Rīgas siltums: vai būs individuāli norēķini?
- Detaļas
- Kategorija: Komunālie pakalpojumi
- Publicēts Pirmdiena, 09 Aprīlis 2012 08:59
Oktobrī Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas vadītājs un uzņēmuma Rīgas siltums padomes priekšsēdētājs Vjačeslavs Stepaņenko paziņoja, ka pilnībā atbalsta tiešu norēķinu ieviešanu starp iedzīvotājiem un komunālo pakalpojumu sniedzējiem. Pirmie atsevišķus rēķinus no siltuma piegādātāja saņems tie iedzīvotāji, kuru dzīvokļos ir ierīkota individuālā siltuma patēriņa uzskaites sistēma.
Problēmu gūzma
Jaunbūvēs ar šādu pieeju nevienu nevar pārsteigt, jo tur visos dzīvokļos ir uzstādīti siltuma regulatori un skaitītāji. Ja iemītnieks vēlas karstāku istabu, pietiek vairāk atvērt radiatora ventili. Taču ir jāapzinās, ka komforts prasa upurus un ka karstuma mīļotājam par apkuri nāksies maksāt vairāk nekā pieticīgākajiem kaimiņiem. Novienādotā maksa par siltumu jau sen vairs neatbilst ne reālajai situācijai, ne sociālā taisnīguma principiem.
Rīdziniekiem sarežģījumus rada arī šobrīd spēkā esošā maksājumu kārtošanas sistēma – viņiem nauda jāsamaksā namu pārvaldei, kura savukārt savāktos līdzekļus pārskaita uzņēmumam Rīgas siltums. Kāpēc vajadzīgs šāds starpnieks starp siltuma piegādātāju un patērētāju? Tāpēc, ka uzņēmums Rīgas siltums nevēlas pats karot ar parādniekiem. Vienkāršāk ir atslēgt pakalpojumu visai mājai, kas atzīta par nemaksātāju, nekā skaidroties ar tiem iemītniekiem, kuru vainas dēļ iekrājies lielais parāds.
Jaunā sistēma izdevīga godprātīgajiem
Tātad ar apkuri ir saistīta vesela gūzma problēmu, un iepriecina, ka Rīgas domes jaunā vadība cenšas tās risināt. Vjačeslavs Stepaņenko pastāstīja, ko Rīgai dos jaunā sistēma, ja vien tā tiks ieviesta:
– Doma par iedzīvotāju tiešiem norēķiniem ar pakalpojumu sniedzēju radās pašā apkures sezonas sākumā, kad šī problēma izvirzījās priekšplānā un aizēnoja miljoniem citu pilsētas komunālo problēmu. Dome saņēma informāciju par mājām, kas divu triju nemaksātāju dēļ bija palikušas bez siltuma. Sākām domāt: kāpēc gan nevarētu personificēt norēķinus par siltumu? Tādus rēķinus klientiem sagatavo daži citi pakalpojumu sniedzēji, piemēram, Latvenergo un Latvijas gāze. Arī siltumu var padarīt par mērāmu pakalpojumu un aprēķināt tā patēriņu individuāli katram dzīvoklim. Tas palīdzēs godprātīgiem cilvēkiem saņemt pakalpojumu un pat ietaupīt salīdzinājumā ar līdzšinējo maksu.
– Kas vajadzīgs, lai pārietu uz personificētiem norēķiniem ar siltuma piegādātāju?
– Daļa māju to var izdarīt ļoti ātri. Te runa ir par jaunbūvēm, kurās dzīvokļos jau uzstādīti siltuma patēriņa skaitītāji.
– Tātad parastajos sērijveida namos jāsāk ar skaitītāju uzstādīšanu radiatoriem?
– Vēl neesam izlēmuši, vai to padarīsim par visai Rīgai kopīgu programmu, bet mājām, kuru iemītnieki ir ar mieru dzīvokļus aprīkot ar siltuma mērītājiem, tāda iespēja ir jādod.
Viss atduras pret naudu
– Kas maksās par jauno mēraparātu uzstādīšanu mūsu mājokļos?
– Neko noteiktu pagaidām nevaru pateikt, mēs patlaban vēl tikai aprēķinām iespējamās izmaksas. Gribas precīzi uzzināt, cik Rīgā maksās siltuma skaitītāji un regulatori, kas citās Eiropas pilsētās jau kļuvuši par ierastu lietu.
– Lai uzstādītu tādus regulatorus, mājai nāksies pārveidot visu apkures sistēmu?
– Jauna siltuma sadales sistēma maksās ļoti dārgi, turklāt diez vai māju iemītnieki izšķirsies par tik kapitāliem darbiem, jo tie var būt apgrūtinoši. Jāmeklē alternatīvi varianti.
– Viss atkal atduras pret naudu...
– Atkārtoju: lai Rīgas siltuma speciālisti vispirms aprēķina projekta izmaksas, pēc tam parunāsim par pārējo. Mēs apsveram vairākas jaunās sistēmas finansēšanas iespējas. Potenciālie investori varētu būt paši iedzīvotāji, siltuma patērētāji. Tīkla komentāros cilvēki rakstīja: „Lieliski, mēs esam ar mieru maksāt par skaitītāju un regulatoru uzstādīšanu, jo saprotam, kādu labumu un ietaupījumu no tā gūsim”. Taču es labi apzinos, ka reāli ļoti nedaudzi būs gatavi uzņemties ar pašu mājas siltuma padeves sistēmas modernizāciju saistītos izdevumus. Tādā gadījumā viss gulsies uz Rīgas siltuma pleciem...
