Pārziemot un nenosalt!
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Ceturtdiena, 17 Janvāris 2013 15:17
Pats svarīgākais par apkuri – AS Rīgas siltums speciālistu atbildēs uz mūsu jautājumiem. Tas jāzina katram, kuru neapmierina aukstums dzīvoklī, karstā ūdens temperatūra vai kurš vienkārši nevēlas pārmaksāt par pakalpojumiem, kas viņam pienākas bez maksas!
Kādos gadījumos AS Rīgas siltums var atslēgt mūsu mājai siltumu?
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem „Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” un divpusējā līguma nosacījumiem uzņēmumam Rīgas siltums ir tiesības pilnībā vai daļēji pārtraukt siltumenerģijas piegādi lietotājam šādos gadījumos.
Brīdinot trīs dienas iepriekš:
■ ja nav noslēgts līgums par siltumenerģijas piegādi un lietošanu;
■ ja lietotājs neievēro līgumā noteikto patēriņa režīmu;
■ ja lietotājs neievēro pašvaldības enerģētiskās krīzes centra un siltumenerģijas piegādātāja noteiktos patēriņa ierobežojumus;
■ ja lietotājs noteiktajos termiņos neveic norēķinus atbilstoši līguma nosacījumiem;
■ ja lietotājs patvaļīgi pieslēdzis jaunas siltumapgādes sistēmas, kā arī pēc remonta pieslēdzis siltumapgādes sistēmas bez hidrauliskās pārbaudes un siltumenerģijas piegādātāja atļaujas;
■ ja lietotāja siltumtīklos vai siltummezglos uzstādītie siltumenerģijas skaitītāji ir noņemti, sabojāti, tiek traucēta to normāla darbība vai noņemtas to plombas;
■ ja lietotāja siltuma izmantošanas ietaises pievienotas siltumenerģijas skaitītāju priekšā;
■ ja lietotāja siltumtīklos un siltumapgādes sistēmās ir bojājumi, kas var izraisīt avārijas un nelaimes gadījumus vai traucē citu lietotāju siltumapgādi;
■ ja lietotājs neļauj piegādātāja pārstāvjiem pārbaudīt siltumapgādes sistēmu un siltumenerģijas skaitītāju darbību.
Brīdinot vismaz 10 dienas pirms atslēgšanas
■ ja nepieciešams veikt plānotos remonta darbus.
Brīdinot pēc atslēgšanas
■ ja nekavējoties jānovērš avārija vai bojājumi siltumapgādes sistēmā.
Kam pieder mājas siltumvads un radiatori?
Mājas iekšējā siltumapgādes sistēma (tai skaitā radiatori) ir daļa no kopīpašuma un pieder mājas īpašniekam vai solidāri visiem daudzdzīvokļu mājas dzīvokļu īpašniekiem.
Kāpēc savulaik mums ierīkoja individuālos siltummezglus (ISM)? Kāds no tiem labums?
Automatizētie individuālie siltummezgli paver iespēju apkalpojošajam personālam regulēt siltumenerģijas patēriņu atbilstoši iedzīvotāju komforta prasībām un maksātspējai, kā arī ņemot vērā āra gaisa temperatūras izmaiņas visā apkures sezonas laikā. Pateicoties ISM, atsevišķos mēnešos siltumenerģijas patēriņš var samazināties par 10–20%. Tas atkarīgs no tā, cik biežas un ilgstošas šajos mēnešos ir bijušas krasas āra gaisa temperatūras izmaiņas (atkušņi). Tieši tad siltummezgls darbojas ar vislielāko atdevi – nepieļauj dzīvokļu neefektīvu pārkurināšanu. Siltās rudens un pavasara dienās, kad iedzīvotājiem lieks siltums nav vajadzīgs, tas netiek piegādāts.
Siltummezgls darbojas automātiskā režīmā, bet vēlamos parametrus, to skaitā temperatūru dzīvokļos, nosaka īpašnieks vai pārvaldnieks, saskaņojot jautājumu ar mājas iemītniekiem. Ir mājas, kur iedzīvotāji vienojušies dzīvokļos uzturēt zemu temperatūru (+16...+18 grādus), lai mazāk būtu jāmaksā par apkuri. Bet ir arī tādas mājas, kur iedzīvotāji vēlas dzīvokļos +20... +24 grādu un pat augstāku temperatūru un ir gatavi samierināties ar siltumenerģijas papildu patēriņu.
Jāņem vērā, ka, āra gaisa temperatūrai mainoties par vienu grādu, siltumenerģijas patēriņš attiecīgi samazinās vai palielinās par 5–6%.
Mājas individuālais siltummezgls nodrošina šādas iespējas un priekšrocības:
■ apkures sistēmas kvalitatīvu regulēšanu, siltuma lietotāju izvēlētās temperatūras nodrošināšanu telpās visu gadu neatkarīgi no gadalaika, nepieļaujot pārkurināšanu;
■ iespēju jebkurā diennakts laikā saņemt karsto ūdeni ar temperatūru 50–55 grādi C neatkarīgi no tā, cik daudz ūdens patērē māja;
■ iespēju ieregulēt izvēlēto apkures un karstā ūdens temperatūras režīmu noteiktam laika posmam – diennaktij, nedēļai un tā tālāk;
■ siltummainis nodala ēkas siltumapgādes sistēmā un ārējos siltumtīklos cirkulējošo ūdeni, tāpēc avārijas gadījumā apkures sistēmā var notikt tikai neliela noplūde;
■ ēkas apkures sistēma darbojas ar pazeminātu spiedienu, tāpēc tās ekspluatācija pēc individuālā siltummezgla ierīkošanas ir daudz drošāka;
■ minimāli uzturēšanas izdevumi;
■ tiek nodrošināts vienmērīgs apkures režīms visos ēkas stāvos un visās sekcijās.
