Pārliecinieties, ka jūsu rēķins ir pareizs
- Detaļas
- Kategorija: Namu pārvalde
- Publicēts Piektdiena, 27 Septembris 2013 15:56
Kā pārbaudīt, vai pārvaldnieks pareizi izrakstījis rēķinu? Kā izvairīties no nepamatota maksas paaugstinājuma? Komentē Rīgas apsaimniekotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Igors Trubko.
– Pamatojoties uz Ludmilas gadījumu, pastāstīšu, kādām dzīvokļa rēķina pozīcijām iedzīvotājiem vajadzētu pievērst īpašu uzmanību un kā atklāt slēptus pierakstījumus. Sāksim ar pievienotās vērtības nodokli. Saskaņā ar likumu „Par pievienotās vērtības nodokli” Latvijā ar PVN neapliek iedzīvotāju maksājumus par dzīvojamās mājas uzturēšanas un apsaimniekošanas pakalpojumiem un dzīvojamo telpu īri. Ar PVN var aplikt tikai maksu par komercplatību apsaimniekošanu un telpu īri, ko nomā juridiskas personas. Ja pārvaldnieks parastas daudzdzīvokļu mājas apsaimniekošanas maksai piemērojis PVN, iedzīvotāji var pieprasīt pārrēķinu un naudas atmaksāšanu.
– Vai pārvaldniekam ar PVN jāapliek maksa par siltumapgādes un ūdensvada sistēmu apkopes pakalpojumu?
– Maksa par šiem pakalpojumiem ir iekļauta apsaimniekošanas maksā. Rēķinā sistēmu apkopi ērtības labad var norādīt atsevišķās rindiņās, taču ar nodokli šis pakalpojums netiek aplikts pēc tāda paša principa kā maksa par mājokļu apsaimniekošanu vai telpu īri.
– Izņēmumi nemēdz būt?
– Nodokli nepiemēro, ja siltumapgādes un ūdensvada sistēmu apkopes pakalpojumu sniedz pats pārvaldnieks. Ja viņš šīs funkcijas uz līguma pamata nodod citam uzņēmumam, tad PVN tomēr jāmaksā.
– Ja maksa par siltumapgādes un ūdensapgādes sistēmu apkopi ir iekļauta apsaimniekošanas maksā, kāpēc pārvaldnieks rēķinā šos pakalpojumus norāda atsevišķi?
– Labs jautājums. Patiešām, ja pārvaldnieks šīs pozīcijas norāda atsevišķi, iedzīvotājiem jābūt maksimāli modriem. Godīgi pārvaldnieki to dara tāpēc, lai rēķins būtu iespējami caurspīdīgs, bet negodīgi – lai iedzīvotos. Krāpšana notiek šādi: pārvaldnieks apsaimniekošanas maksā iekļauj izdevumus par siltumtīklu un ūdensvada uzturēšanu un uzrāda tos gada tāmē. Piemēram, iedzīvotāji piedāvā par apsaimniekošanu maksāt 35 santīmus par kvadrātmetru, un pārvaldnieks apsola piecus no tiem tērēt komunikāciju tehniskajai apkopei. Tā ir pareiza un likumam atbilstoša kārtība.
– Kur tad krāpšana?
– Mirkli pacietības. Reizē pārvaldnieks dzīvokļa rēķinā ieraksta divas atsevišķas pozīcijas: siltumapgādes sistēmas apkope – 3 santīmi. Ūdensapgādes sistēmas apkope – 2 santīmi. Kas iznāk? Iedzīvotāji netiek skaidrībā, vai namu pārvalde skaidrības labad šos tēriņus uzrādījusi atsevišķi, vai arī piedāvā viņiem divreiz maksāt par vienu un to pašu pakalpojumu. Taču atmaskot negodīgu pārvaldnieku nav grūti. Paņemiet šā gada apsaimniekošanas tāmi un pārbaudiet, vai tajā paredzēti izdevumi par komunikāciju tehnisko apkopi. Ja ir, pārvaldniekam nav tiesību šo maksu dzīvokļa rēķinā uzrādīt atsevišķā pozīcijā.
– Vai ar PVN tiek aplikta maksa par elektroenerģiju koplietošanas telpās?
– Jā, tur pārvaldnieks likumu nepārkāpj. Bet man nav skaidra tāda rindiņa rēķinā kā „Saimnieciskie izdevumi”. Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums tādu pozīciju neparedz. Visiem tā dēvētajiem saimnieciskajiem izdevumiem ir jābūt iekļautiem mājokļa apsaimniekošanas maksā. Iekļaut dzīvokļa rēķinā šādu papildu pozīciju pārvaldnieks drīkst tikai ar kopsapulces lēmumu pēc šā punkta iekļaušanas tāmē un apsaimniekošanas līgumā.