– ... un ietekmēs siltumenerģijas tarifu!
– Labi. Tad es kā viens no siltuma patērētājiem vēlos zināt, cik stipri tas ietekmēs tarifu. Tāpēc arī gaidu no speciālistiem aprēķinus. Pastāv arī iespēja naudu skaitītāju uzstādīšanai piesaistīt ar banku palīdzību.
Kad?
– Vai iespējams ieviest iedzīvotāju tiešus norēķinus ar uzņēmumu Rīgas siltums bez apkures sistēmu modernizācijas?
– Rīgā ir smaga situācija. Māju siltuma profils ir sagrauts. Bija pie mums tāds mežonīgā kapitālisma periods (vietām tas vēl turpinās), kad katrs dzīvokļa īpašnieks varēja aizbraukt uz būvmateriālu veikalu, nopirkt jebkura izmēra radiatorus un par pieciem latiem sarunāt santehniķi to uzstādīt. Radiatorus varēja salikt kaut pa visu dzīvokļa perimetru, par siltumu maksājot tādu pašu cenu kā kaimiņi. Ideālā variantā mājas apkures sistēmai jābūt ierīkotai eglītes veidā – jo zemāks stāvs, jo lielāki radiatori. Pie mums šis princips netiek ievērots. Taisnību atjaunot iespējams, tikai uzstādot skaitītājus, kuri fiksē katrā konkrētā dzīvoklī patērētā siltuma daudzumu. Jāsāk tieši ar to, jo pati par sevi šī problēma neatrisināsies.
– Kad tiks sākts siltuma skaitītāju uzstādīšanas projekts?
– Grūts jautājums. Nožēloju, ka par to sākām runāt tikai apkures sezonas priekšvakarā. Tagad mēs pat negribētu īpaši iztirzāt šo tematu, lai cilvēkiem nerastos aplama doma, ka sistēma tiks mainīta, tātad pagaidām par siltumu var nemaksāt. Nē, jāpabeidz šī apkures sezona, tad arī varēs plānot turpmāko rīcību. Mums būs pusgads līdz nākamajam apkures periodam un piedevām vēl saņemsim precīzus skaitļus no Rīgas siltuma.
Samaksās visi!
– Jūs esat Rīgas siltuma padomes priekšsēdētājs. Kā pats uzņēmums sagaidīja apkures sezonu?
– Namu pārvalžu parāds par iepriekšējo sezonu procentuāli vairs nav tik liels, lai globāli ietekmētu uzņēmuma stabilitāti un spēju sniegt iedzīvotājiem pakalpojumus. Bet mūs ļoti satrauc tas, kāda būs iedzīvotāju maksājumu disciplīna šajā sezonā.
– Ja disciplīna būs zema, vai iespējams uzņēmuma bankrots?
– Mums ir precīzs plāns, kā Rīgas siltums saņems maksu par jau sniegtajiem pakalpojumiem. Uzņēmums ved stingru uzskaiti un kontrolē situāciju. Visiem mūsu klientiem agrāk vai vēlāk nāksies samaksāt parādus. Nesen dzirdēju, ka Latvijas gāze plāno parādniekiem atlaist kavējuma naudu. Es personiski uzskatu, ka Rīgas siltums tā nedrīkst darīt, jo tas var patērētājus pamudināt uz pārkāpumiem.
Draudzēsies ar Dalkia
– Pirms dažiem gadiem Rīgā tika apsvērta iespēja uzņēmumu Rīgas siltums nodot koncesijā franču koncernam Dalkia. Toreiz, rīdziniekiem par prieku, šis uzņēmēju priekšlikums tika noraidīts. Vai Rīgas domes jaunais sastāvs neplāno atgriezties pie šā jautājuma?
– Man par tādiem plāniem nekas nav zināms.
– Jūs piekrītat tam, ka Dalkia Rīgā nav vajadzīga?
– Ko nozīmē – nav vajadzīga? Dalkia ir viens no Rīgas siltuma akcionāriem, tai pieder 2% mūsu uzņēmuma akciju. Tātad frančiem jākļūst par mūsu stratēģiskajiem partneriem.
– Kāpēc?
– Nevienam no Rīgas siltuma lielajiem akcionāriem nepieder uzņēmuma akciju kontrolpakete. Valstij un pašvaldībai pieder aptuveni 48% akciju. Nesen vicemērs Ainārs Šlesers nosūtīja vēstuli ekonomikas ministram Artim Kamparam ar lūgumu nodot pašvaldībai Rīgas siltuma valsts akciju daļu. Mums tas ir svarīgi, jo iedzīvotāju apgāde ar siltumu ir viena no galvenajām ar likumu noteiktajām pašvaldības funkcijām.
– Ko jums atbildēja Ekonomikas ministrijā?
– Tur neuzskatīja par iespējamu nodot mums kontroli pār uzņēmumu. Saikne pilsēta – valsts neizdevās, tagad veidosim sadarbību ar mazo akcionāru. Tas vajadzīgs, lai attīstītu uzņēmumu un gala rezultātā kvalitatīvi nodrošinātu visus rīdziniekus ar siltumu.