Kā tikt pie jauna lifta?
- Detaļas
- Kategorija: Ir problēma!
- Publicēts Ceturtdiena, 25 Februāris 2016 13:27
Mehānismi ir nolietojušies, bet vēl bīstamāks ir cilvēka faktors!
SIA Jelgavas nekustamā īpašuma pārvalde (JNĪP) šobrīd apsaimnieko 32 daudzdzīvokļu mājas ar liftiem. Pavisam šajās mājās ir 68 lifti, un šobrīd tie visi prasa pastiprinātu uzmanību. Uz jautājumiem par liftu drošību atbild JNĪP remonta nodaļas vadītājs Viktors Ivanovs.
– Kas ir atbildīgs par liftu drošību?
– Dzīvokļu īpašniekiem svarīgi būtu saprast, ka par lifta apskati, tehnisko apkopi, kā arī atbilstošu un drošu lietošanu pēc likuma atbildīgs ir lifta valdītājs, tas ir, dzīvokļu īpašnieku kopība. Tas, protams, nenozīmē, ka dzīvokļu īpašniekiem pašiem ar savām rokām jāremontē lifti! Ministru kabineta noteikumi Nr. 195 „Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi” nosaka, ka lifta īpašnieka pienākums ir ar rakstisku rīkojumu norīkot atbilstošas kvalifikācijas speciālistu, kurš tad arī būs atbildīgs par lifta tehnisko stāvokli, tā drošu lietošanu un apkopi. Šos pienākumus uz rakstiska līguma pamata var nodot komersantam, kas specializējies liftu tehniskajā apkopē un uzturēšanā.
– Vai jelgavnieki ir izraudzījušies liftu tehniskās apkopes un remonta firmu?
– Jā, pagājušajā gadā mēs gandrīz četrus mēnešus skaidrojām dzīvokļu īpašniekiem, ka jāsakārto šis jautājums. Agrāk liftus Jelgavā apkalpoja komersants, kas bija uzvarējis JNĪP izsludinātajā konkursā. Bet tagad saskaņā ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumu katras mājas īpašnieku kopība pati var izraudzīties liftu aprūpētāju un noslēgt ar to individuālu līgumu. Mēs piedāvājām iedzīvotājiem savu variantu. Daži tam nepiekrita, jo vēlējās par liftu apkalpošanu maksāt iespējami mazāk, bet mums izdevās cilvēkus pārliecināt, ka nav prātīgi uzticēties tādiem, kas piedāvā dempinga cenas. Labi veikt liftu apkopi par nesamērīgi zemu cenu nav iespējams, vēlāk tas nenovēršami ietekmēs pašu iedzīvotāju drošību! Beigu beigās visas 32 mājas piekrita slēgt līgums ar SIA Recept-Holding Lifts. Tādējādi tagad mums ir 32 atsevišķi līgumi.
– Bet lifti ir un paliek veci, vai tie darbosies, pat ja tiks labi kopti?
– Jā, faktiski visi lifti ir fiziski nolietojušies, metāla noguruma rezultātā radušies slēpti defekti, kurus grūti konstatēt. Sertificētas kompānijas inspektors, kurš regulāri pārbauda mūsu liftus, dod atļauju tos lietot, bet ar katru gadu rodas aizvien vairāk problēmu. Mēs pastāvīgi brīdinām iedzīvotājus par liftu bēdīgo stāvokli un mudinām lemt par to nomaiņu.
Jelgavas mājās lifti uzstādīti padomju laikā no 1972. līdz 1990. gadam. Tātad šie mehānismi cilvēkiem kalpo ne mazāk kā 26 gadus, daži pat 44 gadus. Ražotājs liftiem bija devis 25 gadu kalpošanas laiks, un arī tad ar nosacījumu, ka pēc pirmajiem sešiem ekspluatācijas gadiem tiek veikts remonts, pēc 11 gadiem vēl viens, bet pēc 15 gadiem – kapitālais remonts.
– Kāpēc cilvēkiem tik grūti pieņemt lēmumu par lifta remontu?
– Reizēm trūkst naudas, un tad vilcināšanos vēl var saprast, bet dažkārt traucē tīri cilvēcisks egoisms: kaimiņi no blakus kāpņutelpas un pirmo divu stāvu iemītnieki balso pret remontu. Kādā divpadsmit stāvu mājā lifts nedarbojas jau kopš 2010. gada, jo dzīvokļu īpašnieki gluži vienkārši nespēj pieņemt kopīgu lēmumu. Dažās mājās atrodas „gudri” speciālisti, kas apgalvo, ka remonts vispār nav nepieciešams. Cilvēki negrib saprast, ka lifts ir bīstama iekārta, kas neatbilstošas lietošanas un uzturēšanas rezultātā var apdraudēt cilvēku dzīvību un veselību.
– Kas labāk – uzstādīt jaunu liftu vai salabot veco?
– Mūsuprāt, tagad lietderīgāk ir liftus nomainīt, nevis remontēt. Katram mehānismam ir savs kalpošanas laiks. Piedevām sakarā ar biežajiem liftu bojājumiem jau šobrīd trūkst detaļu, remonts kļūst aizvien dārgāks un dārgāks.
– Esam nonākuši līdz galvenajam jautājumam: vai mūsu lifti ir bīstami? Atcerēsimies gadījumu Krievijā, kad lifts iekrita šahtā un bojā gāja cilvēki.
– Tai briesmīgajā gadījumā mazāk vainīgs bija lifts, vairāk apkalpojošais personāls. Tikai Krievijā vien gada laikā liftos bojā gājuši 10 cilvēki, 30 kļuvuši par invalīdiem. Atcerieties gadījumu Maskavā, kad lifta durvīs tika iespiesti bērna ratiņi un kabīne sāka kustēties? Kāpēc tā notika? Atklājis bojājumu, meistars vienkārši nobloķēja lifta aizsargmehānismu, lai lifts turpinātu darboties. Tas bija vienkāršāk, nekā novērst bojājumu. Normāls speciālists nekad neko tādu nedarītu, bet gadījuma cilvēks – lūdzu. Baidos, ka Latvijā situācija ar personālu nav daudz labāka. Par liftu meistaru kvalifikāciju atbildīgas ir viņus darbā pieņēmušās kompānijas. Lai darbinieks labi strādātu, viņu vajag apmācīt, bet tas maksā naudu. Dažas kompānijas cenšas ietaupīt uz darbinieku apmācīšanas rēķina, un tad nav tālu līdz nelaimei. Valsts gluži vienkārši gaida pirmo lielo katastrofu, lai beidzot pieņemtu kādus lēmumus par liftu apkopes speciālistu apmācību un sertifikāciju. Bet jau šodien jādara viss iespējamais, lai liftu drošība Latvijā neciestu cilvēka faktora dēļ.
– Daudzus, protams, interesē, cik maksā jauns lifts.
– Šobrīd Baltkrievija piedāvā liftus par normālu cenu – 20 līdz 25 tūkstošiem eiro, turklāt šie lifti ir sertificēti atbilstoši ES standartiem, kompānija Kone ir gatava uzstādīt liftu deviņstāvu mājā par 25 tūkstošiem. Salīdzinājumam: vecā lifta remonts var izmaksāt 12–14 tūkstošus eiro, bet tas arī pēc remonta būs un paliks vecs!