Viss kas jāzin par savu māju!

Darīsim KOPĀ!

„Man skaitītājs ir bojāts!”

Daudzi uzņēmuma Latvijas gāze klienti par patērēto gāzi maksā pēc skaitītāju vidējiem rādījumiem. Ja cilvēks gada laikā patērējis vairāk gāzes salīdzinājumā ar sākotnējo aprēķinu, pakalpojuma sniedzējs nosūta papildu rēķinu. Reizēm pārrēķins ir šokējošs.

Viņa nav vainīga, pie vainas skaitītājs!

Ludmila Z. jau vairākus gadu desmitus dzīvo mājā Kurzemes prospektā. Viņa, vientuļa pensionāre, apgalvo, ka gāzi tikpat kā nelieto, tikai pāris reizes dienā uzkarsējot tējkannu. Taču gāzes skaitītājam Ludmilas dzīvoklī par to ir savs viedoklis, tas saimniecei sarēķina 10–15 kubikmetrus patērētās gāzes mēnesī, tādējādi apsūdzot viņu izšķērdībā un pielīdzinot nullei visus centienus būt taupīgai.

Ludmila ir pārliecināta, ka gāzes skaitītājs ir bojāts, tāpēc uzrāda tik nesamērīgi lielu patēriņu, taču AS Latvijas gāze meistari tam nepiekrīt. Viņuprāt, lielā patēriņa iemesls it gan vecā gāzes plīts, gan saimnieces ieradumi. Rast kompromisu strīdā ar monopolistu Rīgas pensionārei neizdodas.

„Būs jāmaksā ap 100 eiro!”

Pēdējo reizi stresu gāzes dēļ Ludmila piedzīvoja īsi pirms Jaunā gada, kad nosūtīja uzņēmumam Latvijas gāze skaitītāja gada rādījumus. Uzņēmums pensionārei izrakstīja papildu rēķinu. Izrādījās, ka salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu viņa patērējusi par 40 kubikmetriem vairāk gāzes un par pakalpojumu jāpiemaksā 62 eiro. Ludmila ir nesaprašanā: „Kā vientuļš pensionārs var gadā patērēt 135 kubikmetrus gāzes?! Tas var nozīmēt tikai to, ka skaitītājs ir bojāts!”

Sieviete centās par savu taisnību pārliecināt AS Latvijas gāze meistarus – izsaukusi avārijas brigādi, ar pirkstu bakstīja skaitītājā, sacīdama: „Redziet, ja iededzina gāzi, cipari mainās nevienmērīgi!” Meistarus zibošie cipari nepārliecināja, viņi pārbaudīja gāzes vadu un plīti, pārliecinājās, ka noplūdes nav, un sastādīja aktu, apliecinot, ka nav pamata veikt Ludmilas skaitītāja pirmstermiņa pārbaudi.

– Vēl pieteica: „Ja vēlaties mēraparātu nosūtīt uz ekspertīzi, būs jāmaksā ap 100 eiro.” Skaidrs, ka man tāda pārbaude nav pa kabatai, – žēlojas pensionāre.

Līdztekus pretenzijām par dārdzību Ludmilai ir arī daži jautājumi:

– Piemēram, kāpēc Latvijas gāze tik sen nav mainījusi gāzes skaitītājus dzīvokļos? Šie mēraparāti uzstādīti deviņdesmito gadu vidū, kopš tā laika neviens tiem ne pirksta nav piedūris. Dzīvokļos uzstādītos ūdens skaitītājus vajag verificēt ik pēc četriem gadiem, vai tad gāzes skaitītāji ir mūžīgi?

Un vēl Ludmila, kā jau dzīves rūdīta sieviete, labi zina, cik bīstama ir gāzes noplūde. Viņa atminas, ka savulaik gāzes meistari dzīvokļos regulāri pārbaudīja gāzes vadus un plītis. Kāpēc tagad viss atstāts pašplūsmā?

