„Normāla maksājumu disciplīna – 96%”
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Ceturtdiena, 25 Aprīlis 2013 10:34
Situāciju mājā Jūrmalas gatvē 100 komentē Rīgas apsaimniekotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Igors Trubko:
– Vispirms par iedzīvotāju naudas pārskaitīšanu pakalpojumu sniedzējiem. Tā ir nepieļaujama situācija, ka pārvaldnieks kādu mēnesi VISPĀR neveic maksājumus uzņēmumiem Rīgas siltums un Rīgas ūdens. Tā var gadīties tikai tad, ja neviens mājas iemītnieks attiecīgajā mēnesī nav maksājis par siltumu un ūdeni.
– Vai tā notiek?
– Nē! Es strādāju namu pārvaldē Rīgas namu apsaimniekotājs un droši varu sacīt, ka iedzīvotāju maksājumu disciplīna vidēji ir 96%. Ja pārvaldnieks pienācīgi nestrādā ar māju, maksājumi var nokristies līdz 80%. Ja iedzīvotāji ir samaksājuši vēl mazāk, tā jau ir ārkārtas situācija.
– Tātad katru mēnesi namu pārvaldei jāsamaksā vismaz 80% no kārtējā rēķina par siltumu un ūdeni?
– Protams, ja mājā ir ļoti daudz parādnieku, ikmēneša pārskaitījumi var kristies, bet ne jau noslīdēt zem noteiktas latiņas. Atgādināšu, ka rīdzinieki var vērsties AS Rīgas siltums, lai noskaidrotu, cik daudz naudas viņu pārvaldnieks pārskaitījis uzņēmumam.
– Dzīvokļu īpašniekiem saka: uzņemieties 10 tūkstošu latu lielo parādu un ejiet pie jaunā pārvaldnieka. Vai tas ir likumīgi?
– Nē! Pārvaldnieka pienākums ir uzrādīt dokumentus, kas pamato parāda summu. Piemēram, tās var būt visu iepriekšējā mēneša rēķinu kopijas. Saskaņā ar likumu tādai informācijai jābūt pieejamai gan dzīvokļu īpašniekiem, gan jaunajam pārvaldniekam. Bet dzīvē gadās, ka iepriekšējie apsaimniekošanas uzņēmumi ne par ko nevēlas atdod dokumentus. Piemēram, nupat mēs paņēmām apsaimniekošanā mājas Pūces ielā 43 un 47. Tā kā datus no iepriekšējā pārvaldnieka pagaidām neesam saņēmuši, paši apstaigājam dzīvokļus un vācam pēdējo rēķinu kopijas.
– Bet tas taču nav normāli!
– Jā, likumi nedarbojas. Bet atrisināt problēmu iespējams tikai valsts līmenī. Piemēram, Latvijā izveidots Pārvaldnieku reģistrs. Kāpēc to nepadarīt par palīgu iedzīvotājiem? Šobrīd mājām grūti nomainīt pārvaldnieku, jo iepriekšējais neatzīst kopsapulces protokolus, sūdz tiesā un visādi citādi cenšas novilcināt laiku. Cilvēki mēnešiem saņem pa diviem rēķiniem – no vecā pārvaldnieka un no jaunā.
– Kā varētu palīdzēt reģistrs?
– Tur vajadzētu reģistrēt iedzīvotāju lēmumus par pārvaldnieku maiņu. Tikai tam uzņēmumam, kas saskaņā ar reģistra datiem pārvalda māju, būtu tiesības izrakstīt rēķinus. Bet otrs varētu to apstrīdēt tiesā. Tā iedzīvotāji būtu pasargāti no jukām un neskaidrības. Ja pārvaldnieks pārkāpis likumu – nav izsniedzis iedzīvotājiem dokumentus, aizkavējis viņu maksājumu pārskaitīšanu, reģistram vajadzētu viņam anulēt tiesības apkalpot māju.
– Kā pārliecināties, vai mūsu pārvaldnieks rīkojas godprātīgi?
– Iedzīvotājiem jāseko tam, kā pārvaldnieks pārskaita viņu naudu pakalpojumu sniedzējiem. Ja iepriekšējā mēnesī pārvaldnieks naudu par komunālajiem pakalpojumiem nav pārskaitījis, tas jau var būt iegansts tam, lai dažu nākamo nedēļu laikā pieņemtu lēmumu par pāriešanu cita uzņēmuma aprūpē.
– Vai pašvaldība var palīdzēt iedzīvotājiem?
– Uzņēmumi Rīgas siltums un Rīgas ūdens pieder pilsētai. Uzskatu, ka domei vajadzētu iniciēt jaunas kārtības ieviešanu iedzīvotāju informēšanā par mājas parādiem. Ja divus mēnešus pārvaldnieks nav samaksājis ne santīma, vajag to nekavējoties darīt zināmu iedzīvotājiem!