Viss kas jāzin par savu māju!

Darīsim KOPĀ!

Mājā ir problēmas ar siltumu

Ziemā paši svarīgākie jautājumi dzīvokļu īpašniekiem ir apkure un dzīvokļa rēķini. SIA Rīgas namu pārvaldnieks (RNP) komunikācijas nodaļas vadītāja Santa Vaļuma nodeva mūsu jautājumus uzņēmuma speciālistiem. Viņi visi kopā skaidro, ko darīt rīdziniekiem – RNP klientiem, ja mājā ir problēmas ar apkuri.

Kā izsaukt komisiju?

– Apkures sezonas laikā mums dzīvoklī ir zema temperatūra. Kam varam sūdzēties?

– Gadījumā, ja dzīvoklī nav pietiekami silti, ar sūdzību iespējams vērsties gan tieši AS Rīgas siltums (ja mājai siltumenerģiju nodrošina pilsētas siltumapgādes uzņēmums), gan pašvaldības SIA Rīgas namu pārvaldnieks un pieteikt dzīvokļa apsekošanu. AS Rīgas siltums klientu apkalpošanas centra tālrunis – 80000090, RNP tālrunis – 8900.

– Kā notiek dzīvokļa apsekošana?

– Vispirms AS Rīgas siltums speciālists ar dzīvokļa īpašnieku saskaņo apsekošanas dienu un laiku, bet pārbaudes laikā veic temperatūras mērījumus telpās.

– Daži iedzīvotāji žēlojas, ka dienā, kad ieradusies komisija veikt pārbaudi, temperatūra dzīvoklī uz īsu brīdi normalizējusies, bet pēc tam telpas atkal atdzisušas. Ko darīt tādā gadījumā?

– Ir iespējams vienoties par apsekošanu noteiktā dienā un laikā (piemēram, no rīta, ja cilvēkiem šķiet, ka temperatūra pazeminās tieši agrās rīta stundās). Var pieprasīt arī atkārtotu pārbaudi, ja dzīvokļa īpašnieks uzskata, ka pirmās dzīvokļa apsekošanas laikā veiktie mērījumi varētu būt neprecīzi.

Mājai vajadzīgs pārstāvis

– Pārbaudes laikā ir konstatēts, ka temperatūra dzīvoklī ir zemāka par noteiktajiem normatīviem. Vai pārvaldniekam ir pienākums nodrošināt iedzīvotājiem pienācīgu apkuri?

– Katra situācija ir individuāla, bieži vien mājā visos dzīvokļos temperatūra ir atbilstoša normatīviem, bet vienā nav. Tādos gadījumos ir jāizvērtē gan sildķermeņu darbība (iespējams, nepieciešama tikai atgaisošana), gan dzīvokļa tehniskais stāvoklis, proti, vai dzīvokļa logi un durvis ir apmierinošā stāvoklī, vai nav pārmērīga gaisa caurlaidība, kā rezultātā palielinās siltuma zudumi un samazinās gaisa temperatūra dzīvokļa telpās. Katrs gadījums jāizvērtē individuāli, ņemot vērā konkrētā dzīvokļa un visas mājas tehnisko stāvokli. Protams, ja dzīvokļu īpašnieku kopība uzskata, ka temperatūra dzīvokļos ir pārāk zema, ir iespējams regulēt apkures intensitāti mājai – gan paaugstināt to, gan, ja nepieciešams, pazemināt. Lai būtu vienkāršāk veikt izmaiņas apkures sistēmas režīmā, būtu vēlams dzīvokļu īpašnieku kopībai ievēlēt pārstāvi, kas tiesīgs, sazinoties ar RNP, pieteikt nepieciešamās temperatūras režīma izmaiņas dzīvojamā ēkā. Vēl tikai jāpiebilst, ka visas šāda veida darbības tiek veiktas kopā ar AS Rīgas siltums pārstāvi.

Vai tērēt naudu remontam?

– Nereti pārvaldnieks iedzīvotājiem skaidro, ka ir izjaukts mājas apkures sistēmas balanss, tāpēc dažos dzīvokļos ir auksti, citos karsti. Uz lūgumu sabalansēt sistēmu pārvaldnieks atbild, ka tas nav iespējams, daudz vienkāršāk būtu pilnībā nomainīt komunikācijas. Ko darīt auksto dzīvokļu iemītniekiem, ja pārējie īpašnieki nav ar mieru tērēt naudu tik dārgam darbam kā apkures sistēmas nomaiņa?

