Viss kas jāzin par savu māju!

Darīsim KOPĀ!

„Mēs esam gatavi dalīties pieredzē!”

Kā Daugavpilī izdevās nomainīt 80% veco liftu daudzdzīvokļu mājās?

Novecojušo liftu nomaiņas jautājums daudzdzīvokļu mājās Latvijā sasniedzis Saeimas Mājokļa jautājumu apakškomisiju. Liftiem, kas uzstādīti pirms 2000. gada 1. septembra, tuvākajā laikā būs nepieciešams drošības novērtējums un modernizācija. Paredzams, ka atsevišķos gadījumos lifta rekonstrukcija var maksāt tikai nedaudz lētāk nekā jauns lifts.

Rīgā vien ir jāapseko vai pat jānomaina aptuveni 1500 vecie lifti. Tam nepieciešami 80–100 miljoni eiro, uzskata eksperti.

– Mums šī nauda ir jāsaņem no dzīvokļu īpašniekiem, – deputātus brīdināja apsaimniekošanas uzņēmuma Rīgas namu pārvaldnieks valdes loceklis Mārtiņš Paurs. – Lifta nomaiņa ir dārgs pakalpojums, tāpēc iedzīvotāji vēl nav pieņēmuši šādu lēmumu nevienā no mūsu uzņēmuma apsaimniekošanā esošajām mājām.

■ ■ ■

Tajā pašā komisijas sēdē par piemēru tika minēta Daugavpils, jo šī ir vienīgā pilsēta Latvijā, kur liftu nomaiņa tiek aktīvi realizēta. Vērsāmies Daugavpils dzīvokļu un komunālo saimniecības uzņēmumā SIA DDzKSU, lai noskaidrotu, ko uzņēmums dara, lai palīdzētu iedzīvotājiem nomainīt liftus. Uz mūsu jautājumiem atbildēja uzņēmuma galvenais enerģētikas inženieris Valērijs Kalans.

– Kad Daugavpilī tika sākta liftu nomaiņa? Kāpēc?

– Liftu nomaiņa Daugavpilī sākta 2006.  gadā. Pirmais lifts, kas atbilda visām ES prasībām un kam bija CE sertifikāts, tika uzstādīts 12 stāvu mājā Jātnieku ielā 68. Bijušās Padomju Savienības republiku rūpnīcās ražoto liftu kalpošanas laiks ir 25 gadi. Lifts ir paaugstinātas bīstamības iekārta, tādēļ, beidzoties tās kalpošanas laikam, jāizdara detalizēta lifta tehniskā stāvokļa novērtēšana. Vecajiem liftiem, kas ražoti pirms 2000. gada, nebija CE sertifikāta. Šie faktori radīja nepieciešamību nomainīt liftus ar jauniem, kas atbilstu visām mūsdienu drošības prasībām un Eiropas Savienības direktīvām.

Fakti

Pirmie 53 lifti, kas uzstādīti daudzstāvu mājās Daugavpilī, ir ražoti Baltkrievijā, un to vidējā cena bija 25 000 eiro. Pēc 2023. gada veco iekārtu nomaiņai tika pirkti Grieķijā ražoti lifti, to pašreizējās izmaksas ir aptuveni 37 000 eiro.

■ ■ ■

– Cik liftu kopumā ir mājās Daugavpilī un cik no tiem jau ir nomainīti?

– Mājās, kuras apkalpo SIA DDzKSU, ir 67 lifti. No 2006. gada līdz šim brīdim esam nomainījuši 57 liftus.

– Vai pašvaldība atbalsta iedzīvotājus liftu maiņas procesā?

– Lifta nomaiņas izmaksas sedz dzīvokļu īpašnieki. Šie remontdarbi nav iekļauti nevienā no pašvaldības atbalsta programmām.

– Kā risināt jautājumu par jauna lifta apmaksu, piemēram, vai pirmā stāva iedzīvotāji, kas pakalpojumu neizmanto, saņem atlaidi? Vai par to lemj katras mājas iedzīvotāji atsevišķi?

– Saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likumā noteikto katram īpašniekam ir pienākums maksāt par lifta nomaiņu proporcionāli savā īpašumā esošajām domājamām daļām. Jautājums par apmaksu tiek atrisināts likuma ietvaros, tādēļ atlaižu piešķiršana pirmo stāvu iedzīvotājiem netiek apspriesta.

■ ■ ■

– Kā tiek finansēta liftu nomaiņa? Vai iedzīvotājiem vispirms jāsakrāj visa nepieciešamā summa?

– SIA DDzKSU lemj par lifta nomaiņas neatliekamību un vienojas par samaksu ar dzīvokļu īpašniekiem. Parasti šiem darbiem tiek izmantoti mājas uzkrājumos turpmāk plānotajiem remontdarbiem esošie līdzekļi. Ja naudas nav pietiekami, atlikusī summa tiek sadalīta uz laiku līdz pieciem gadiem, kas ļauj liftu nomaiņas darbus veikt nekavējoties, bet samaksāt par to vairāku gadu laikā.

– Cik maksā jauns lifts, no kā var būt atkarīga tā cena?

– Jauna lifta izmaksas tiek noteiktas, pamatojoties uz iepirkuma rezultātiem, un tās visvairāk ietekmē iekārtas tehniskās īpašības. Pēdējā iepirkumā par Grieķijā ražotu pasažieru liftu piedāvātā cena bija 36 995 eiro bez PVN.

– Vai iedzīvotājiem ir iespēja izvēlēties, no kura uzņēmuma pasūtīt liftu, vai arī tas ir centralizēts iepirkums?

