Jaunā parauga ūdensskaitītāji glābj no pārmaksāšanas?
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Ceturtdiena, 10 Novembris 2016 13:49
Pēc jaunu ūdens patēriņa skaitītāju ar attālināto nolasīšanas sistēmu uzstādīšanas mājā tik tiešām ievērojami samazinās ūdens korekcija. Taču tikai tādā gadījumā, ja viss izdarīts pareizi
Šajā rudenī pašvaldības apsaimniekošanas uzņēmums Rīgas namu pārvaldnieks aicināja daudzus iedzīvotājus pārdomāt jaunu un precīzu skaitītāju ar attālināto ūdens patēriņa nolasīšanas sistēmu uzstādīšanas nepieciešamību. Aptaujas anketas par minēto darbu veikšanu tika izsūtītas visu to māju dzīvokļu īpašniekiem, kurās ūdens korekcija sasniedz 20%. Tomēr, kā informēja uzņēmuma pārstāvis, skaitītāju nomaiņai piekrituši tikai astoņu māju dzīvokļu īpašnieki.
Nelaime tā, ka iedzīvotāji jauno skaitītāju efektivitātei netic. Cik šāds aizspriedums ir pamatots? Atbildi noskaidrojām kopā ar Latvijas Ūdens un gāzes lietotāju asociācijas (LUGLA) speciālistiem.
“Gaidījām vairāk!”
Beidzamā gada laikā viena veida jauni ūdens skaitītāji ar attālināto nolasīšanas sistēmu tika uzstādīti vairākās mājās Juglā. Piemēram, mājā Ūdeļu ielā 14 ūdens korekcija faktiski tika likvidēta. Taču visās mājās rezultāti nebija tik spīdoši. Lūk, ko šinī vasarā par precīzajiem ūdens patēriņa skaitītājiem ar attālināto nolasīšanas sistēmu pastāstīja mājas vecākais Alfons Baranovskis no Murjāņu ielas 68: “Līdz laikam, kamēr nebijām uzstādījuši viena parauga ūdens patēriņa skaitītājus, mums gāja pavisam grūti – ūdens korekcija mēnesī sasniedza 20–25%. Tas nozīmē, ka iedzīvotājiem ik mēnesi pazuda aptuveni 80 kubikmetri ūdens, iedomājieties, kāds milzīgs apjoms! Noķert zagļus pie rokas mēs pat nemēģinājām. Ir taču zināms, ka zogot viņi izmanto magnētus, kurus ātri var noņemt, ja pie durvīm zvana apsaimniekošanas uzņēmuma pārstāvis.
– Kāda jūsu mājā ir korekcija šobrīd, pēc jauno ūdens skaitītāju uzstādīšanas?
– Vidēji tie ir 8% mēnesī, tomēr karstais ūdens tik un tā mums pazūd vairāk – ap 11% mēnesī. Kā vecākajam, man, protams, gribētos šos zudumus vēl vairāk samazināt, tādēļ mēs pieprasījām, lai uzņēmums, kas veica skaitītāju uzstādīšanu, atrod, kur, galu galā, pazūd kopējais ūdens! Taču viss nenotika tik vienkārši – uzņēmuma pārstāvji man pieprasīja rakstisku apliecinājumu, ka mājas ūdensvadam nevienā vietā nav “kreiso” pieslēgumu. Saprotams, galvot par ko tādu, es nevarēju!
– Kā grasāties problēmu atrisināt?
– Ar kaimiņiem jau esam vienojušies par mājas kompleksu renovāciju. Un kad mājā kapitālo darbu ietvaros sāks nomainīt ūdensvadus, varēsim pārliecināties, vai kāds no kaimiņiem nav pieslēdzies ūdensvadam, lai “apietu” skaitītājus.
– Cik iedzīvotāji samaksāja par jaunajiem ūdens patēriņa skaitītājiem?