– Par jebkurām vērienīgām darbībām, kas veicamas mājā, lēmumu, protams, pieņem mājas īpašnieks. Tas nozīmē, ka daudzdzīvokļu dzīvojamajās mājās lēmumu, attiecīgi vienojoties, pieņem mājas kopīpašnieki, tas ir, dzīvokļu īpašnieki. Ir svarīgi atcerēties, ka jebkurš remonts mājas kopīpašumam tiek veikts par dzīvokļu īpašnieku kopīgi veidoto finanšu līdzekļu uzkrājumu, tāpēc arī lēmums par to, kā šo uzkrājumu izlietot – vai to paredzēt apkures sistēmas atjaunošanai vai citam nolūkam, jāpieņem kopīgi. Uzkrājumu apkures sistēmas renovācijai iespējams veidot arī atsevišķi, pieņemot attiecīgu lēmumu un nosakot gan nepieciešamos darbus, gan finanšu līdzekļu uzkrājuma veidošanas termiņu (12, 24, 36 mēneši utt.). Dzīvokļu īpašniekiem šādu jautājumu risināšanai nepieciešams sasaukt kopsapulci. Ja nepieciešams, viņi uz sapulci var uzaicināt namu pārvaldes pārstāvi. Saņēmusi kopsapulces lēmuma protokolu, namu pārvalde palīdzēs iedzīvotājiem savākt nepieciešamos līdzekļus, iekļaujot remonta uzkrājumus dzīvokļu rēķinos. Protams, pieņemot lēmumu, dzīvokļu īpašnieku kopībai ir jāņem vērā arī mājai nepieciešamo remontdarbu prioritārā kārtība, tas ir, kādā secībā nepieciešams veikt remontdarbus. Varbūt tajā brīdī daudz svarīgāk ir mājai nomainīt jumtu un tikai pēc tam mainīt apkures sistēmu.

– Mūsu lasītāji domā, ka pārvaldnieks gluži vienkārši nevēlas balansēt apkures sistēmu, lai uzspiestu iedzīvotājiem rekonstrukciju. Kā mājas īpašnieki var pārbaudīt, kas īsti notiek ar apkures sistēmu?

– Ēkas balansēšana iespējama tikai tad, ja tajā ir un darbojas balansēšanas armatūra. Diemžēl lielai daļai padomju laikos celto ēku balansējošā armatūra vispār nav uzstādīta, līdz ar to balansēšana bez papildu ieguldījumiem ēkas kopīpašumā – apkures sistēmā – nav iespējama. Kā pārbaudīt, vai pārvaldniekam ir vai nav taisnība? Šai nolūkā var kopā ar RNP pārstāvi nokāpt mājas pagrabā un palūkoties, vai tur ir vai nav uzstādīta balansējošā armatūra. Bet prakse liecina, ka arī stāvvadu balansēšana ne vienmēr sniedz vēlamo efektu apkures sistēmas darbības uzlabošanā.

Cik maksā energoaudits?

– Runā, ka mājas siltummezglu regulē pēc temperatūras pašā aukstākajā dzīvoklī, bet mūsu mājā tā nenotiek, jo, tiklīdz siltummezgls ir noregulēts atbilstoši salstošo iedzīvotāju vēlmei, tā pārējie iedzīvotāji sāk sūdzēties par pārmērīgu karstumu.  Vai pārvaldnieks nepārkāpj likumu, atkal pazeminot temperatūru? Mūsu gadījumā nav pieņemts dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums par temperatūras režīmu mājā, ir tikai atsevišķu iedzīvotāju sūdzības par karstumu un aukstumu.

– Rīgas mājās ir uzstādīti siltummezgli, kas darbojas automātiskā režīmā, proti, apkure tiek pielāgota āra gaisa temperatūrai. Ja vienā dzīvoklī ir par aukstu, otrā par karstu un dzīvokļu īpašnieku kopība nav pieņēmusi lēmumu par pārstāvja ievēlēšanu vai režīma iestatījumiem, tiesības regulēt sistēmu ir tikai uzņēmuma Rīgas siltums darbiniekiem. Ievēlot pilnvaroto pārstāvi apkures jautājumos, dzīvokļu īpašnieki var reizē atrisināt vairākas problēmas. Tieši pilnvarotais pārstāvis var noteikt ieregulējamo temperatūru visai mājai. Iespējams, ka kādā dzīvoklī ir auksts tikai tāpēc, ka dzīvokļa īpašnieks ilgstoši nav remontējis savus logus, varbūt pat nepieciešams tos nomainīt, un tas jau nav iemesls pārkurināt visu ēku. Iespējams, ka logi jau ir nomainīti, bet dzīvoklī ir auksti, jo tas atrodas pie gala sienas pēdējā stāvā. Tādā gadījumā nepieciešams siltināt gala sienu, lai palielinātu visas mājas siltumnoturību. Dzīvokļu īpašnieki kopsapulcē var lemt gan par nelieliem siltināšanas darbiem virs atsevišķa dzīvokļa, gan arī par visas gala sienas siltināšanu. Tādās situācijās mēs iesakām veikt energoauditu, kas parādīs, caur kurām vietām no mājas aizplūst siltums. Pamatojoties uz energoaudita rezultātiem, RNP spēj piedāvāt visefektīvākos risinājumus – kā nosiltināt māju, lai samazinātos siltumenerģijas patēriņš un tātad arī izdevumi par apkuri. Lai SIA Rīgas namu pārvaldnieks varētu veikt mājas energoauditu, nepieciešams dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums. Energoaudita izmaksas ir vidēji 200 eiro par vienu ēku, energoaudita veikšanai ir paredzēts arī ES līdzfinansējums 80% apmērā. Piemēram, ja mājā ir 50 dzīvokļu un energoaudita izmaksas ir 200 eiro, ES līdzfinansējums būs 160 eiro, un tādā gadījumā iedzīvotājiem pašiem būs jāmaksā tikai 40 eiro, tātad katram dzīvoklim par energoaudita veikšanu būs jātērē tikai 0,80 eiro.

