Jauni ieroči cīņā ar ūdens zudumiem
- Detaļas
- Kategorija: Mājai
- Publicēts Pirmdiena, 20 Novembris 2017 11:46
Uz bezkontakta nolasīšanas sistēmu balstītie jaunākās paaudzes aukstā un karstā ūdens patēriņa skaitītāji iedzīvotājiem nodrošina iespēju norēķināties par patērēto ūdeni bez tā saucamās korekcijas, turklāt palīdz ietaupīt naudu
Beidzamajos piecos–septiņos gados Latvijā nebeidzas cīņa ar tā saukto ūdens starpību, kāda izveidojas starp mājas kopējā ūdens patēriņa skaitītāja rādījumu un visu dzīvokļu individuālā ūdens patēriņa skaitītāja rādījumu summu. Visiem jau sen ir apnicis maksāt ūdens rādījumu starpību, kuras lielums var sasniegt mēnesī reāli patērētā ūdens daudzuma maksu. Iepazīstinām ar vienu no situācijas risinājumiem, ko piedāvā Latvijas ūdens un gāzes lietotāju asociācijas speciālisti.
Ūdens patēriņa korekcijas problēmu nav iespējams atrisināt, jo daudzdzīvokļu māja netiek vērtēta kā vienota sistēma ticamai ūdens patēriņa uzskaitei un likumdevēji korekcijas problēmu „pārlikuši” uz iedzīvotāju atbildību. Par ūdens starpību daudzdzīvokļu mājā patlaban atbild tikai tie iedzīvotāji, kuri kaut kādu iemeslu dēļ ir pārkāpuši uzskaites kārtību. Tajos mēnešos, kad visi – kā dzīvokļu īpašnieki, tā īrnieki – ir pareizi nodevuši individuālo skaitītāju rādījumus, ūdens starpību izdala vienlīdzīgi – visiem dzīvokļiem.
Praktiskajā dzīvē ūdens starpības problēmu veido divi cēloņi – pirmais, dzīvokļos ir uzstādītas lētas, zemas klases, mazjutīgas mērierīces (metroloģiski ieskaitītas A un B klasē), kas dod apšaubāmus nolasījumus, un otrs – ūdens patēriņa uzskaites sistēmai daudzdzīvokļu mājās vispār nav izstrādātas tehniskās prasības.
Pēc vairāku gadu ūdens patēriņa uzskaites analīzes daudzdzīvokļu mājās 2008. gadā Latvijas ūdens un gāzes lietotāju asociācijas (LUGLA) speciālisti spēja izsecināt vairākus tā saukto ūdens zudumu rašanās cēloņus.
Kā vienu no risinājumiem LUGLA speciālisti piedāvāja visos vienas daudzdzīvokļu mājas dzīvokļos vienlaikus uzstādīt jaunās paaudzes C klases ūdens patēriņa skaitītājus ar bezkontakta nolasīšanas iespēju.
Šiem mēraparātiem ir virkne priekšrocību, piemēram, uz tiem nav iespējams iedarboties ar nesankcionētām metodēm (piemēram, magnētiem), rādījumus visai mājai iespējams nolasīt vienlaikus u. c.
Tātad jāpiekrīt speciālistu viedoklim, ka nozīmīgākais rādījumu neatbilstības cēlonis ir dažādu, lielākoties zemas jutības mēraparātu izmantošana un, kā izrādās, negodīgo lietotāju skaitītāju rādījumu pašrocīga ietekmēšana nemaz nav būtiskākais faktors.
Runājot par prasībām ūdens patēriņa uzskaites sistēmai daudzdzīvokļu mājās, speciālistiem ir grūti ko piebilst – esošā sistēma pašos pamatos balstīta uz nepareiziem principiem: par mājas kopējo patēriņa skaitītāju atbild pakalpojuma piegādātājs, par katra dzīvokļa individuālo ūdens patēriņa skaitītāju – dzīvokļa īpašnieks. Rezultāts ir tāds, ka aiz jutīga mājas kopējā skaitītāja uzskaiti turpina zemas jutības mēraparāti dzīvokļos.
LUGLA rekomendē vienu risinājumu – A un B klases mēraparātu nomaiņu uz mūsdienām atbilstošiem jaunās paaudzes C klases skaitītājiem ar paaugstinātu jutību.
Asociācijā norāda, ka zināma daļa vainas jāuzņemas ūdenssaimniecības nozarē strādājošiem uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar mēraparātu piegādi. Kad 2008. gadā asociācija darīja zināmu savu slēdzienu par nepieciešamajiem pasākumiem situācijas sakārtošanai, piegādātāji uzreiz ziņoja, ka viņiem jau ir C klases skaitītāji. Radās jautājums – vai tiešām visiem mēr-aparātiem, kurus pārdod kā prasībām atbilstošus, galvenokārt, jutīgus, var uzticēties?
