Zāles pret korekciju
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Piektdiena, 15 Aprīlis 2016 20:11
Juglas iecirknī jau trešā māja uzvar ūdens zudumus! Bet ko gaidāt jūs?
Pašvaldības namu pārvalde Rīgas namu pārvaldnieks regulāri izsūta iedzīvotājiem rēķinus par ūdens zudumiem. Vidējā korekcija, kuru nākas apmaksāt rīdziniekiem, nesasniedz 20 procentus no kopējā ūdens patēriņa mēnesī, bet joprojām izlīst (atvainojiet par vārdu spēli!) pieklājīgā naudas apmērā. Namu pārvaldes iecirknī Jugla, kas apkalpo apmēram 400 māju, atraduši veidu, kā cīnīties ar ūdens zudumiem. Šodien jau trešā māja ar pārvaldnieka palīdzību aprīkota ar precīziem ūdens skaitītājiem un attālinātas rādījumu nolasīšanas sistēmām.
Nokavēja vai aizmirsa? Gaidi aprēķinu!
Rīgas namu pārvaldnieks iecirkņa Jugla vadītājs Aleksandrs Pavlovskis lepojas ar projektu par precīzu ūdens skaitītāju uzstādīšanu. Un cilvēki ir apmierināti, jo gada laikā darbi notika trīs daudzdzīvokļu mājās. – Šodien problēma ar ūdens zudumiem ir īpaši aktuāla, – saka Aleksandrs Pavlovskis. – 2014. gadā valdība pieņēma MK noteikumus Nr. 1013 jaunā redakcijā “Kārtība, kādā dzīvokļu īpašnieki norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma izmantošanu”. Šajos noteikumos teikts – vadītājam uzdots norakstīt visus ūdens zudumus tiem iedzīvotājiem, kuri ir nokavējuši savu skaitītāju verifikāciju vairāk nekā par trīs mēnešiem vai trīs mēnešus nav nodevuši rādījumus.
– Daudzi iedzīvotāji zvana uz redakciju un sūdzas par šādu kārtību. Ja cilvēks ir aizbraucis vai nav ievērojis skaitītāja pārbaudes termiņu, pēc trīs mēnešiem saņem lielu papildus rēķinu.
– Jums ir taisnība, ceturtajā mēnesī vadītāja pienākums ir uzlikt neuzmanīgajam iedzīvotājam sodu kopējā mājas rēķina apmērā par ūdens korekciju. Taču šī korekcija var noplūst par 100 un 200 eiro, un lielākajās mājās – pat par 300 eiro.
– Cik bieži jums nākas sodīt iedzīvotājus ar šādiem rēķiniem?
– Nav tāda mēneša, kad kāds cilvēks nebūtu vērsies pie manis ar šādu sūdzību. Taču daži vienkārši maksā un nesūdzas, tāpēc to nākas uzskatīt par liela mēroga problēmu.
Man ir ļoti žēl iedzīvotāju, kuri nevar samaksāt tos 100–150 eiro par mājas kopējiem zudumiem, taču norakstīt šo parādu vadītājam nav tiesību. Taisnība, mēs sastādām ar iedzīvotājiem, kuri cietuši no savas neuzmanības, līgumu par pakāpenisku rēķina dzēšanu, lai paildzinātu apmaksu kaut vai uz pusgadu. Taču tik un tā ģimenei tas ir liels trieciens.
– Ir cilvēki, kuri mēnešiem ilgi saņem šādus rēķinus?
– Jā, tādu iedzīvotāju nav daudz, taču ir. Galvenokārt tie ir īpašnieki, kuri izīrējuši dzīvokļus. Mēdz būt, ka īrnieks sakrāj ūdens parādu par vairākiem mēnešiem, bet pēc tam dzīvokli atstāj. Tad par viņa neuzmanību nākas maksāt pašam dzīvokļa saimniekam.
Vai kopīga sapulce atbrīvos no soda?
– Visiem, kuri ir cietuši no šādas ūdens korekcijas sadales, namu pārvaldē iesaka sasaukt īpašnieku kopīgu kopsapulci. Tiek uzskatīts: ja vairāk nekā puse mājas dzīvokļu īpašnieku nobalsos par sodītā kaimiņa atbrīvošanu no maksas, tad vadītājs atcels lielo rēķinu.
