Kā kļūt par lifta saimnieku?
- Detaļas
- Kategorija: Ir problēma!
- Publicēts Otrdiena, 03 Aprīlis 2012 20:32
„Labdien! Mēs dzīvojam deviņstāvu mājā. Nesen nodibinājām dzīvokļu īpašnieku biedrību, dzīvokļu saimnieki gatavojas māju noņemt no Rīgas domes bilances. Mūs interesē daudzi jautājumi. Piemēram, laikraksta „Darīsim kopā!” iepriekšējā numurā jūs publicējāt interesantu rakstu par Rīgas vecajiem liftiem. Firmas Kone lifti tehniskais direktors Aleksandrs Eglītis stāstīja, ka Eiropa pieprasa Latvijā veikt padomju laikā ražoto liftu renovāciju. Tas maksās ļoti dārgi. Mūsu biedrībai tādas naudas nav. Bet mēs varētu liftu remontēt pakāpeniski, vairākus gadus. Vai noteikumi to pieļauj? Vai nevar iznākt tā, ka īpašnieku biedrība pieņem namu apsaimniekošanā, bet attiecīgās varas iestādes atzīst mūsu liftu par lietošanai nederīgu?” interesējas Pļavnieku iedzīvotājs Boriss Stukols.
Lasītāja jautājumu pāradresējām Kone lifti pārstāvim Aleksandram Eglītim.
– Iedzīvotājiem, kas daudzstāvu namā nodibinājuši dzīvokļu īpašnieku biedrību, jāzina, ka pastāv speciāla lifta legalizācijas procedūra, – skaidro kompānijas tehniskais direktors. – Pirmkārt, biedrības pārstāvjiem jāpieprasa no namu pārvaldes lifta pase. Otrkārt, uzreiz jāpārliecinās, vai liftam ir veikta tehniskā apskate un vai sertificēts eksperts devis atļauju to lietot. Lifts jāpārreģistrē uz dzīvokļi īpašnieku biedrības vārda.
Kad papīru formalitātes ir nokārtotas, biedrībai jāizvēlas cilvēks, kas būs atbildīgs par lifta ekspluatāciju. Šim cilvēkam jāiziet apmācība un jāsaņem atestāts. Pēc tam jānoslēdz iekārtas apkopes līgums. Vai tas ir obligāti? Nē. Ja mājā ir pašiem savs speciālists elektromehāniķis ar attiecīgu izglītību, viņš var veikt lifta apkopi. Tādā gadījumā biedrība var iztikt bez papildu līguma ar specializēto organizāciju.
Ja iedzīvotāji ņems vērā šos ieteikumus, nekādām problēmām ar inspektoriem, kas pārbauda liftu stāvokli, nevajadzētu rasties. Tad arī lifts nestāvēs dīkā birokrātisku iemeslu dēļ.
Taču neaizmirstiet, ka jebkuram liftam reizi gadā jāveic stāvokļa pārbaude. Latvijā šo pakalpojumu sniedz četras ekspertu organizācijas, iedzīvotāji paši var izlemt, ar kuru sadarboties.Parastā mehānisma pārbaude maksā 50 latu, risku novērtējums – 200–300 latu. Lifta renovāciju patiešām vislabāk ir veikt pakāpeniski, ar apkalpojošās organizācijas palīdzību sastādot izmaksu tāmi un darbu grafiku vairākiem gadiem uz priekšu. Lifta modernizācija ar vadības sistēmas nomaiņu maksā aptuveni 10 tūkstošus latu. Risku papildus novēršana atbilstoši ES prasībām izmaksās aptuveni tikpat daudz.