Nav pārbaudīts skaitītājs – maksā pēc pilnas programmas
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Ceturtdiena, 12 Aprīlis 2012 14:18
Dzīvokļu īpašnieki bieži vien automātiski samaksā rēķinus, neiedziļinoties to saturā. Diemžēl tāda attieksme var radīt nopietnus zaudējumus, kā tas gadījās mūsu lasītājai Ņinai N.
Tas notika Rīgā, bet būs pamācoši arī visu citu Latvijas pilsētu iedzīvotājiem, jo tamlīdzīgā situācijā var nonākt jebkurš.
Brīdinājums sīkiem burtiņiem
Pati Ņina N. neuzskata, ka būtu kaut kā īpaši nogrēkojusies namu pārvaldes priekšā. Sieviete gluži vienkārši nepaspēja laikus verificēt ūdens skaitītājus, kam iemesls ir visai bēdīgs: nesen no dzīves šķīrās Ņinas vīrs, kurš pirms tam bija uzņēmies visas komunālās rūpes.
– Bēdās iegrimusi, es automātiski apmaksāju rēķinus, tos neizlasot, tāpēc palaidu garām paziņojumu, ka pienācis laiks pārbaudīt ūdens skaitītājus, – stāsta mūsu lasītāja. – Vēlāk pārliecinājos, ka brīdinājums tiešām sīkiem burtiņiem ir iedrukāts dzīvokļa rēķinā.
Sīkos burtiņus Ņina N. neizlasīja un tūlīt pēc rēķinu saņemšanas posās ceļam (radi uzaicināja bēdu sagrauzto sievieti pie sevis uz ārzemēm nedaudz atpūsties un kliedēt skumjas). Dzīvokļa atslēgu atstājusi kaimiņienei un palūgusi to nolasīt skaitītāju rādījumus un nekavējoties nodot tos namu pārvaldē, sieviete aizbrauca.
– Biju prom divus mēnešus, – stāsta dzīvokļa saimniece, rādot šo faktu apliecinošās lidmašīnas biļetes. – Kad atbraucu, gribot negribot sāku pētīt rēķinus, jo tie man likās nesamērīgi lieli!
Sodīja ar 30 kubikmetriem
Ņina N. konstatēja, ka Rīgas pašvaldības namu pārvalde, neraugoties uz viņas prombūtni, aprēķinājusi maksu par aptuveni 20 kubikmetriem ūdens mēnesī. Kā tas varēja gadīties?
– Uzņēmuma grāmatvedībā man paskaidroja, ka tādu kārtību attiecībā pret iedzīvotājiem, kas laikus nav nomainījuši skaitītājus, paredz Ministru kabineta noteikumi, – žēlojas lasītāja. – Bet es taču skaitītāju verifikācijas laiku palaidu garām ne tāpēc, ka esmu ļaunprātīga nemaksātāja, es vienkārši tai laikā neatrados Rīgā, ko varu pierādīt. Vai tiešām esmu pelnījusi tādu sodu? Manuprāt, visa pamatā ir namu pārvaldes birokrātiska pieeja likuma normu izpildei un grāmatveža nevēlēšanās uzklausīt dzīvu cilvēku.
Piedevām vēl nākamajā rēķinā, kas arī tika izrakstīts Ņinas N. prombūtnes laikā, jau bija ierakstīti nevis 20, bet veseli 30 kubikmetri ūdens, no tiem 18,53 kubikmetri karstā ūdens, kura cena ir 2,20 latu par vienību. Rīdzinieci šie skaitļi iedzina dziļā izmisumā, un viņa piezvanīja redakcijai.
Atradām kļūdu!
Lielā neizpratnē vērsāmies pie ekspertiem. Rīgas domes Mājokļu un vides departamentā mums paskaidroja, ka saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 1013 namu pārvaldei ir tiesības ar lielākiem maksājumiem sodīt iedzīvotājus, kuri laikus nav pārbaudījuši ūdens skaitītājus. Normatīvais akts paredz, ka uzrēķins nedrīkst pārsniegt 10 kubikmetrus uz katru dzīvoklī deklarēto personu.