– Protams, ka iedzīvotāji var izvēlēties uzņēmumu, kurā pasūtīt liftu, taču tad viņiem jāuzņemas pilna atbildība un jāslēdz trīspušu līgums. Tomēr jāņem vērā, ka lifta izmaksas jebkurā gadījumā pārsniedz 30 000 eiro bez PVN un pasažieru lifts tiek uzskatīts par bīstamu iekārtu. Tādēļ šajā jautājumā labāk uzticēties speciālistiem.

■ ■ ■

– Cik izmaksāja jauna lifta iegāde 2006. gadā?

– Pirmais 2006. gadā uzstādītais lifts maksāja 14 375 latu bez PVN.

– Kurā mājā un kad notika pēdējā lifta nomaiņa un cik tā maksāja?

– Daugavpilī liftu nomaiņa turpinās un šī gada jūlijā lifts tika nomainīts mājā 18. novembra ielā 82. Kā jau minēju, lifta nomaiņas izmaksas bija 36 995 eiro bez PVN.

– Kas traucē nomainīt visus novecojušos liftus vienlaikus?

– Liftu nomaiņa jāveic atbilstīgi grafikam. SIA DDzKSU katra nākamā gada budžetā paredz līdzekļus pasažieru liftu nomaiņai. 2023. gadā tika veikts iepirkums un parakstīts līgums par astoņu liftu nomaiņu, šogad plānots noslēgt līgumu par vēl sešu liftu nomaiņu. Pašlaik SIA DDzKSU bilancē vairs palikuši tikai desmit pasažieru lifti, kuriem nav atbilstīga CE marķējuma. Viens no tiem jau tiek mainīts. 2024./2025. gadā plānots nomainīt sešus liftus, bet 2025. gadā – veikt iepirkumu divu liftu nomaiņai.

Procesa kavēšana nav izdevīga iedzīvotājiem, jo inflācijas, materiālu un darbaspēka izmaksu pieauguma dēļ liftu nomaiņas pakalpojuma cena palielinās.

■ ■ ■

– Vai lifta nomaiņai ir nepieciešams dzīvokļu īpašnieku lēmums?

– Lēmumu par lifta nomaiņas neatliekamību pieņem SIA DDzKSU, balstoties uz iekārtas stāvokļa vērtējumu un atbilstību drošības prasībām. Pēc tam, kad ir pieņemts lēmums par iekārtas nomaiņu, jautājums par šo remontdarbu apmaksu un finansēšanas avotu mājas kopsapulcē tiek apspriests un saskaņots ar dzīvokļu īpašniekiem.

– Vai ir bijuši gadījumi, kad dzīvokļu īpašnieki atteikušies mainīt liftu?

– Nē, tādu gadījumu nav bijis. Ja mēs redzam, ka lēmums par lifta nomaiņu pirmajā posmā nav saņēmis pietiekamu atbalstu, tad veicam papildu pārrunas ar iedzīvotājiem un skaidrojam, ka vecā lifta modernizācija izmaksās dārgi un atsevišķos gadījumos var neatrisināt visas problēmas. Tas nozīmē, ka pat pēc šādiem darbiem neatkarīga ekspertu komisija veco liftu var atzīt par neizmantojamu. Tātad, vai nav prātīgāk savai mājai jaunu liftu iegādāties nekavējoties?

■ ■ ■

– Saeimā apgalvo, ka Daugavpils ir vienīgā pilsēta, kur liftu remonta jautājums ir izkustējies no vietas. Kā tas izdevās?

– Es domāju, ka palīdz sistemātiska darbu plānošana un to izpilde, kā arī aktīva sadarbība ar dzīvokļu īpašniekiem. Citu pilsētu administrācija un namu apsaimniekotāji vēl nav uzņēmušies iniciatīvu apmainīties ar pieredzi šajā jautājumā. Taču SIA DDzKSU ir atvērts sadarbībai un gatavs dalīties pieredzē ar kolēģiem.

Tautas balss

Pirms gada Andrejs kļuva par pilnvaroto personu mājā Jātnieku ielā 68, Daugavpilī, kur 2006. gadā tika nomainīts pirmais lifts pilsētā. Pēc mājas vecākā teiktā, iespējams, ka drīz lifts būs jāmaina jau otrreiz:

– Mēs dzīvojam vienīgajā 12 stāvu mājā Daugavpilī. Pēc to kaimiņu teiktā, kuri atceras lifta nomaiņu 2006. gadā, pašlaik mājā esošais lifts ir ražots Mogiļevā, Baltkrievijā. Šī iekārta jau no paša sākuma bijusi trokšņaina un ne pārāk uzticama. Kamēr mājā neuzstādījām namruni, citu māju iedzīvotāji nāca pie mums, lai pavizinātos ar mūsu liftu. Viņi to uztvēra kā atrakciju, jo nekad nebija zināms, vai lifts sasniegs 12. stāvu, vai ne.

Ar laiku problēmas tikai saasinājās. Pēdējā pusotra mēneša laikā vien avārijas brigāde mūsu mājā ieradās četras reizes. Ja lifts beidzot apstāsies pavisam, no tā cietīs aptuveni 60% dzīvokļu īpašnieku – visi, kas dzīvo augstāk par piekto stāvu.

Iespējams, ka pirms 18 gadiem nebija pareizi taupīt naudu un izvēlēties ekonomiskāko modeli. Taču tajā laikā ģeopolitiskā situācija bija pavisam cita. Neviens nedomāja, ka 2024. gadā robežas būs slēgtas un rezerves daļas Mogiļevas liftu remontam kļūs gandrīz nepieejamas. Uzskatu, ka pašreizējos rezerves daļu trūkuma apstākļos mūsu lifta kalpošanas laiks strauji tuvojas beigām un nav tālu brīdis, kad iedzīvotājiem atkal būs jābalso par tā nomaiņu.

Numuru arhīvs: spied un lasi!