Ja līgums par mājas iekšējo siltumtīklu apkopi noslēgts ar AS Rīgas siltums, kādi darbi uzņēmumam mūsu mājā jāveic bez maksas?
Tas ir vesels pasākumu komplekss:
■ centrālās apkures un karstā ūdens apgādes sistēmu darbības regulēšana, izmantojot tajās iebūvēto noslēgarmatūru un regulējošo armatūru;
■ avāriju likvidēšana ūdens noplūdes gadījumā no sistēmas, noslēgarmatūras un regulējošās armatūras sildķermeņiem, dvieļu žāvētājiem, vītņu savienojumiem un atsevišķiem punktiem cauruļvados (žņaugu uzlikšana, noslēgarmatūras un regulējošās armatūras noslēgšana, bojāto sildķermeņu atvienošana);
■ noslēgarmatūras un regulējošās armatūras un to pievadcauruļu tīrīšana no aizsērējumiem vai tajos iekļuvušiem netīrumiem, nenomainot armatūru vai cauruļvadus;
■ centrālās apkures sistēmas skalošana un hidrauliskā pārbaude;
■ atgaisošanas un izlaides krānu uzstādīšana, ja tas nepieciešams sistēmas darbības normalizēšanai;
■ esošo stiprinājuma āķu un kronšteinu nostiprināšana un papildu stiprinājuma izveidošana;
■ izolācijas bojājumu atjaunošana, kas radušies apkalpojošā personāla veikto pasākumu dēļ (avāriju likvidēšana, remonts u.c.);
■ individuālo siltummezglu tehniskā apkope:
■ periodiska ISM uzstādītās noslēgarmatūras un regulējošās armatūras pārbaude un bojājumu novēršana, kārtas numuru uzstādīšana, uzstādīto regulējošo un automātisko ierīču pārbaude un ieregulēšana, temperatūras parametru kontrole, uzstādīto siltuma patēriņa skaitītāju darbības pārbaude;
■ ikgadējā siltummezgla iekārtu un ātrsildītāju hidrauliskā pārbaude;
■ visas noslēgarmatūras, regulējošās armatūras un netīrumu savācēju filtru periodiska tīrīšana instrukcijā paredzētā laikā;
■ ātrsildītāju caurulīšu tīrīšana – mehāniskā vai ķīmiskā;
■ uzstādīto sūkņu un elektromotoru pārbaude un regulēšana;
■ kontrolmēraparatūras pārbaude;
■ elektrovadības un automātikas vadības iekārtu pārbaude un profilaktiskais remonts;
■ tiešās darbības regulatoru pārbaude un regulēšana;
■ elektrisko izpildmehānismu regulatoru darbības pārbaude un regulēšana.
Istabā ir auksti! Kādai jābūt temperatūrai?
Gaisa temperatūra dzīvojamās telpās apkures sezonas laikā nedrīkst noslīdēt zemāk par +18 grādiem, taču praksē atkarībā no pašu iedzīvotāju vēlmes un siltummezgla ieregulēšanas iespējām tā var atšķirties no normatīva. Ja dzīvojamās telpas nav pietiekami siltas, iedzīvotājiem jāvēršas pie ēkas īpašnieka vai pārvaldnieka vai jāzvana uz AS Rīgas siltums Klientu palīdzības dienesta bezmaksas diennakts tālruni 80000090 (ja līgums par mājas iekšējo siltumapgādes sistēmu apkopi noslēgts ar šo uzņēmumu). Salstošajiem iedzīvotājiem jāziņo par temperatūras režīma pārkāpumiem un jāpasūta temperatūras pārbaude telpās.
Izsaucām komisiju, lai pierādītu, ka dzīvoklis ir auksts, bet viņu termometrs rādīja, ka viss atbilst normai. Ir aizdomas, ka temperatūras mērīšana veikta nepareizi!
Apkurināmo telpu temperatūru mēra dzīvokļos, kas ir normālā tehniskā stāvoklī, proti, durvis un logi ir nosiltināti, radiatori uzstādīti atbilstoši projektam un nodrošināta siltumnesēja cirkulācija.
Temperatūru telpās mēra 1,5 metrus virs grīdas un divu metru attālumā no loga. Mērījumi jāveic ar termometru, kura precizitāte nav mazāka par ±0,5°C, uz tā noteikti jābūt uzlīmei, kas apliecina mērierīces verifikāciju.
Vajadzības gadījumā (piemēram, pēc āra gaisa temperatūras krasām izmaiņām) pēc diennakts telpās temperatūru mēra atkārtoti.
No krāna tek tik tikko remdens ūdens. Ko par to saka normatīvi?
■o krāna tekošā karstā ūdens temperatūrai jābūt tuvu pie 50 grādiem. Ja mājas karstā ūdens piegādes sistēma (konstrukcijas īpatnību vai slikta tehniskā stāvokļa dēļ) atsevišķos dzīvokļos tādu temperatūru nenodrošina, karstā ūdens temperatūra tomēr nedrīkst būt zemāka par 43 grādiem.