– Tā ir taisnība, taču, ja iedzīvotāji nobalsos, lai vienu kaimiņu atbrīvo no maksas par kopējo starpību, tad šo rēķinu nāksies samaksāt kopīgi visai mājai. Tāpēc, lai arī mēs piedāvājam cietušajiem sasaukt kopīgu sapulci, taču aizstāvēt ar vairāk nekā pusi kaimiņu balsu un atbrīvoties no maksas par kopīgo korekciju vēl nevienam nav izdevies. Pārējie iedzīvotāji nav ieinteresēti atbrīvot no maksas pārkāpēju arī tad, ja viņš negribot nokavēja pārbaudi vai skaitītāja rādījumu nodošanu.
– Kāda ir vidējā korekcija jūsu iecirknī?
– Mēs pastāvīgi analizējam korekciju. Ūdens zudumi vairāk par 20 procentiem trīs mēnešus pēc kārtas tika novēroti 24 mūsu mājās no 400. Taču tagad mēs jau trešo māju aprīkojam ar dzīvokļu skaitītājiem, kurus nevar apmānīt ar magnētiem. Turklāt šīm ierīcēm ir attālinātas rādījumu nolasīšanas sistēmas. Rezultāts ir, korekcija mājās samazinās vairākas reizes.
– Jūs paši piedāvājat iedzīvotājiem šādu lēmumu vai viņi nāk pie jums?
– Tā bija mūsu ideja. Viss sākās ar to, ka uz namu pārvaldi bija atnākuši dzīvokļu īpašnieki, kuri nebija apmierināti ar augsto ūdens korekciju. Tagad skaitītāji ar attālinātu nolasīšanu ir uzstādīti Ūdeļu ielā 14, un tur ūdens korekcija otro gadu vienāda ar nulli. Pēc tam mēs uzstādījām skaitītājus mājā Murjāņu ielā 68, šajā adresē
korekcija svārstās robežās no pieciem līdz astoņiem procentiem mēnesī. Cēlonis tam vēl ir jāatrod. Galvenais, ka darbi neapstājas, un tagad mēs pabeidzam atjaunot māju Ieriķu 32, 1. korpusā.
Mainot skaitītājus, mēs sadarbojamies ar firmu Sistemserviss, kas izplata ļoti kvalitatīvus skaitītājus. Protams, tos arī var apmānīt, taču, pateicoties elektroniskās nolasīšanas sistēmai, signāls par jebkuru iejaukšanos skaitītāja darbībā nonāk operatora pultī un atbildīgais darbinieks var nekavējoties apmeklēt dzīvokli un veikt pārbaudi. Mūsu partneri noslēdza līgumu ar Lattelecom, un, pateicoties tam, attālinātas rādījumu nolasīšanas pakalpojumi kļūs vēl lētāki.
Kas maksā par maiņu?
– Pieņemsim, ka precīzi skaitītāji – tā ir laba lieta, taču, lai gūtu panākumus, tos vajag uzstādīt vienlaicīgi visos dzīvokļos. Kā jūs vienojaties ar iedzīvotājiem?
– Tagad mums 80 procentos māju ir mājas vecākie, 30 procentos gadījumu ar viņiem izveidojušās labas, pat draudzīgas attiecības. Kad pie manis atnāca Rita Upmale, Ieriķu ielas 32, 1. korpusa mājas vecākā, kura bija sašutusi par augsto ūdens korekciju, mēs uzreiz piedāvājām mājai piedalīties projektā. Korekcija šajā mājā turējās līmenī 21 līdz 26 procenti. Dati nav traģiski, taču nepatīkami. Mājas iedzīvotāji pareizi rīkojās, ka piekrita uzstādīt jaunos skaitītājus.
– Un kā māja finansē darbus?
– Pēc tam, kad kopīgā sapulcē par jauno skaitītāju uzstādīšanu norādītajā adresē nobalso kaut vai 51 procents dzīvokļu īpašnieku, aktuāls ir jautājums par finansējumu. Mēs piedāvājam maksāt par skaitītājiem no kopējiem mājas uzkrājumiem remontdarbiem. Tas nozīmē, ka katram iedzīvotājam atsevišķi nevajag no savas kabatas maksāt 50 vai 100 eiro. Dzīvokļu īpašniekiem nomaiņa notiek praktiski nemanāmi, un viņi iegūst daudz priekšrocību.
– Pirmā priekšrocība, saprotams, ka ir ūdens korekcijas samazināšanās. Un kādi vēl plusi ir jūsu projektam?
