Lētāk pirksi, dārgāk samaksāsi
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Ceturtdiena, 12 Aprīlis 2012 17:30
Ļoti bieži dzīvokļu īpašnieki jautā, kas ietilpst apsaimniekošanas maksā. Gluži loģisks jautājums, jo katru mēnesi mēs namu pārvaldei vidēji samaksājam no 25 līdz 45 santīmiem par dzīvojamās platības vienu kvadrātmetru. Gribētos ticēt, ka tas netiek darīts tāpat vien...
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 1014 maksu par apsaimniekošanu veido vairākas pozīcijas, par kurām jau esam runājuši agrāk, piemēram, mājas tehniskā apkope un sanitārā kopšana. Ar to viss būtu skaidrs. Tehniskās apkopes un sanitārās kopšanas sekas iedzīvotāji redz savām acīm: caurule tecēja, bet vairs netek, kāpņu telpa bija vienos putekļos, bet tagad ir tīra. Par to maksāt nav grēks.
Bet līdztekus kāpņu mazgāšanai un avārijas remontam maksu par mājokļa apsaimniekošanu veido arī tādas pozīcijas kā mājas pārvaldīšanas pakalpojumi un pārvaldnieka administratīvie izdevumi.
– Daudzi iedzīvotāji nesaprot, ko tas nozīmē, – saka mūsu eksperte Taisa Štāle. – Vienam otram pat šķiet, ka maksa par mājas pārvaldīšanas pakalpojumiem ir vistīrākais peļņas avots apsaimniekotājam!
Tie ir maldi. Patiesībā mājas pārvaldīšanas pakalpojumi, lai arī nemanāmi, ir pietiekami svarīgi. Paņemsim MK noteikumus Nr. 1014 un palūkosimies, kāds izskatās šo pakalpojumu pilns saraksts:
Mājas pārvaldīšanas pakalpojumi
Finansiālie pakalpojumi
- Finanšu uzskaite
- Maksājumu aprēķini
- Dzīvokļu īpašumu īpašnieku norēķinu uzskaite
- Dzīvokļu īpašumu īpašnieku maksājumu pieņemšana
- Dzīvokļu īpašumu īpašnieku informēšana par izmaiņām pakalpojumu tarifos
- Norēķini ar pakalpojumu sniedzējiem
- Nodokļu pārskatu sastādīšana
- Gada pārskatu sagatavošana
- Īpašuma uzturēšanas plānoto un faktisko izdevumu pārskatu sastādīšana
- Remonta darbu tāmēšana
- Mājas atjaunošanas līdzekļu uzkrāšana
- Finanšu un grāmatvedības dokumentu saglabāšana papīra un elektroniskā formātā
- Citi finansiālie pakalpojumi (norādīt, kādi)
Juridiskie pakalpojumi
- Līgumu slēgšana ar pakalpojumu sniedzējiem un piegādātājiem
- Līgumu slēgšana ar dzīvokļu īpašniekiem
- Parādu piedziņa (tiesvedības dokumentu sagatavošana, pārstāvniecība tiesā, darbs ar parādniekiem u.tml.)
- Juridisku dokumentu projektu sagatavošana (sūdzības, pretenzijas, līgumi, vienošanās, sarakste ar valsts un pašvaldību institūcijām, protokoli u.tml.)
- Pārstāvība darījumu attiecībās (tikšanās ar darījumu partneriem, konsultācijas par darījumu līgumu nosacījumiem, līgumu izpildes kontrole u.tml.)
- Juridisko dokumentu saglabāšana
- Citi juridiskie pakalpojumi (norādīt, kādi)
Lietvedība
- Mājas dokumentācijas saglabāšana
- Izziņu sagatavošana un izsniegšana
- Mājas kopsapulču un dzīvokļu īpašnieku aptauju organizēšana
- Iedzīvotāju iesniegumu pieņemšana, reģistrēšana un atbilžu sniegšana
- Lietvedības dokumentu saglabāšana papīra un elektroniskā formātā
- Citi pakalpojumi (norādīt, kādi).
