Profesija – pārvaldnieks: visu nosaka mājas valde
- Detaļas
- Kategorija: Namu pārvalde
- Publicēts Piektdiena, 21 maijs 2021 19:17
Iedzīvotājiem ir tiesības zināt uzticamu un pilnvērtīgu informāciju par visu, kas notiek viņu mājā
Kas tā par profesiju – pārvaldnieks? – Šī speciālista galvenais uzdevums ir būt kontaktā ar iedzīvotājiem un reaģēt uz katru viņu sūdzību un lūgumu, – skaidro Irēna Koroļeva. Pati Irēna strādā par pārvaldnieci dzīvojamās mājās Rīgas pilsētas Ziepniekkalna apkaimē.
Pārvaldnieks ir cilvēks–orķestris
Irēna Koroļeva strādā uzņēmumā Rīgas namu apsaimniekotājs un atbild par aptuveni 40 māju apsaimniekošanu. Viņas darba specifika ir sadarbība vienlaikus ar pavisam mazām (sešu līdz astoņu dzīvokļu) mājām un ar lieliem un ļoti lieliem objektiem ar simts un vairāk dzīvokļiem.
Lielākā daļa no šīm mājām atrodas Ziepniekkalna apkaimē.
– Manos darba pienākumos ietilpst saziņa ar mana iecirkņa māju dzīvokļu īpašnieku valdēm un māju iedzīvotājiem, – stāsta Irēna. – Es kontrolēju tehniskā dienesta darbu, līgumu noslēgšanu, sekoju mājas valžu pieprasīto darbu izpildei. Piemēram, mājas iedzīvotāji ir izlēmuši – vēlamies uzstādīt pie mājas videonovērošanu. Šajā gadījumā pārvaldnieks veic saskaņošanu visos darba posmos, sākot ar piedāvājumu izvērtēšanu līdz līguma noslēgšanai.
Remonts vajadzīgs pat jaunbūvēm!
Jaunākajām mājām Ziepniekkalnā ir apritējuši 30 gadi, tātad tām jau nepieciešams komunikāciju remonts vai pat nomaiņa. Diemžēl, pārņemot mājas pēc SIA Rīgas namu pārvaldnieks apsaimniekošanas, ne tik reti jākonstatē, ka mājā vispār nav veikts neviens remonts kopš tās uzbūvēšanas dienas. Rezultātā – mājā pastāvīgi notiek avārijas.
– Kā piemēru varu minēt jaunbūvi – lielu māju Bikstu ielā 6 – Kaplavas ielā 5. Uzreiz pēc tam, kad šo māju sāka apkalpot uzņēmums Rīgas namu apsaimniekotājs, mūsu dispečerdienests no minētā objekta saņēma līdz 60 un vairāk avārijas izsaukumu mēnesī.
– Kā tas iespējams jaunā mājā?
– Diemžēl daudzas jaunbūves Rīgā nav būvētas, ņemot vērā mūsu reģiona klimatiskos apstākļus. Šajā objektā izrādījās, ka savu laiku jau nokalpojušas lētās plastmasas caurules. Apmēram pusgadu mēs mājā Bikstu ielā 6 – Kaplavas ielā 5 strādājām avārijas režīmā, bet patlaban šī saimniecība ir sakārtota līdz tādai pakāpei, ka no mājas saņemam tikai sešus–astoņus avārijas izsaukumus mēnesī.
„Ātrā palīdzība” avārijā
– Pēc pavasara lietavām daudzu Rīgas māju iedzīvotāji sūdzas par saliešanu. Vai jūs veicat lokālus jumtu remontus vai tāpat kā citi pārvaldnieki piedāvājat iedzīvotājiem uzreiz tērēt uz pilnu jumta nomaiņu?
– Mēs noteikti veicam lokālus jumtu remontus. Paši saprotat – iedzīvotāji ne vienmēr ir gatavi saskaņot dārgus un vērienīgus darbus, lai nomainītu visu jumtu.
– Cik ātri apsaimniekošanas uzņēmums reaģē, ja dzīvokli noplūdina lietus?
– Tajā pašā dienā izsaukuma vietā ierodas uzņēmuma tehniskais dienests. Viņi organizē remontdarbus un noformē defekta aktu par saliešanas gadījumu, ar kuru dzīvokļa īpašnieks var vērsties apdrošināšanas kompānijā.
– Par saliešanas akta noformēšanu jāmaksā atsevišķi? Vairākos apsaimniekošanas uzņēmumos tas ir maksas pakalpojums.
– Nē, mēs to darām bez maksas, pareizāk sakot, šis pakalpojums ietilpst dzīvokļa īpašnieka ikmēneša maksā par mājas tehnisko apkopi.
– Cik ātrā laikā, pēc jūsu pieredzes, iespējams likvidēt lokālus caurumus jumta segumā? Daudzi rīdzinieki stāsta, ka viņu pārvaldnieks šādus darbus velk līdz pusgadam vai pat veselam gadam.
– Jūs ko? Šādus remontus mēs izpildām dažu dienu laikā, citādi nemaz nevar, jo ūdens nonāk dzīvoklī.
Iedzīvotāji kontrolē pārvaldnieku
– Cik ātri uzņēmuma Rīgas namu apsaimniekotājs avārijas dienests reaģē uz cilvēku sūdzībām, piemēram, par tekošiem stāvvadiem?
– Avārijas dienestam ir pienākums notikuma vietā ierasties pēc iespējas ātrāk, bet ne vēlāk kā divu stundu laikā. Dienesta darbinieki uzreidz noslēdz ūdens padevi stāvvadā un veic remontu, ja tam nav nepieciešami apjomīgi darbi. Ja tomēr bez lieliem darbiem avārijas novēršana nav iespējama, tad stāvvadi paliks noslēgti, bet remonta izmaksas tiks operatīvi saskaņotas ar mājas valdi.
