Kā nenogulēt kopsapulci?
- Detaļas
- Kategorija: Namu pārvalde
- Publicēts Piektdiena, 13 Aprīlis 2012 11:06
Natālija Mamоnova JNĪP ekspluatācijas nodaļu sāka vadīt nesen, bet pārvaldē strādā kopš tās dibināšanas dienas, tāpēc viņai labāk nekā jebkuram citam zināms, kādā stāvoklī ir Jelgavas dzīvojamais fonds. Ēku ekspluatācijas daļas uzdevums ir informēt dzīvokļu īpašniekus, kādi uzlabošanas un labiekārtošanas darbi vajadzīgi katrai mājai un kopā ar viņiem lemts par to veikšanu.
Ne tikai klausīties, bet arī lemt
– Natālija, JNĪP apsaimnieko simtiem māju. Kā jūs orientējaties savā saimniecībā?
– Kad nodibināja mūsu uzņēmumu, uzreiz nolēmām, ka jādara gals kopīgajiem katliem! Katrai mājai nepieciešama atsevišķa bilance. Stingri uzskaitām katra kopējā mājokļa ienākumus un izdevumus. Rezultātus apkopojam gada pārskatos.
– Kā jūsu iedzīvotāji saņem šos pārskatus?
– Kopš 2000. gada rīkojam dzīvokļu īpašnieku kopsapulces. Sākumā uz kopsapulcēm no katras mājas ieradās divi-trīs cilvēki, tagad ieinteresēto īpašnieku kļūst vairāk. Katram dzīvokļa īpašniekam tiek izsūtīta gada atskaite par iepriekšējo periodu. Mūsu atskaites tiek uzlabotas gadu no gada.
– Kā sapulces notiek tagad?
– No š.g. 1. janvāra kopsapulces nav vienīgais veids, lai pieņemtu lēmumu par dzīvojamo māju uzturēšanu un pārvaldīšanu. To var izdarīt aptaujas veidā, vai arī dzīvokļa īpašnieki var paši noteikt kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums. Vairākums pārvaldes klientu ir jau pieraduši, ka ziemas beigās – pavasara sākumā JNĪP aicina viņus uz kopsapulci. Sapulci rīkojam katrai mājai atsevišķi. Tomēr ar nožēlu jāatzīst, ka joprojām nesapulcējas pietiekami daudz cilvēku, lai pieņemtu kopēju lēmumu par mājas uzturēšanu un pārvaldīšanu.
– Nepietiekami kam?
– Lēmumu pieņemšanai par māju. Mēs šajā dienā vēlamies ne tikai atskaitīties par iepriekšējā gadā izdarīto, par izlietotajiem naudas līdzekļiem, bet arī aprunāties ar dzīvokļu īpašniekiem par veicamo darbu nākamajā gadā.
Iedzīvotāji vēlas skaidrību
– Skaidrs: par remonta darbiem un uzlabojumiem mājā jānobalso vairāk nekā 50% dzīvokļu īpašnieku. Tātad, ja nav kvoruma, nav arī remonta?
– Tā gluži nav. Mēs esam atraduši izeju – aptaujas. Rakstiski paziņojam īpašniekiem: „Mājai vajadzīgs jumta remonts”. Vispirms iesakām īpašniekiem izlemt, vai viņi ir tam gatavi, pēc tam piedāvājam vairākus finansēšanas variantus. Vienā jautājumā mājā var notikt vairākas aptaujas, nevajag no tā baidīties.
– Kā lai cilvēki zina, kam var uzticēties, kas piedāvā parakstīt dokumentu?
– Aptaujas parasti veic nevis svešinieki, bet gan māju vecākie vai mūsu speciālisti. Lielākā daļa iedzīvotāju mājas vecāko pazīst un uzticas viņiem, bet mūsu darbiniekiem ir apliecība, kuru viņi uzrāda veicot aptauju. Tomēr reizēm ar vienu problēmu cīnāmies mēnešiem. Piemēram, kādā mājā trīs gadus bija karstā ūdens apgādes problēmas. Trīs gadus (!) organizējām iedzīvotājiem sapulces, rādījām aprēķinus, centāmies pārliecināt, kāpēc nepieciešams remonts. Beidzot īpašnieki bija ar mieru un mēs nomainījām stāvvadus. Tagad mājā ar karstā ūdens apgādi viss kārtībā, cilvēki ir apmierināti.
– Ko no tā varam mācīties?
– Tas liecina, ka cilvēki ir gatavi veikt remontdarbus un atrast tiem finansējumu, ja vien viņiem pareizi izskaidro situāciju.
Atjautīgās tāmes
– Pavasaris nav aiz kalniem. Kādus jautājumus risināsiet kārtējās sapulcēs?
– Kopsapulcē mēs vēlamies ne tikai atskaitīties par iepriekšējā gadā izdarīto, par izlietotajiem naudas līdzekļiem, bet arī aprunāties ar dzīvokļu īpašniekiem par veicamo darbu nākamajā gadā. Izņēmums ir mājas, ar kurām JNĪP nav noslēgts pilnvarojuma līgums, tādiem klientiem mums tāmes jāsagatavo jau rudenī, līdz 15. oktobrim. Pēc tam īpašniekiem mēneša laikā jāizskata mūsu piedāvātā tāme un jāapstiprina viņu, vai arī dzīvokļu īpašniekiem jānosaka kādus pakalpojumus viņi vēlas saņemt un cik par to gatavi maksāt.
– Tātad tām mājām, kuras dzīvokļu īpašnieki nav pārņēmuši no pašvaldības, tāmes tiek apstiprinātas gada beigās?
– Tā ir. Diemžēl ne jau visu māju iemītnieki atsaucas uz aicinājumu iesaistīties diskusijā. Bet mēs taču katra dzīvokļa īpašniekam rakstiski atgādinām: lūdzu, apspriediet ar mums apsaimniekošanas maksu nākamajam gadam! Ja īpašnieki izrāda vienaldzību, spēkā stājas mūsu piedāvājums.
– Kā tiek sastādīta gada tāme patstāvīgajām mājām, kuras ar JNĪP noslēgušas pilnvarojuma līgumu?
– Ar mājām, kas pārņemtas no pašvaldības, darbs notiek pamatojoties uz noslēgto pilnvarojuma līgumu. Ja redzam, ka nepieciešams palielināt maksu, lai veidotu remonta uzkrājumus, mēs jautājumu rūpīgi apspriežam ar dzīvokļu īpašniekiem. Gala lēmumu pieņem kopsapulce vai aptauja. Ar dzīvokļu īpašniekiem, kuru mājās ir noslēgts pilnvarojuma līgums, ir daudz vienkāršāk strādāt.
– Vai tādu ir daudz?
– Pavisam mēs Jelgavā apsaimniekojam 420 mājas. 75% no apsaimniekošanas platības mēs apsaimniekojam dzīvokļu īpašnieku uzdevumā, tas nozīmē ir noslēgti pilnvarojuma līgumi.
– Kā cilvēkiem nepalaist garām kopsapulci, kurā paredzēts apspriest apsaimniekošanas plānus 2011. gadam?
– Pavasarī katrs dzīvokļa īpašnieks saņems rakstisku paziņojumu par kopsapulces norisi (vieta, laiks un darba kārtība). Aicinām dzīvokļu īpašniekus būt atsaucīgiem, piedalīties kopsapulcēs un aptaujās, lai kopā un veiksmīgi varētu pieņemt lēmumu par dzīvojamās mājas uzturēšanu un pārvaldīšanu.