Latvijas gāze nepiekrīt

Rīdzinieces jautājumus un pretenzijas pāradresējām AS Latvijas gāze. Gāzes monopolista pārstāvis Vinsents Makaris paskaidroja, kā un kad uzņēmums maina gāzes skaitītājus un pārbauda gāzes saimniecību dzīvokļos.

– Mēs pārbaudījām jūsu lasītājas sūdzību. 2012. gadā Ludmila patērēja 98 kubikmetrus gāzes, bet 2013. gadā tikai 65 kubilmetrus. 2014. gadā skaitītājs uzrādīja 135 kubikmetrus. Vai nu dzīvokļa saimniece iepriekšējā gadā bija nepareizi nolasījusi rādījumus, vai arī viņai mainījušies ieradumi un gāze tiek tērēta vairāk.

– Saimniece vaino veco gāzes skaitītāju. Kā panākt, lai tas tiktu pārbaudīts?

– Pirmais, kas problēmu gadījumā jādara patērētājam, – jāizsauc Latvijas gāzes pārstāvji. Komisija pie Ludmilas pabija 15. decembrī. Mūsu pārstāvjiem neradās aizdomas, ka skaitītājs būtu bojāts.

– Ko darīt Ludmilai, kura nav mierā ar jūsu slēdzienu?

– Ja klientam ir aizdomas, ka skaitītājs varētu būt bojāts, viņam ir tiesības pieprasīt tā pārbaudi neatkarīgā sertificētā laboratorijā. Mēraparāta noņemšanas, pārbaudes un uzstādīšanas cena ir 93 eiro.

– Kam jāsedz šie izdevumi?

– Ja pārbaudē atklājas, ka skaitītājs ir bojāts, izdevumus sedz Latvijas gāze, savukārt, ja aparāts ir kārtībā, jāmaksā pašam lietotājam.

Vandāļi maksā trīskārtīgi

– Ludmila bažījas, ka pārbaude varētu nebūt objektīva. Vai viņa saņems tiešām neatkarīgu slēdzienu?

– Latvijā ir vairākas neatkarīgas sertificētas laboratorijas. Viena no tām patiesi ir paša uzņēmuma Latvijas gāze laboratorija. Bet parasti mēs mēraparātus nododam tai laboratorijai, kura attiecīgajā brīdī ir mazāk noslogota. Pārbaudes visur tiek veiktas pēc vieniem un tiem pašiem principiem. Runājot par bažām... Padomājiet paši: vai Latvijas gāze ies riskēt ar savu reputāciju viena skaitītāja dēļ?

– Cik bieži jūs dzīvokļu gāzes skaitītājus nosūtāt uz pirmstermiņa verifikāciju?

– Tikai tad, ja pārbaudes gaitā pamanām, ka mēraparāts ir bojāts. Tāpat arī pārbaudei tiek nosūtīti skaitītāji ar ārējas iedarbības pazīmēm. Precizēju: tie ir skaitītāji ar norautu plombi, ārējiem bojājumiem, sasistu stiklu utt. Tādā gadījumā mums ir aizdomas, ka dzīvokļa saimnieks ir sabojājis skaitītāju, lai ietekmētu rādījumus.

– Kāds sods draud šādiem vandāļiem?

– Ja klients neinformē par skaitītājam nodarītiem bojājumiem, mums ir tiesības veikt viņam gāzes patēriņa pārrēķinu par visu laiku kopš iepriekšējās kontrolpārbaudes (maksimāli par diviem gadiem). Tādā gadījumā mājokļa īpašniekam vai īrniekam jāmaksā par gāzi nevis pēc skaitītāja rādījumiem, bet gan pēc normatīviem. Piedevām vēl viņam tiek izrakstīts rēķins normatīvā patēriņa divkāršā apmērā.

– Ko darīt, ja cilvēks nejauši norāvis skaitītājam plombi vai nodarījis citus bojājumus?

– Pats pareizākais – uzreiz ziņot Latvijas gāzei. Tāpat arī vajag informēt uzņēmumu, ja skaitītājs ir apstājies vai griežas pārāk lēni.

Kāpēc cilvēki nesūdzas?