– Nomaiņa mums izmaksāja aptuveni 5000 eiro. Tas nav lēti, taču tā kā mēs visu laiku remontiem krājām līdzekļus – 35 centus par vienu kvadrātmetru apkures sezonas laikā, bet 50 centus laikā, kad apkures nav, tad mājai bija pietiekami solīds uzkrājums, ar kuru arī izdevās segt šīs izmaksas.
– Kā ir tagad, cilvēki ir apmierināti ar sasniegto rezultātu?
– Tā kā uz ielas neviens klāt nenāk un aiz apkakles neķer, tad es ļaujos domai, ka kopumā cilvēki ir apmierināti,– smejas mājas vecākais. – Šie remontdarbi deva arī jaunu informāciju – uzzinājām, ka caurules ir pilnībā sarūsējušas. Tas arī nav nekāds pārsteigums – mājai taču ir jau 44 gadi! Skaitītāju mainītāju vaimanas par cauruļu katastrofālo stāvoli bija pēdējais piliens, lai dzīvokļu īpašnieki nobalsotu par mājas kompleksu renovāciju. Esam jau pasūtījuši projektu, pašlaik gaidām reālas darbu tāmes visiem paredzamajiem darbiem. Kā redzat, iedzīvotāji nav izmisumā, bet ar rezultātu līdz galam apmierināti tomēr nav. Viņi jaunajos skaitītājos kopumā ieguldīja 5000 eiro un gaidīja korekcijas samazinājumu vismaz piecas reizes.
Pēc šī materiāla publikācijas redakcijā vērsās Latvijas ūdens un gāzes lietotāju asociācijas biedrs inženieris Aleksandrs Ivanovs: “Mūs ieinteresēja aprakstītā situācija mājā Murjāņu ielā 68. Pēc tam, kad visā mājā ir uzstādīti vienāda tipa jauni ūdens patēriņa skaitītāji ar attālināto nolasīšanas sistēmu, ūdens zudumi nedrīkst sasniegt 11% mēnesī. Šī iemesla dēļ mēs veicām savu neatkarīgo pārbaudi un noskaidrojām korekcijas patieso cēloni!
Pēc Ivanova kunga teiktā, šī informācija ir svarīga visiem dzīvokļu īpašniekiem, kuri ir norūpējušies par ūdens zudumiem un domā par ūdens uzskaites sistēmas modernizāciju savā mājā.
Mēraparāts vecais – uzlīme jauna?
– Reizēm publikācijās var lasīt, ka ūdens korekcija ir atkarīga no individuālā skaitītāja precizitātes, – stāsta Aleksandrs Ivanovs. – Taču izteikt šādu apgalvojumu, nozīmē pasvītrot savu absolūto nesapratni par problēmas būtību.
Lieta tā, ka A, B un C kases ūdens skaitītājiem (dalījums atbilst iepriekš pastāvējušai sistēmai, kura Latvijā vairs netiek piemērota, taču ļauj labāk saprast atšķirības starp mēraparātiem – redakcijas piezīme) precizitāte ir absolūti vienāda. Cita lieta ir mēraparāta jutība.
Tieši no individuālā ūdens patēriņa skaitītāja jutības ir atkarīgs, vai tas spēs uzskaitīt ūdeni, kas iztek pilienu vai smalkas strūklas veidā. Ja mēraparāta jutība nav liela, tad mājai ūdens starpība ir garantēta, pat bez nopietnas zagšanas, – ir pārliecināts A. Ivanovs.
Taču ja tiek uzstādīti mēraparāti, kuri ir analogi C klases ūdens skaitītājiem, tehniskajai korekcijai ir jāsamazinās līdz 5-8%.
Šobrīd Latvijā nav atļauta A klasei analogu mēraparātu (ar viszemāko jutību) uzstādīšana. Tomēr joprojām ne visi mēraparāti mūsu dzīvokļos atbilst vispārnoteiktajām prasībām.
