītājus, jo labāk būs!” Uz jautājumu, kādēļ viņam zvana no nepazīstama uzņēmuma, vīrietis saņēma atbildi pēc principa: „Un kāda jums daļa? Mēs nomainīsim jūsu skaitītājus ne sliktāk, kā citi – pat labāk, un pēc tam sadarbosimies...”
Vīrieti satraucis arī cenas piedāvājums – viena skaitītāja nomaiņa maksā 25 eiro, bet par papildu 5 eiro meistari apņēmušies aktus nogādāt mājas apsaimniekotājam.
„Labi, ka atcerējos, ka iepriekšējā reizē par katra skaitītāja nomaiņu samaksāju tikai 14 eiro,” stāsta Georgijs. „Tā kā neprotu strikti un bez iebildēm noraidīt piedāvājumu, operatorei teicu, ka piekrītu skaitītāju maiņai, tikai tuvāk februāra beigām. Patiesībā negrasos sadarboties ar šo kompāniju, bet laikus sazināšos ar uzņēmumu, kuram gadu gaitā uzticos. Citādi var gadīties, ka katrreiz, kad pienāks skaitītāju verifikācijas termiņš, man piedāvās tos mainīt agrāk un agrāk, kas man galīgi nebūs izdevīgi.”
Ja būtu piekritis...
Sazinājāmies ar Georgija iecienīto uzņēmumu, kurš nodarbojas ar ūdens skaitītāju servisu, un izstāstījām par notikušo. Izrādījās, ka šis nav ne atsevišķs, ne rets gadījums.
– Es komentēšu situāciju, tomēr lūgšu manu vārdu nenorādīt – šī tēma ir pārāk jutīga visai mūsu nozarei, – atzina liela uzņēmuma vadītājs, kurš daudzus gadus nostrādājis skaitītāju maiņas un verifikācijas jomā.
– Arī mēs esam saskārušies ar līdzīgām sūdzībām. Mūsu klienti stāsta, ka nezināmi meistari piespieduši nomainīt skaitītājus un pat solījuši nomaiņas aktus nogādāt apsaimniekotājam. (Atgādinām, ka pēc skaitītāju nomaiņas meistaram ir jāaizpilda un klientam jāatstāj akts par mērierīces nomaiņu un skaitītāja verifikācijas sertifikāts – apliecinājums, ka skaitītājs verifikācijas brīdī ir bijis darba kārtībā, red. piezīme). Taču pēc dažiem mēnešiem tie paši dzīvokļu īpašnieki saņem rēķinus par lielāku ūdens patēriņu. Izrādās, ka apšaubāmās firmas meistari nav iesnieguši apsaimniekotājam aktus par skaitītāju nomaiņu.
Nesen bija gadījums, kad kāds dzīvokļa īpašnieks mums pastāstīja, ka viņam ir izsniegts skaitītāja verifikācijas akts, kas datēts ar 2017. gadu (!!!). Kaut arī nupat jau strauji tuvojas 2019. gadā mainīto skaitītāju verifikācijas laiks.
– Kādēļ klienti par to visu sūdzas jūsu uzņēmumā, ja skaitītājus mainījuši citu uzņēmumu meistari?
– Tāpēc, ka iepriekš visus šos cilvēkus apkalpojām mēs, bet konkurenti viņus apmānīja, pārliecinot, ka pārstāv ar mums saistītu uzņēmumu. Taču nekādu radniecīgo uzņēmumu nav – tie ir konkurenti ar pavisam citādiem nosaukumiem.
– Cik ilgi pirms skaitītāja verifikācijas termiņa beigām solīda uzņēmuma operators zvanīs klientam, lai ar atgādinātu par skaitītāja maiņu?
– Piemēram, varam zvanīt arī tuvāk termiņam, piemēram, ja skaitītājs jāmaina novembrī, tad izsaukums notiks novembrī. Bet tas nenozīmē, ka klients nevar mainīt skaitītājus agrāk, ja to vēlas. Teorētiski var piezvanīt klientam agrāk, pāris mēnešus iepriekš. Jā, tas nav ļoti jauki, bet, ja klients piekrita, tad šādu gājienu nevar saukt par krāpšanu – neviens nevienu nemaldina, ja mēs runājam par darbu, kas pēc tam tika veikts godprātīgi.
