Atbildīga visa māja
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Svētdiena, 15 Aprīlis 2012 15:20
„Labdien, avīze „Darīsim Kopā!”. Nesen mūsu māja Rīgā saņēma no pārvaldnieka sezonālo brīdinājumu par parādniekiem. Vēstījumā teikts, ka gadījumā, ja nesamaksāsim mājai iekrājušos parādu, ziemā visi paliksim bez siltuma. Īsti negribētos tam ticēt! Kas par to teikts likumos? Vai tie dod tiesības pārvaldniekam atslēgt apkuri to cilvēku dzīvokļos, kuri pilnībā norēķinājušies par pakalpojumu?” Ar cieņu, Lipsbergu ģimene, Rīgā, Nometņu ielā
Vispirms gribētos atgādināt lasītājiem, ka no centrālās apkures māju atslēdz nevis namu pārvalde, bet gan siltuma piegādātājs (Rīgā tas ir uzņēmums Rīgas siltums). Pārvaldnieks tikai informē iedzīvotājus par radušos situāciju.
Bet jautājums, protams, interesants: vai piegādātājam ir tiesības atstāt godprātīgus iedzīvotājus pie aukstiem radiatoriem? Ielūkosimies Ministru kabineta noteikumos Nr. 876 „Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi”. Tajos ir īpaša sadaļa – „Siltumenerģijas piegādes pārtraukšanas un ierobežošanas nosacījumi”.
Tātad kādos gadījumos uzņēmumam ir tiesības nospiest slēdzi?
„...26. Piegādātājam ir tiesības, brīdinot trīs dienas iepriekš, pilnīgi vai daļēji pārtraukt siltumenerģijas piegādi lietotājam šādos gadījumos:
26.1. ja nav noslēgts līgums;
26.2. ja lietotājs neievēro līgumā noteikto patēriņa režīmu;
26.3. ja lietotājs neievēro pašvaldības enerģētiskās krīzes centra un piegādātāja noteiktos patēriņa ierobežojumus;
26.4. ja lietotājs noteiktajos termiņos neveic norēķinus atbilstoši līguma nosacījumiem;
26.5. ja lietotājs patvaļīgi pieslēdzis jaunas siltumapgādes sistēmas, kā arī pēc remonta pieslēdzis siltumapgādes sistēmas bez hidrauliskās pārbaudes un piegādātāja atļaujas;
26.6. ja lietotāja siltumtīklos vai siltumpunktos uzstādītie siltumenerģijas skaitītāji ir noņemti, sabojāti, tiek traucēta to normāla darbība vai noņemtas to plombas;
26.7. ja lietotāja siltumizmantošanas ietaises pievienotas siltumenerģijas skaitītāju priekšā;
26.8. ja lietotāja siltumtīklos un siltumapgādes sistēmās ir bojājumi, kas var izraisīt avārijas un nelaimes gadījumus vai traucē citu lietotāju siltumapgādi;
26.9. ja lietotājs neļauj piegādātāja pārstāvjiem pārbaudīt siltumapgādes sistēmu un siltumenerģijas skaitītāju darbību.
(...)
28. Ja nekavējoties jānovērš avārija vai bojājumi piegādātāja siltumapgādes sistēmā, kas padara neiespējamu siltumenerģijas piegādi, piegādātājam ir tiesības atvienot lietotāja siltumapgādes sistēmu un atvienošanas iemeslu paziņot pēc tam”.
Tātad noteikumi paredz, ka piegādātājam ir tiesības atslēgt siltumu tikai tiem lietotājiem, kas nav norēķinājušies par pakalpojumu. Šķiet, viss skaidrs, bet... Latvijas iedzīvotājiem nav tiešu individuālu līgumu ar siltumpiegādātājiem. Parasti tādus līgumus mājas vārdā noslēdz pārvaldnieks.
Ko tas maina? Tikai to, ka koplīguma gadījumā arī atbildība ir kopīga. Siltumpiegādātājs uzskata, ka viņam parādā palicis nevis kāds atsevišķs dzīvokļa īpašnieks, bet gan visa māja. Un tādā gadījumā siltumu atslēdz visiem iemītniekiem – gan godīgajiem, gan ne visai.
Rīgas dome sola, ka netālā nākotnē Rīgas siltums noslēgs ar iedzīvotājiem individuālus līgumus, un tad uzņēmums vairs nevarēs atstāt bez pakalpojuma tos, kas nav parādā.