Pārskats iedzīvotājiem – pēc 1. Aprīļa
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Pirmdiena, 09 Aprīlis 2012 13:31
Bieži dzirdamas sūdzības: daudzdzīvokļu namu iemītnieki nezina, kur var iegūt informāciju par mājas finansiālo stāvokli. No šā gada 1. aprīļa pārvaldniekiem jāsniedz mums pilnīgs pārskats par darbu iepriekšējā sezonā. Finanšu pārskatu var saņemt katrs ieinteresētais dzīvokļa īpašnieks.
Īpašnieki, pieprasiet informāciju!
– 2008. gadā Ministru kabinets pieņēma noteikumus Nr. 1014. Šis dokuments aizstāv dzīvokļu īpašnieku intereses, – pastāstīja namu pārvaldes Rīgas namu apsaimniekotājs valdes priekšsēdētāja ekonomikas maģistre Taisa Štāle. – Noteikumi paredz, ka visiem apsaimniekošanas uzņēmumiem līdz 1. aprīlim jāsagatavo iedzīvotājiem pārskati par iepriekšējo gadu. Katrai mājai – savs pārskats. Iepazīties ar šo dokumentu dzīvokļu saimnieki varēs jau aprīlī.
– Kur viņi varēs saņemt šo interesanto dokumentu?
– Iedzīvotāji, kas to vēlēsies, dokumentu varēs saņemt savā namu pārvaldē apmeklētāju pieņemšanas laikā, kā arī tie būs publicēti uzņēmumu mājas lapās internetā. Daudzi pārvaldnieki uzdrukā pārskatus dzīvokļu rēķinu otrā pusē. Tā vai citādi, bet uzņēmuma pienākums ir darīt zināmu dzīvokļu īpašniekiem, kādā veidā un kur informācija ir pieejama.
– Vai pārskatā tiek norādīts, cik daudz naudas iedzīvotāji iepriekšējā gadā samaksājuši pārvaldniekam?
– Jā. Pārskata otrajā daļā redzams, kā pārvaldnieks šo naudu tērējis. Pārskata forma ir sniegta Ministru kabineta noteikumos Nr. 1014, atkāpties no tās pārvaldniekam nav tiesību. Ja nu vienīgi viņš vēlēsies pārskatā iekļaut papildu informāciju, lai pilnīgāk informētu iedzīvotājus par savu veikumu.
– Piemēram, mēs pārskatos norādām, cik daudz naudas faktiski esam saņēmuši no iedzīvotājiem un cik daudz pārskaitījuši komunālo pakalpojumu sniedzējiem. Tas palīdz cilvēkiem saprast, vai namu pārvalde strādā godīgi.
– Ko var uzzināt no šā pārskata?
– Katra mājasmāte sastāda ģimenes budžetu, lai zinātu, cik daudz naudas tērēs uzturam, cik par dzīvokli, apģērbu utt. Tad viņa aprēķina izdevumus un redz, vai ir iekļāvusies pati savā tāmē. Namu pārvaldē notiek tas pats. Izlasot pārskatu, iedzīvotāji var uzzināt, kāda daļa naudas iztērēta pārvaldnieka administratīvajiem izdevumiem, cik daudz līdzekļu uzkrāts remonta fondā, kādi darbi veikti pagājušajā gadā un vai tie atbilst pārvaldnieka iepriekš apstiprinātajam darba plānam.
– Vai jebkurš dzīvokļa īpašnieks var pieprasīt namu pārvaldē šādu dokumentu?
– Jā, jebkurš. Interesēties par mājas stāvokli un finansēm ir ne tikai mājokļu īpašnieku tiesības, bet arī pienākums.
Sabiedrības, atcerieties par VID!
– Kādus vēl finansiālus jaunumus rīdziniekiem nesīs pavasaris?
– Atgādināšu dzīvokļu īpašnieku sabiedrību pārstāvjiem, ka līdz marta beigām viņiem jānodod Valsts ieņēmumu dienestā (VID) gada pārskati. Šādus pārskatus sastāda pēc naudas plūsmas principa, un tas nav nekas sarežģīts. Sabiedrībai jānorāda, cik daudz naudas saņemts no iedzīvotājiem, kādām vajadzībām tā tērēta. Šogad pārskati jānodod tikai VID (Uzņēmumu reģistrs informāciju no dzīvokļu īpašnieku sabiedrībām vairs nepieprasa).
– Vai nesen nodibinātām sabiedrībām pārskata sastādīšana var radīt sarežģījumus?
– Nedomāju vis. Sabiedrības, kas veic saimniecisko darbību, ir labi informētas. Neliels grūtības var rasties tikai tām sabiedrībām, kas saimniecisko darbību neveic, un jaundibinātajām sabiedrībām, taču visu vajadzīgo informāciju tās var iegūt VID finanšu nodaļas mājas lapā. Piebildīšu vienīgi, ka, sākot ar 2010. gadu, VID gada pārskatus pieņem tikai elektroniskā veidā, tāpēc tiem sabiedrību pārstāvjiem, kuriem nav iespējams pārskatus nosūtīt pa elektronisko pastu, laikus jāvēršas finanšu nodaļā pēc konsultācijas.