Pārrēķins par apkuri, bet ne karsto ūdeni

– Ja pārvaldnieks apgalvo, ka manā dzīvoklī nav iespējams nodrošināt normālu temperatūru, vai es varu pieprasīt pārrēķinu par nesaņemto pakalpojumu – apkuri? Kā rīkoties, lai šādu pārrēķinu saņemtu?

RNP siltumtehniķiem sadarbībā ar uzņēmuma Rīgas siltums darbiniekiem ir jāveic dzīvokļa apsekošana, bet dzīvokļa īpašniekam ir laikus jāinformē par radušos problēmu – pazeminātu temperatūru dzīvoklī, lai speciālisti varētu nekavējoties iesaistīties situācijas risināšanā. Gadījumā, ja tiek konstatēts, ka apkures pakalpojums netiek pienācīgi nodrošināts, mēs sagatavojam aktu un nodrošinām pārrēķinu.

– Tāda pati problēma ir ar karsto ūdeni – no krāna tek gluži remdens. Vai arī šajā gadījumā varu lūgt pārrēķinu?

– Karstais ūdens tiek sagatavots ēkas individuālajā siltuma mezglā. Tur ūdeni uzkarsē līdz vajadzīgajai temperatūrai, un šim nolūkam patērētā siltumenerģija tiek uzskaitīta automātiski. Jānorāda, ka aprēķins tiek veikts atbilstoši Rīgas domes instrukcijai Nr. 9 „Rīgas pašvaldības īpašumā vai pārvaldīšanā esošajās daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās patērētās siltumenerģijas sadales un maksas aprēķināšanas kārtība”. Pārrēķins par nepietiekami karstu ūdeni netiek veikts. Ja problēma rodas pēkšņi, tas lielākoties liecina par traucējumiem sistēmā. Iespējams, ka nepieciešama sistēmas atgaisošana, filtra tīrīšana vai citi nelieli darbi. Par dzīvoklī konstatēto problēmu laikus jāinformē pakalpojuma sniedzējs – AS Rīgas siltums (tālr. 80000090) vai arī RNP (tālr. 8900).

Kāpēc kaimiņi maksā mazāk?

– Apkures sezonas laikā pārvaldnieks mums izraksta lielus rēķinus, kaimiņu mājā iedzīvotāji maksā ievērojami mazāk. Kā es, dzīvokļa īpašnieks, varu pārbaudīt siltuma aprēķinu pamatotību? Vai varu namu pārvaldē pieprasīt mājas kopējā siltumskaitītāja datus un informāciju par siltuma sadali starp apkuri un siltā ūdens sagatavošanu? Vai šī informācija ir pieejama katram īpašniekam?

– Jā, minētā informācija ir pieejama visiem mājas dzīvokļu īpašniekiem, ikmēneša rēķinos tiek norādīts mājas kopējais siltumenerģijas patēriņš apkurei un karstā ūdens sagatavošanai. Šādu pienākumu mums uzliek Ministru kabineta noteikumi Nr. 1013. Tāpat arī jebkuram dzīvokļa īpašniekam ir tiesības pieprasīt, lai pārvaldnieks uzrāda pakalpojumu sniedzēju sagatavotos rēķinus. Iedzīvotāji bieži interesējas, kāpēc apkures cena dažādās mājās ir tik atšķirīga. Cenas svārstības ietekmē vairāki faktori – kopējā apkurināmā platība, dzīvokļu skaits, mājas tehniskie parametri, ēkas apdare, tehniskais stāvoklis utt. Rīgā neeksistē vienots dzīvojamās platības viena kvadrātmetra apkures tarifs, tāpēc maksa par apkuri dažādām mājām vienmēr atšķirsies.

Numuru arhīvs: spied un lasi!