Ņinas N. gadījumā likuma normu var traktēt dažādi, atkarībā no namu pārvaldes vēlēšanās, uzskata departamenta speciālisti. No vienas puses, sieviete ir vainīga, jo nav bijusi pietiekami uzmanīga un laikus nav nodevusi skaitītājus pārbaudei, no otras, viņas nebija Rīgā, tātad šai laikā vispār netika lietojusi savus ūdens mērītājus! Bet tā kā apsaimniekošanas uzņēmuma grāmatvedība ir izvēlējusies uzbrukuma taktiku, pierādīt savu taisnību sievietei nebūs viegli.
Nu mēs bijām noskaidrojuši, kādā veidā Ņinas N. pirmajā dzīvokļa rēķinā uzradās nelaimīgie 20 kubikmetri ūdens (pa 10 uz katru dzīvoklī deklarēto personu), bet palika neskaidrs, kā namu pārvaldes nākamajā mēnesī varēja klientei sarēķināt 30 kubikmetru patēriņu, no tiem vairāk nekā pusi – pēc karstā ūdens tarifa.
– Piedodiet, tā ir kļūda, – mums atbildēja namu pārvaldes grāmatvedībā, kad pēc redakcijas lūguma bija pārbaudīti attiecīgie dokumenti. – Kaut kāda iemesla dēļ pieskaitījums veikts divkāršā apjomā. Mēs nosūtīsim klientei jaunu, izlabotu rēķinu.
Neiekulties nepatikšanās
Redakcijas iejaukšanās palīdzēja mūsu lasītājai ietaupīt aptuveni 20 latu. Bet atklāts palika jautājums: ko darīt dzīvokļu īpašniekiem, lai neiekultos tādās nepatikšanās kā Ņina N.?
Ministru kabineta noteikumos Nr. 1013 „Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu” teikts:
„Par pakalpojumiem, kuri nav mērāmi vai kuru patēriņa noteikšanai nav uzstādīti skaitītāji, aprēķinu veic šādi:
– par ūdens patēriņu dzīvoklī, tai skaitā gadījumos, ja skaitītājam ir beidzies verificēšanas termiņš, – ne vairāk kā 10 m3 mēnesī par katru dzīvoklī dzīvojošo personu (turpmāk – patēriņa norma). Patēriņa normas ietvaros patērētā karstā un aukstā ūdens daļa tiek noteikta, piemērojot proporciju starp mājas ievadā uzstādītajiem karstā un aukstā ūdens skaitītāju rādījumiem”.
Tātad namu pārvalde rīkojas vismaz likumīgi, aprēķinot skaitītāju pārbaudes termiņu garām palaidušajiem iedzīvotājiem papildu maksājumus. Bet, kā norādīja namu pārvaldes grāmatvedībā, Ņinai N. izvairīties no papildu maksājumiem ir bijis vieglāk par vieglu. Tā kā viņa aizceļošanas dēļ nevarēja paspēt skaitītājus pārbaudīt, viņai vajadzēja IEPRIEKŠ rakstiski par to brīdināt pārvaldnieku, un tad nekādi pieskaitījumi netiktu veikti.
To apstiprina arī Ministru Kabineta noteikumi Nr. 1013: „Ja prombūtnes dēļ dzīvokli neizmanto neviena persona un dzīvokļa īpašnieks nevar iesniegt informāciju par ūdens skaitītāja rādījumu, dzīvokļa īpašnieks par to iepriekš informē pārvaldnieku”.
Ko tad, ja uz vasarnīcu?
Par aizbraukšanu namu pārvalde iepriekš jābrīdina arī tādā gadījumā, ja jūsu skaitītāji ir laikus pārbaudīti (vasaras sezonai sākoties, šī informācija atkal kļūst aktuāla), jo, nesaņēmis no dzīvokļa īpašnieka ikmēneša kvītis ar skaitītāju rādījumiem, pārvaldnieks maksu par ūdeni aprēķinās, vadoties pēc vidējā patēriņa pēdējos trijos mēnešos.