– Kā dzīvokļa īpašnieks var uzzināt, cik naudas pārvaldnieks iztērējis remontam?
– Ja avārijas remonts, ko veicis mūsu meistars, iekļaujas mājas tehniskās apkopes maksas ietvaros, tad mēs par to informējam mājas valdi un rēķinus neizstādam.
Ja avārijas novēršanai remontdarbs ir apjomīgs, tad vispirms mēs ar mājas komiteju saskaņojam tā finansēšanas veidu. Šādus darbus var veikt vai nu par līdzekļiem, ko iedzīvotāji uzkrājuši fondā nākotnē paredzētiem remontiem, vai par papildu samaksu, ko vēlāk iekļauj ikmēneša rēķinā.
Pieņemsim, ka mājas valde nolemj avārijas remontam netērēt uzkrājumu līdzekļus, bet maksu iekļaut ikmēneša dzīvokļa rēķinā. Šādā gadījumā remontu var apmaksāt nevis vienā reizē, bet divos–trīs mēnešos. Ar šādu nomaksas iespēju uzņēmums cenšas maksu dzīvokļu īpašniekiem padarīt vieglāk nokārtojamu.
Tālāk visi dokumenti par remontiem tiek izvietoti klientu apkalpošanas portālā ipasniekiem.lv, kur tie jebkurā laikā ir redzami konkrētās mājas dzīvokļu īpašniekiem. Visbeidzot visi dokumenti par avārijas darbiem tiek ievietoti mājas lietā. Ar šo savas mājas lietu ikviens dzīvokļa īpašnieks var iepazīties uzņēmuma Rīgas namu apsaimniekotājs birojā.
Kā iepazīties ar mājas lietu?
– Pastāstiet, kā Rīgas namu apsaimniekotāja klienti var apskatīt savas mājas lietu?
– To var izdarīt uz vietas – Gogoļa ielā 5 Rīgā. Mums ir īpašas telpas, kurās klientiem tiek nodrošināta sociālā distancēšanās un ievērotas visas epidemioloģiskās drošības prasības. Pēc iepriekšēja pieraksta klients var iepazīties ar mājas lietu sava pārvaldnieka klātbūtnē. Pēc tam mēs saskaņā ar normatīvo aktu prasībām noformējam speciālu dokumentu par personu, kura skatīja mājas lietā esošo informāciju.
– Vai jūs atļaujat kopēt datus no mājas lietas? Daži pārvaldnieki to aizliedz.
– Dzīvokļa īpašniekam ir atļauts kopēt visas ziņas, kas attiecas uz viņa mājā veiktajiem remontdarbiem. Ja cilvēku interesē dzīvokļu īpašnieku kopīgās balsošanas protokols un tā kopsavilkums, tad šie dati vienmēr ir atrodami portālā ipasniekiem.lv. Ja dzīvokļa īpašnieku interesē, kā tieši balsojuši viņa kaimiņi, viņam ir tiesības iepazīties ar privātiem balsošanas rezultātiem, bet tikai pārvaldnieka klātbūtnē. Diemžēl šādu dokumentu kopijas izgatavot nav atļauts. Cilvēkam, kurš interesējas par dokumentiem mājas lietā, ir jāparakstās par trešo personu datu neizplatīšanu.
Pārskats ir obligāts
– Vai uzņēmums Rīgas namu apsaimniekotājs sniedz gada pārskatus par to, kā iztērēti iedzīvotāju līdzekļi?
– Jā, atbilstoši Ministru kabineta noteikumu prasībām, tas ir obligāti.
– Vai bieži dzīvokļu īpašnieki jūsu apsaimniekotajās mājās nobalso par uzkrājumu naudas apjoma samazināšanu apkures sezonā?
– Jā, mēdz būt tādi gadījumi, taču beidzamajā laikā vairākas mājas manā iecirknī nobalsoja par vasaras un ziemas mēnešu izlīdzināšanu iemaksām uzkrājumu fondā, lai ātrāk sakrātu pietiekami daudz nepieciešamo līdzekļu remontdarbu izpildei. Kopumā mēs vērojam interesantu tendenci: cilvēki arvien aktīvāk saliedējas ar mājas komiteju un balso par remontdarbu veikšanu. Viņi saprot – ja māja ir labā tehniskā stāvoklī, tas palīdz samazināt ikmēneša rēķinus.
– Kādi vēl interesanti darbi notiek sērijveida mājās Ziepniekkalnā?
– Šajās mājās, kā likums, mēs nodarbojamies ar ūdensvadiem – mainām kā stāvvadus, tā guļvadus. Piemēram, slavenajā mājā Ozolciema ielā 18 pēc saskaņošanas ar mājas valdi veicām siltummezglu regulēšanas darbus.
Māja ir ļoti liela – kopā 11sekcijas, tādēļ tagad iedzīvotāji, kuru logi vērsti uz ziemeļiem, pārsvarā salst, bet tie dzīvokļu īpašnieki, kuru logi vērsti pret dienvidiem – cieš no karstuma. Cēlonis ir tāds, ka siltummezglu automātiskā regulēšanas sistēma reaģē uz fasādes regulatoru rādījumiem un noķert komforta režīmu visiem 396 dzīvokļiem ir ļoti grūts uzdevums. Esam pārliecināti, ka, veicot pareizu mājas siltumapgādes sistēmas regulēšanu siltajā gadalaikā, spēsim panākt iedzīvotājiem nozīmīgu maksas samazinājumu nākamajā apkures sezonā.