Kontrolskaitītājs palīdzēja atrast „zagļi”
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Svētdiena, 15 Aprīlis 2012 14:50
Redakcija saņēma interesantu vēstuli par ūdens korekcijas tematu. Kādas mājas iedzīvotāji no Baltās ielas Rīgā apgalvo, ka ūdens patēriņa skaitītāju starpība nepavisam nerodas ūdens noplūdes vai zādzības dēļ. Vainīgs var būt mājas kopējais ūdens skaitītājs – tas var apkrāpt tā, ka neviens pat nemanīs.
„Vēlos pastāstīt, kā mēs paši novērsām skaitītāju rādījumu starpību,” raksta Ludmila Djačuka. „Mūsu mājā ir tikai 12 dzīvokļi, iedzīvotāji lielākoties ir pensionāri, tātad ar pieticīgiem ienākumiem, toties ar vecmodīgu izpratni par tādiem jēdzieniem kā gods un sirdsapziņa, tāpēc par ūdens zādzību mūsu mājā nevarēja būt ne runas.
2008. gadā nolēmām pārbaudīt, kā rodas ūdens patēriņa starpība. Komisija, kurā bija trīs mūsu mājas iemītnieki, trīs mēnešus apstaigāja dzīvokļus un vienlaicīgi noņēma skaitītāju rādījumus, tad saskaitīja un salīdzināja ar mēneša patēriņu pēc kopējā skaitītāja.
Interesanti, ka rādījumu starpība ar katru mēnesi palielinājās. Tad uzrakstījām vēstuli namu pārvaldei ar lūgumu noskaidrot, vai tam pamatā nav tehniska problēma. Ūdeni mājā nezaga, noplūdes nebija, tātad pie vainas ūdens mērītāju stāvoklis, mēs uzskatījām.
Pārvaldnieks atsūtīja mums parasto atrakstīšanās vēstuli ar atsauci uz Ministru kabineta noteikumiem, un mums nācās rīkoties pašiem. Tobrīd bija pienācis laiks mainīt Rīgas ūdens kopējo skaitītāju. Mūsu mājai uzlika citu – ne jaunu, bet verificētu. Iedzīvotāji turpināja kontrolēt rādījumu starpības dinamiku: pirmos trīs četrus mēnešus tā bija neliela, pēc tam atkal sāka augt ģeometriskā progresijā.
Pagājušajā gadā no jauna vērsāmies namu pārvaldē. Decembrī pārvaldnieks uzstādīja mūsu pagrabā papildu skaitītāju Rīgas ūdens skaitītāja precizitātes pārbaudei. Vienā mēnesī rādījumu starpība sasniedza 33 kubikmetrus iedzīvotāju labā!
It kā viss būtu skaidrs. Kopējais ūdens mērītājs, pēc kura Rīgas ūdens un namu pārvalde izraksta mums rēķinus par ūdeni, ir steidzami jānomaina, jo tas melo. Diemžēl ūdens piegādātājs par šo lietu parūpējās tikai martā. Mums atkal uzlika jaunu skaitītāju. Aina šāda. Divās nedēļās no 24. februāri līdz 8. martam vecais skaitītājs saskaitīja 40 kubikmetru ūdens (3,33 m3 dienā). Tad sākām sekot jaunā mērītāja rādījumiem, tas trijās nedēļās no 8. līdz 28. martam uzrādīja tikai 42 kubikmetrus (2,1 m3 dienā).
Iznāk, ka pēc jaunā skaitītāja uzstādīšanas mūsu māja sāka tērēt par 30% mazāk ūdens. Nebūtu mēs pievērsuši uzmanību rādījumu neatbilstībai, būtu mēnesī samaksājuši par liekiem 38 kubikmetriem.
Interesantākais ir tas, ka mums liek apmaksāt ūdens zudumus, kas radušies līdz bojātā skaitītāja nomaiņai, lai gan ir skaidri redzams, ka mēs šo pakalpojumu neesam saņēmuši. Šķiet, ja mājā pastāvīgi palielinās rādījumu starpība, namu pārvaldei un uzņēmumam Rīgas ūdens tomēr vajadzētu pārbaudīt kopējo skaitītāju tā ekspluatācijas laikā. Tas ir pats vienkāršākais paņēmiens, kā atrast rādījumu starpības cēloni, bet diemžēl tas netiek darīts. Rīgas ūdens skaitītājus nez kāpēc uzskata par absolūti precīziem. Acīmredzot atbildīgajām personām vieglāk ir apvainot iedzīvotājus zagšanā, nekā pašos pamatos pienācīgi atrisināt problēmu!”