– Vai viena skaitītāja nomaiņa var maksāt 25 eiro?
– Cena var būt arī augstāka, ja runa ir par jauniem skaitītājiem.
– Taču nesen mums nomainīja trīs skaitītājus, aizstājot ar lietotiem, bet verifikāciju izgājušiem mēraparātiem. Samaksājām 40 eiro – vai šī cena bija godīga?
– Dažos gadījumos šāda cena arī var būt sagrozīta un neatbilst faktiskajam pakalpojumam. Izrādās, ir meistari, kuri nemaina visu skaitītāju, bet tikai tā virsējo daļu – korpusu ar ciparnīcu. Tas ir ātri un lēti – ciparnīca ir nomainīta, bet plūsmas misiņa daļa mainīta netiek. Visbiežāk klients to pat nepamana, un visi ir apmierināti. Turklāt dzīvokļa īpašniekam haltūrista pakalpojums var izrādīties izdevīgs – ar laiku skaitītāja apakšdaļa aizaug un sāk uzskaitīt patērēto ūdens daudzumu nepareizi – tas kļūst mazāks. Savukārt, izmantojot šādus nekvalitatīvus skaitītājus, palielinās mājas ūdens zudumu apjoms, kas palielina korekcijas maksājumu.
Kā rīkoties, ja…
– Kā konkurenti varēja uzzināt jūsu uzņēmuma klientu tālruņu numurus un sākt viņiem zvanīt četrus mēnešus pirms skaitītāju verifikācijas termiņa?
– Teorētiski pirms vairākiem gadiem kāds no bijušajiem darbiniekiem varēja nopludināt klientu datubāzi.
– Vai par tādām lietām nevar sodīt?
– Lai panāktu rezultātu personas datu nopludināšanas gadījumā, apkrāptajai personai par notikušo ir jāziņo Datu aizsardzības inspekcijai, darot zināmu, no kāda tālruņa numura saņemts zvans un kas ticis piedāvāts. Pēc tam inspekcijas darbinieki paši sazināsies ar uzņēmumu un veiks izmeklēšanu.
– Kādu padomu varat dot cilvēkiem, kuri saņem zvanu no līdz šim nezināma uzņēmuma un operators piedāvā savus pakalpojumus?
– Pirmkārt, visa informācija par skaitītāju verifikācijas laiku tiek fiksēta apsaimniekošanas uzņēmumā un attēlota dzīvokļu rēķinos – pie ailēm, kur uzrādīti ūdens skaitītāju rādījumi, redzams arī skaitītāja numurs un mērierīces nākamās verifikācijas laiks. Turklāt apsaimniekošanas uzņēmumam ir pienākums jau trīs mēnešus pirms termiņa beigām informēt dzīvokļa īpašnieku par gaidāmo skaitītāja maiņas datumu. Tāpēc, ja cilvēkam zvana ar līdzīgiem piedāvājumiem kā Georgijam, tad noteikti ir jāpārliecinās, vai tiešām ir pienācis laiks mainīt skaitītājus – vai nu apskatot dzīvokļa rēķinu, vai sazinoties ar apsaimniekotāju.
– Pieņemsim, ka cilvēks piekrīt nomainīt skaitītāju, izmantojot nepazīstama uzņēmuma pakalpojumus...
– Ja tomēr viņš piekrīt priekšlikumam, tad mans ieteikums noteikti pārliecināties, kā tiek sastādīts skaitītāju nomaiņas akts, pievēršot uzmanību sastādīšanas datumam. Noteikti jāpaprasa arī kvīts par pakalpojuma apmaksu.
– Ko darīt, ja akts netiek izsniegts, bet ir tikai verifikācijas sertifikāts? Vai arī meistars aiziet, neatstājot nekādus dokumentus?
– Tad jāsazinās ar uzņēmumu, kas veica darbus, un jāpieprasa vismaz skaitītāju nomaiņas akta kopija un verifikācijas sertifikātu oriģināli vai kopijas.