– Sarunas sākumā mēs pieminējām MK noteikumus Nr. 1013, kas dod vadītājam tiesības sodīt iedzīvotājus, kuri vairāk nekā trīs mēnešus nenodod dzīvokļa ūdens skaitītāju rādījumus. Tādi cilvēki var saņemt lielu papildus rēķinu. Lai tā nenotiktu, piemēram, ja nākas uz ilgāku laiku doties projām no mājas, tad laikus jāuzraksta iesniegums vadītājam. Iedzīvotāji aizmirst to izdarīt (galvenais – aizmirst, ka iesniegumu pēc Rīgas namu pārvaldnieks pieprasījuma ir jāraksta katrus trīs prombūtnes mēnešus), un esam spiesti norēķināties par visu kopējo mājas korekciju.
Taču, ja ir pieejama distancēta nolasīšana, tad šādu problēmu nav. Ja esat mājās vai neesat mājās, – reizi mēnesī skaitītājs pats nodod datus uz pulti.
– Loģiski!
– Bet tagad mēs gribam iet vēl tālāk. Mūsu pašvaldības namu pārvaldes iecirknis ir vienīgais, kas ar pašu spēkiem maina saviem klientiem apmēram 250 skaitītāju dzīvokļos mēnesī. Mums nepatīk, ka skaitītāju maiņas un pārbaudes pakalpojumus mūsu teritorijā sniedz citas firmas. Protams, cilvēki tāpat kā agrāk var pieteikt skaitītāju maiņu pie citiem komersantiem, bet mūsu iedzīvotāji jau ir sapratuši, ka izdevīgāk ir vērsties namu pārvaldē.
– Kāpēc?
– Kaut vai tāpēc, ka rēķinu par skaitītāja maiņu iedzīvotājam uzrāda nākamajā dzīvokļa kvītī. Un mēs arī dodam darbam garantiju. Mainot skaitītājus, mēs pārbaudām arī ūdensvada ventiļus klientu dzīvokļos. Ja santehniķis redz, ka ūdens ventili nevar aizgriezt, tad viņš izsauc kolēģi, kurš bez maksas uzstāda jaunu ventili.
– Ar ko beidzas jūsu garantija?
– Saprotiet, šodien daudzas firmas uzstāda vecus, daudzas reizes kalpojušus skaitītājus. Jā, viņiem ir akti par skaitītāja pārbaudi, bet cilvēki bieži sūdzas, ka skaitītāji pēc nedēļas – mēneša aizsvīst vai pārstāj griezties. Kur meklēt firmu?
Kā pierādīt, ka iedzīvotājs nav vainīgs? Mēs bieži uzstādām jaunus skaitītājus, bet, ja piedāvājam vecos, tad tiem ir godīgi veikta pārbaude.
Visu nosaka kopējā sapulce!
– Iedzīvotāji bieži žēlojas, ka pārbaudes laikā meistari noņem viņu labos skaitītājus, bet nav saprotams, kādus uzstāda.
– Jā, saņemam daudz šādu sūdzību par svešu firmu darbību. Un tad dzīvokļa saimniekam atkal nākas mainīt sabojāto skaitītāju par saviem līdzekļiem (ja sabojājies skaitītājs, ko uzstādījusi namu pārvalde, tad maiņa notiek bez maksas). Šodien mēs aicinām klientus dzīvokļos uzstādīt tikai jauns skaitītājus ar attālinātu nolasīšanu.
– Kādu rezultātu tas dos?
– Pirmkārt, cilvēks būs parliecināts, ka viņa skaitītājs ir salabots. Otrkārt, ja tādi skaitītāji ir uzstādīti vienlaikus visā mājā, tad nav nepieciešams ik pēc katriem četriem gadiem tos noņemt un pārbaudīt.
– Kā tā? Vai tad Ministru Kabineta noteikumos nav teikts, ka verifikāciju vajag veikt pēc katriem četriem gadiem?
– Jā, ir teikts, bet iedzīvotājiem galvenais ir Likums par dzīvokļa īpašumu. Šajos normatīvajos aktos ir teikts, ka jebkuru mājas iekšējo norēķinu kārtību nosaka paši dzīvokļu īpašnieki, un tam pietiek ar balsu vairākumu. Tas nozīmē, ka iedzīvotāji var nobalsot par skaitītāju verifikāciju reizi astoņos gados. Domāju: ja visi īpašnieki būtu pārliecināti, ka skaitītāji darbojas korekti un korekcija nepārsniedz 3-5 procentus mēnesī, tad šādu lēmumu viņi pieņems ar prieku.