Pašvaldības namu pārvaldēm, kas apkalpo no pašvaldības bilances nenoņemtās mājas, automātiski jāsniedz iedzīvotājiem pilna pakalpojumu pakete. Tas nozīmē, ka par mūsu 25–45 santīmiem par kvadrātmetru mājai tiek nodrošināts darbs ar parādniekiem – līdz pat lietas iesniegšanai tiesā, pilns mājas sagatavošanas cikls remonta darbiem, absolūti viss namu pārvaldes darbs ar papīriem (tāpēc nekad nekautrējieties pieprasīt namu pārvaldē izziņas – jūs par tām jau esat samaksājuši!).
NK noteikumos ietverto pakalpojumu sarakstu varam uzskatīt par ideālu. Bet privāto apsaimniekotāju klienti, kas pārņēmuši no pašvaldības pārvaldīšanas funkciju un izveidojuši dzīvokļu īpašnieku sabiedrību, atrodas duālā situācijā.
No vienas puses, tagad viņi ir paši sev saimnieki un, vienojoties ar apsaimniekotāju, var atteikties no jebkura pakalpojuma, ko spēj pildīt paši. Ja mājai ir savs jurists, kas gatavs sabiedriskā kārtā pārstāvēt to tiesā, tad kāpēc gan būtu jāpērk tāds pakalpojums no namu pārvaldes? Tas pats sakāms par grāmatvedību, kopsapulču rīkošanu u.c. Ar vārdu sakot, katra iedzīvotāju pārņemtā māja var pati lemt, kā tai būtu izdevīgāk saimniekot, un pasūtīt namu pārvaldē pilnu vai daļēju pārvaldīšanas pakalpojumu paketi.
Tai pašā laikā viens otrs privātais apsaimniekotājs var pablēdīties un bez brīdinājuma piedāvāt „patstāvīgai” mājai nepilnu pakalpojumu paketi. Tādā gadījumā daudzi mājai vajadzīgi pakalpojumi var palikt ārpus to pakalpojumu saraksta, kuri tiek segti par apsaimniekošanas maksu. Tad ikmēneša maksa par kvadrātmetru ir it kā pieņemama, bet par daudzām pozīcijām iedzīvotājiem nākas piemaksāt, vadoties pēc faktiskās izpildes.
– Ir konstatēti gadījumi, kad apsaimniekošanas uzņēmums pārvaldīšanas pakalpojumu paketē nav iekļāvis juridisko pārstāvniecību, – stāsta Taisa Štāle. – Tāpēc tad, kad tiesā bija jāiesniedz prasība pret parādnieku, mājas godprātīgajiem iedzīvotājiem nācās papildus samest naudiņu valsts nodevai.
Minimālā nodeva ir 50 latu, ja mājā ir desmit parādnieku, jau sanāk 500 latu. Tātad neuzmanība, slēdzot līgumu, iedzīvotājiem var dārgi maksāt.
Lai nebūtu jāpārmaksā, vajag uzmanīgi izlasīt apsaimniekotāja piedāvāto pārvaldīšanas līgumu un salīdzināt to ar minētajos MK noteikumos ietverto pārvaldīšanas pakalpojumu sarakstu. Ja kāda pakalpojuma trūkst, nebūs lieki noskaidrot, kāpēc. Tas noteikti būtu darāms pirms līguma slēgšanas.
Taisa Štāle pastāstīja, ka līdztekus pārvaldīšanas pakalpojumiem maksu par apsaimniekošanu (tos pašus santīmus par kvadrātmetru) veido arī pārvaldnieka administratīvie izdevumi. Saskaņā ar MK noteikumiem tie ir šādi:
- Administratīvo ēku uzturēšana
- Pasta un sakaru pakalpojumi
- Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi
Par šīm pozīcijām iedzīvotājiem nav atsevišķi jāmaksā, ja vien tas nav paredzēts līgumā! Atkārtosim: visas pozīcijas ietilpst kopīgajā apsaimniekošanas maksā.
Kad šoruden saņemsiet no pārvaldnieka 2011. gada budžeta projektu un tāmi, neesiet slinki un pārbaudiet, kāda būs apsaimniekošanas maksa nākamajā sezonā. Ja tā ir mainījusies, uzziniet, kāpēc tā noticis.