– Kāpēc iedzīvotājiem vajadzētu maksāt par ūdeni koplietošanas telpās?
– Tas ir tikai cits nosaukums ūdens korekcijai, tādas pozīcijas iekļaušana rēķinā ir likumīga. Tādā veidā iedzīvotāji apmaksā starpību starp mājas kopējā ūdens skaitītāja rādījumu un dzīvokļu skaitītāju rādījumu summu.
– Ko darīt, ja cilvēkiem rodas aizdomas, ka kāpņu telpa tiek apsildīta no pārvaldnieka personiskajā garāžā uzstādīta katla?
– Sāksim ar to, ka pārvaldniekam nebija tiesību ierīkot kāpņu telpas apsildīšanu, ja katrā dzīvoklī ir individuāls apkures katls. Tam bija vajadzīgs kopsapulces lēmums, ar kuru pie viena būtu apstiprināta kārtība, kādā veicami maksājumi par koplietošanas telpu apkuri. Ja mājas saimnieks un reizē pārvaldnieks kāpņu telpu apsilda no sava katla, viņam savās telpās obligāti bija jāuzstāda siltumskaitītājs. Tikai tā var noteikt, cik daudz megavatu patērēts viņa personiskās garāžas un cik daudz kāpņu telpas apsildīšanai. Bez tādiem aprēķiniem pārvaldnieks nedrīkst pieprasīt maksu no iedzīvotājiem.
– Interesantas lietas Ludmila pastāstīja arī par to, kā tika noteikta maksa par atkritumu izvešanu. Viņa piezvanīja atkritumu apsaimniekotājam un noskaidroja, ka mēnesī no mājas tiek izvesti četri konteineri, katrs par 4,50 latiem, bet pārvaldnieks no visiem sešiem dzīvokļiem iekasēja pa 5,57 latiem mēnesī. Iznāk, ka iedzīvotāji par šo pakalpojumu pārmaksāja aptuveni 15 latus mēnesī. Tam jau nu nevar būt nekāds pamatojums...
– Bez dokumentiem šo konkrēto gadījumu neņemšos komentēt. Taču mūsu asociācija ir konstatējusi, ka daži negodīgi iedzīvotāji, kas uzņēmušies savu māju pārvaldīšanu, veikli apkrāpj kaimiņus. Viņi atbrīvo sevi no maksas par komunālajiem pakalpojumiem un apsaimniekošanas, ar slēptu maksājumu palīdzību pārliekot savu izdevumu daļu uz citu dzīvokļu īpašnieku pleciem.
– Ko darīt tiem, kas nonākuši līdzīgā situācijā?
– Pavisam vienkārši – jāizrauga cits pārvaldnieks. Noliekot pilnvaras, iepriekšējam pārvaldniekam jānodod mājas lieta ar visām tāmēm, tehnisko dokumentāciju un pakalpojumu sniedzēju rēķiniem. Tad iedzīvotāji redzēs, cik patiesībā viņiem maksājuši komunālie pakalpojumi, kā sadalīti maksājumi un vai nav bijusi krāpšana. Ja pārvaldnieks dokumentus nenodod, pret viņu var ierosināt krimināllietu un pieprasīt pārskatu piespiedu kārtā. Ja pierakstījumi tiks pierādīti, iedzīvotāji varēs pieprasīt zaudējumu atlīdzināšanu.
– Pēdējais jautājums. Piecu dzīvokļu īpašnieki parakstīja ar pārvaldnieku individuālus līgumus, piekrītot par apsaimniekošanu maksāt 50 santīmus par dzīvojamās platības kvadrātmetru. Mūsu lasītāja šim tarifam nepiekrita, līgumu nenoslēdza un turpināja maksāt pa 30 santīmiem. Vai viņai bija taisnība?
– Saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likumu pārvaldniekam vajadzēja ar māju noslēgt koplīgumu. Tāds dokuments būtu obligāts visiem dzīvokļu īpašniekiem. Lai gan pārvaldnieks nav ievērojis likuma prasības, situācija ir strīdīga. Visi dzīvokļu īpašnieki, izņemot Ludmilu, individuāli parakstījās par maksas paaugstināšanu. Tā ir tāda pati vairākuma gribas izpausme kā dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums. Mazākumam jāpakļaujas kopības lēmumam. Tāpēc, ja lieta nonāks līdz tiesai, jūsu lasītājai būs grūti pierādīt tiesības uz zemāku maksu.