– Un ietaupīs līdzekļus kārtējai skaitītāju maiņai…
– Pareizi! Jo tie ir jauni skaitītāji, var nokalpot minums astoņus gadus (ja pēc šī termiņa beigām kļūda būs maza, tad verifikācijas termiņu atkal var pagarināt ar kopīgas sapulces lēmumu). Iznāk, ka iedzīvotājiem astoņu gadu laikā ne tikai atmaksājas skaitītāju uzstādīšana, bet viņi arī ieekonomē lielus līdzekļus uz korekcijas samazināšanas rēķina un atsakoties no kārtējās iekārtu maiņas. Lūk, aprēķini, kādus mēs veicām konkrētās mājās.
Kā tas darbojas praktiski?
Par jaunajiem precīzajiem ūdens skaitītājiem ar attālinātu rādījumu nolasīšanu stāsta Alfons Baranovskis, Murjāņu ielas 68. mājas vecākais:
– Agrāk, pirms vienota parauga skaitītāju uzstādīšanas, mums neklājās viegli, jo ūdens korekcija bija 20-25 procenti mēnesī. Tas nozīmē, ka iedzīvotājiem pazuda apmēram 80 kubikmetru ūdens – liels daudzums. Noķert aiz rokas zagļus, protams, mēs nemaz nemēģinājām. Zināms, ka viņi zog ūdeni ar magnētu palīdzību, kurus var viegli noņemt, ja pie durvīm zvana namu pārvaldes pārstāvis.
– Kāda korekcija jūsu mājā ir tagad, pēc precīzu skaitītāju uzstādīšanas?
– Vidēji tie ir 8 procenti mēnesī, un karstais ūdens mums pazūd tomēr vairāk nekā aukstais – 11 procenti. Man, mājas vecākajam, gribētos samazināt zudumus, tāpēc mēs prasījām, lai firma, kas tos uzstādīja, noskaidro, kur turpina aizplūst kopējais ūdens. Taču tas, kā izrādās, nav tik vienkārši. Tehniķi man pieprasīja rakstisku apstiprinājumu, ka mājā nekur neviens nav nelegāli pieslēdzies pie ūdensvada. Protams, apgalvot es to nevaru.
– Kā risināsiet šo problēmu nākotnē?
– Mēs ar kaimiņiem jau vienojāmies, ka cīnīsimies, lai mājā tiktu veikta pilna renovācija. Tajā momentā, kad mums sāks mainīt visas caurules, mēs varēsim pārbaudīt, vai kāds kaimiņš nav pievienojies ūdensvadam, lai apmānītu skaitītājus.
– Cik cilvēki samaksāja par jaunajiem ūdens mērītājiem?
– Darbi mums izmaksāja apmēram 5000 eiro. Taču, tā kā mēs pastāvīgi krājam līdzekļus remontam (0,35 eiro par kvadrātmetru apkures sezonā un 0,50 eiro siltā laikā), tad neviens nav maksājis par darbiem no savas kabatas, viss tika izdarīts par kopējiem mājas līdzekļiem.
– Un tagad cilvēki ir apmierināti ar rezultātu?
– Tā kā neviens uz ielas mani neķer aiz krekla, tad uzskatīsim, ka ir apmierināti, – smejas mājas vecākais. – Skaitītāju maiņas laikā atklājās, ka caurules ir pilnīgi sarūsējušas. Tas nav pārsteigums, jo mūsu mājai ir 44 gadi. Meistaru sūdzības par slikto cauruļu stāvokli bija pēdējais piliens, un mēs nobalsojām par kopīgu mājas renovāciju. Pasūtījām projektu, tagad gaidām rezultātu un reālu tāmi visiem darbiem.
– Iznāk, ka precīzu skaitītāju uzstādīšana ir saliedējusi iedzīvotājus?
– Mūsu iedzīvotāji apvienojās daudz agrāk. Par kopējiem līdzekļiem mēs jau uzlikām jaunu jumtu, nomainījām logus kopējās telpās, bet pēc epopejas ar ūdensvadu sapratām, ka vajadzīga kopējā renovācija.
– Kāpēc?
– Tāpēc, ka nav jēgas vilcināties ar remontdarbiem, izspiežot stundā pa tējkarotei. Tad jau darbi nekad nebeigsies. Esmu jau cienījamos gados, ilgi dzīvot negrasos, tāpēc man vajag, lai māja ir labiekārtota jau šodien!