– Izskaidrojums, kā allaž, ir gaužām prozaisks – prasību maiņu (t.s. pārejas) periodā mēraparātu ražotāju noliktavās palika lieli vecā parauga ūdens skaitītāju krājumi. Kā realizēt tādu lieku daudzumu? Protams, mēģinot tos pārdot, tādēļ pie mums šie skaitītāji parādījās ar jaunajām prasībām atbilstošām uzlīmēm. Tikai nedrīkst vienkārši pārlīmēt papīrīņu uz ciparnīcas un cerēt, ka skaitītājs arī būs labāks. Diemžēl konstrukcija paliek tā pati, kas iepriekš!
Kārtību ieviesīs jauni noteikumi
Uz brīdi iedomāsimies, ka kādā mājā visos dzīvokļos vienlaikus ir uzstādīti jauni, viskvalitatīvākie un visjutīgākie ūdens patēriņa skaitītāji. Tomēr korekcija mājā nesamainās zem 5% robežas. Kāpēc tā?
– Tāds liktenis ir piemeklējis māju Murjāņu ielā 68. Lietotāju zināšanai – ūdens skaitītāja jutību vēl ietekmē tā novietojums, – stāsta A. Ivanovs. – Ideāls (un prasībām atbilstošs) mēraparāta novietojums ir vertikālā stāvoklī “ar seju” uz augšu, nevis uz sāniem, kā to bieži meistari uzmontē, it kā ērtākai nolasīšanai! Savukārt, ja skaitītājs ir uzstādīts vertikāli, tad tā jutība uzreiz pazeminās par vienu klasi. Tādā veidā pats jutīgākais C klases skaitītājs ne ar ko neatšķirsies no visparastākā B klases mēraparāta.
– Gribat sacīt, ka Murjāņu ielā 68, mēraparāti bija nepareizi uzstādīti?
– Pārbaudot mēs atradām, ka diemžēl lielākā daļa mēraparātu bija novietoti vertikāli, kas to precizitāti pazemināja līdz A klases līmenim (tik zemas klases mērierīces Latvijā lietot vispār vairs nav atļauts!). Tas nozīmē, ka B klases skaitītāji obligāti ir jāmontē horizontālā stāvoklī, ar ciparnīcu uz augšu.
– Kādēļ gan santehniķi neievēro šos notikumus – aiz neziņas vai kāda cita iemesla?
– Uzstādīt skaitītāju horizontāli bieži ir ļoti sarežģīti, gadās situācijas, kad tas vispār nav iespējams. Reizēm, lai nodrošinātu vajadzīgo caurules garumu, nākas mainīt daļu komunikāciju, vai pat sienā iekalties.
Šobrīd individuālā ūdens patēriņa mēraparātu uzstādīšanas notikumus skata Ekonomikas ministrijas darba grupa. Mēs gaidām, līdz beidzot tiks noteiktas minimālās tehniskās prasības individuālo ūdens skaitītāju uzstādīšanai Latvijā. Būtu labi, ja laikā, kamēr ministrijas darba grupa strādā, saistošos noteikumus par šo pašu jautājumu pieņemtu Rīgas dome.
Nepieciešama Rīgas ūdens palīdzība!
Kamēr individuālie ūdens uzskaites mēraparāti arvien vairāk novecos, ūdens patēriņa starpība arvien vairāk pieaugs, prognozē A. Ivanovs. Ja ūdens korekciju mājā var noturēt 5–8 % robežās, tad tas ir ļoti labs rādītājs.