– Cik bieži jūs pārbaudāt skaitītājus pēc tādu klientu kā Ludmila pieprasījuma?

– Ārkārtīgi reti. Pēdējo divu gadu laikā Rīgā pēc iedzīvotāju pieprasījuma ir pārbaudīti tikai trīs skaitītāji, un divos gadījumos mēraparāti bija pilnīgā kārtībā. Salīdzinājumam: Latvijā mēs piegādājam gāzi 420 000 mājsaimniecību. Jā, cilvēki bieži sūdzas, ka skaitītājs fiksējis lielu gāzes patēriņu, bet līdz pārbaudei lieta parasti nenonāk. Iespējams, klientam bijis ģimenes pieaugums vai mainījušies ieradumi.

– Varbūt lieta līdz pārbaudei nenonāk tāpēc, ka tas pārāk dārgi maksā...

– Bet Latvijas gāze arī nevēlas maksāt par nepamatotām pārbaudēm!

Remonts dzīvokļos – par iedzīvotāju naudu

– Kāds ir mūsu dzīvokļos uzstādīto gāzes skaitītāju verifikācijas termiņš?

– Gāzes plītīm uzstādītie skaitītāji tiek verificēti reizi 20 gados, apkures sistēmām uzstādītie – reizi 15 gados. Mūsu uzņēmums skaitītājus sāka uzstādīt 1993.–1994. gadā, tātad pašreiz ir aktīvs šo ierīču verifikācijas un nomaiņas periods. Ludmilas Z. skaitītājs, piemēram, likuma noteiktajā kārtībā bez maksas tiks pārbaudīts 2016. gadā.

– Cilvēki vaicā, kāpēc Latvijas gāze nepārbauda gāzes iekārtu stāvokli dzīvokļos. Vai nebaidāties, ka var notikt nelaime?

– Man patīk šis jautājums, to bieži var dzirdēt pa radio un televīzijā. Atbilde ir šāda: gāzes vadu stāvokli mājās un dzīvokļos Latvijas gāze pārbauda tikpat bieži kā padomju laikā. Daudzdzīvokļu mājas apmeklējam reizi piecos gados. Pārbaudām mums pieejamos kopējos stāvvadus, kā arī iekšējos gāzes vadus 85% dzīvokļu (ja atklāts bojājums, pārbaudām visus 100% dzīvokļu).

– Kādus tieši bojājumus jūs meklējat?

– Pārbaudām gāzes vada, skaitītāju un ierīču savienojumu hermētiskumu. Padomju laikā uzņēmums pārbaudīja un laboja gāzes plītis, tagad iekšējās iekārtas ir dzīvokļu īpašnieku īpašums. Mēs varam atrast bojājumu, bet gāzes vads dzīvoklī un gāzes plīts saimniekam jālabo par savu naudu.

– Ko tad, ja cilvēkam nav naudas vai viņš nevēlas neko labot?

– Atklājot nopietnus gāzes vada vai iekārtas bojājumus, mēs dzīvoklim atslēdzam gāzes padevi. Ja noplūdes nav, bet iekārtai vajadzīgs remonts, varam dot saimniekam noteiktu laiku remontam, neatslēdzot gāzi. Huligāniem, kuri ar savu bezdarbību rada draudus visai mājai, varam noņemt skaitītāju un noplombēt ventili. Smagākos gadījumos pilnībā noslēdzam gāzes vadu. Pēc tam par gāzes pieslēgšanu saimniekam jāmaksā 40–60 eiro. Tātad ar remontu labāk nevilcināties.

Patīkami, ka gāzes vadi mājās tiek labi uzraudzīti, taču uzņēmuma Latvijas gāze nevēlēšanās izskatīt privāto klientu sūdzības par skaitītājiem nav laba zīme. Pensionāram bez lieka simta eiro kabatā nekad neizdosies pierādīt, ka skaitītājs viņa dzīvoklī ir sabojājies. Uzņēmumam, kurš ik gadus gūst 16–17 miljonu eiro peļņu, derētu izrādīt lielāku sociālo atbildību.

Numuru arhīvs: spied un lasi!