Lai kliedētu šaubas, jāzina, kam jābūt norādītam uz aparāta marķējuma. Patlaban saskaņā ar Eiropas direktīvu MID 2014/32/ES mērīšanas ierīcēm ir noteikta šāda marķēšanas kārtība: iepriekš zināmās metroloģisko mērījumu A, B vai C klases vietā uz skaitītāja skalas ir norādīta patēriņa attiecība: R(Q3/Q1). Bijušo A klasi apzīmē marķējums R≤25, B klasei – R≤50, bet C klasei – R≤100.
Veicot ūdens uzskaites mēraparātu montāžas speciālistu sertifikāciju un analizējot dažādās Latvijas pilsētās ūdensskaitītāju iepirkumu konkursiem sagatavoto specifikāciju nosacījumus, asociācijas pārstāvji secināja, ka atbildīgajiem speciālistiem pašiem pilnībā nav skaidrības par to, kādām tehniskajām un metroloģiskajām prasībām jāatbilst mūsdienīgiem ūdensskaitītājiem.
Rezultātā iedzīvotāji, paši to nezinot, uzstāda ne tos jutīgākos skaitītājus un ūdens patēriņa korekcija nesamazinās gaidītajā apjomā. Tas cilvēkiem visā Latvijā licis secināt, ka novērst ūdens patēriņa starpību daudzdzīvokļu mājās nav iespējams, tādēļ jāsamierinās ar ikmēneša papildu maksājumu 3 līdz 5 eiro robežās.
Ja cilvēkiem jāmaksā vēl arī par ūdens uzsildīšanu, tad korekcijas summa ir daudzkārt lielāka.
Par spīti visam, dažas Latvijas pilsētas tomēr var palielīties ar pozitīvu pieredzi, kas iegūta, izmantojot ūdens-skaitītājus ar jutīguma klasi R (H) ≥ 100 un R (V) ≥ 50. Turklāt šajos gadījumos dzīvokļu īpašnieki veic tiešos norēķinus: par ūdeni – ar pakalpojuma piegādātāju, par karsto ūdeni – ar siltumapgādes uzņēmumu. Tas nozīmē tikai vienu – bez ūdens korekcijas ir iespējams dzīvot. Šāda norēķinu sistēma par karsto ūdeni ar LUGLA palīdzību ir izstrādāta Jūrmalā. Pieredze liecina, ka, aprīkojot daudzdzīvokļu mājas ar pareizām mērierīcēm ar paaugstinātu jutību un bezkontakta nolasīšanas sistēmu, ūdens korekcija mēnesī samazinās līdz 5% vai pat vēl zemāk.
Jāatzīmē, ka daudzās mājās ūdens starpība veidojas arī no visas mājas ūdens ievadskaitītāja darbības īpatnībām. Šie skaitītāji, strādājot bez pārtraukuma 24 stundas diennaktī četrus gadus starp diviem verifikācijas termiņiem, nespēj nodrošināt prasīto mērījumu precizitāti. Ir zināms, ka šie skaitītāji ik gadu rādījumus palielina par 2–3%. Turklāt daudzās pilsētās pie mājas ievadskaitītāja netiek uzstādīti ūdens attīrīšanas filtri. Daudzu ūdensapgādes uzņēmumu darbības prakse pierāda, ka dārgu ultraskaņas ūdensskaitītāju uzstādīšana mājas ievadmezglā neatrisina rādījumu ticamības problēmu. Jo ne visi zina, kā, laikam ejot, darbojas šie skaitītāji: kā tie reaģē uz gaisa klātbūtni ūdenī, kā „aizaug” skaitītājā esošais mehānisms utt. Tas rada arvien jaunas problēmas.
Jautājums – vai vispār ir izeja? Patlaban Latvijā darbojas uzņēmumi, kuri ar daudzdzīvokļu māju slēdz līgumu par garantētu ūdens starpības samazināšanu par 5% mēnesī. Šāds darbu izpildītājs tik tiešām uzstāda jutīgus individuālos skaitītājus ar bezkontakta nolasīšanas sistēmu, jo tas ietilpst viņa biznesa interesēs. Rezultātā dzīvokļu īpašnieki tiek pasargāti no ikmēneša „obligātās pārmaksas” 3–5 eiro apmērā un skaitītājs sevi atpelna divu gadu laikā. Līdzīgi projekti ir īstenoti jau 11 Latvijas pilsētās, un izmaksu grafiki pierāda to izdevīgumu iedzīvotājiem.
Patlaban LUGLA biedrs – uzņēmums SISTEMSERVISS GROUP – un asociācijas partneris – SIA MP Elektronika – ir gatavi slēgt līgumus par šādu darbu izpildi. Vēl vairāk – uzņēmumi ir gatavi slēgt līgumus ne tikai par ūdens uzskaites, bet arī par siltumapgādes sistēmu uzskaites noregulēšanu mājās.
A. Ivanovs, Latvijas ūdens un gāzes lietotāju asociācijas valdes loceklis. E-pasts: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.