Tajā pašā laikā uzņēmums Rīgas ūdens mums nepiedāvā nekādu palīdzību cīņā ar ūdens starpību mājā, – uzskata Aleksandrs Pavlovskis, uzņēmuma Rīgas namu apsaimniekotājs iecirkņa Jugla vadītājs. – Mēs pēc dzīvokļu īpašnieku lūguma mājā uzstādam jaunus vienota parauga ūdens patēriņa skaitītājus, bet ūdens starpība joprojām ir neapmierinoši augsta. Kad turpinām meklēt tam cēloni, bieži vien nonākam pie secinājuma, ka kļūdas cēlonis ir mājas kopējā ūdens skaitītāja rādījums mēraparātā, kas pieder pakalpojuma piegādātājam. Šādos gadījumos uzņēmumam Rīgas ūdens ir jāveic ārpuskārtas mēraparāta verifikācija, turklāt to jādara bez maksas.
To, ka pakalpojuma sniedzēja īpašumā esošie mājas kopējie skaitītāji var melot, apstiprina arī A. Ivanovs. – Agrāk visa veida skaitītāju starppārbaužu termiņš bija divi gadi. Vēlāk valdība nolēma, ka pietiekams verifikācijas termiņš būs reize četros gados. Taču daudziem māju kopējiem skaitītājiem tas jau ir bīstams periods. Šie mēraparāti strādā 24 stundas diennaktī un uzskaita lielu ūdens plūsmu. Pie kam ir šāda likumsakarība: ja netīrumi iekļūst individuālajā (dzīvokļa) skaitītājā, tas sāk skaitīt lēnāk – mazāk, savukārt, ja netīrs kļūst mājas kopējai skaitītājs, tas skaita ātrāk – par labu pakalpojuma piegādātājam.
Latvijas ūdens un gāzes lietotāju asociācijas biedriem ir vēl cits iemesls neticēt māju kopējo skaitītāju rādījumiem.
– Rīgas ūdens jau gadiem savus mēraparātus verificē Nacionālajā metroloģijas centrā. Taču tā ir tāda pati privātstruktūra, kā daudzas citas. Centrs ierīces atzīst par derīgām vai nederīgām. Taču mēraparātus, kuri nokalpojuši četrus gadus māju pagrabos, ir ne tikai jāverificē, bet arī jārenovē – jāaizjauc, jāiztīra un jāremontē. Diemžēl to neviens nedara, tādēļ aparāts, kurš izgājis veiksmīgu verifikāciju, vienalga nav drošs. Atgriezts “darba ierindā” tas jau nākamajā dienā var sabojāties un sākt melot.
– Gadās, ka iedzīvotāji tikai pēc pusgada-gada saprot, ka lielās ūdens starpības cēlonis varētu būt Rīgas ūdens skaitītāja kļūda. Viņi pieprasa mērierīces ārpuskārtas verifikāciju, kas apstiprina aizdomas – vainīgs ir mājas kopējais skaitītājs. Taču pakalpojuma piegādātājs šādos gadījumos pārrēķinu par ūdens patēriņu veic tikai viena mēneša ietvaros. Visa pārmaksātā nauda par pusgadu, gadu vai citu periodu tā arī paliek uzņēmuma Rīgas ūdens rīcībā. Tas nav taisnīgi un to vajadzētu risināt citādi.
– Kādā veidā?
– Kamēr noteikumi nav mainīti, es ieteiktu dzīvokļu īpašniekiem pagrabā uzstādīt savu kontroles skaitītāju. Tas vismaz palīdzēs ieraudzīt brīdi, kad Rīgas ūdens mērierīce sāk melot, lai nekavējot laiku pieprasītu tās pārbaudi. Starp citu, ja kopējais skaitītājs veiksmīgi iztur pārbaudi, tad Rīgas ūdens pieprasa, lai iedzīvotāji par to samaksātu 30 līdz 50 eiro.
– Atgriežoties pie problēmas Murjāņu ielā 68, Aleksandrs Pavlovskis apsolīja, ka mājas renovācijas laikā, mainot ūdensvada sistēmu, tiks pievērsta īpaša uzmanība ūdens zudumu problēmas patiesā cēloņa atrašanai un novēršanai.