Viss kas jāzin par savu māju!

Darīsim KOPĀ!

„Kāpiet kājām!”

Freepik.com

Latvijā trūkst rezerves daļu vecajiem Baltkrievijā ražotajiem liftiem: kā veikt remontu?

Deviņstāvu mājā Rīgā lifts ir apturēts, cietēji ir pensionāri un invalīdi, jo viņiem grūti vai pat neiespējami uzkāpt augšējos stāvos. Remontdarbi kavējas. Centīsimies saprast, kurš vainojams šādā situācijā.

– Mūsu deviņstāvu mājā Rīgā, Dzelzavas ielā lifts ir apstādināts, – stāsta pensionāre Ņina. – Lifts strādāja labi, ar to nebija nekādu problēmu, tad ieradās inspektors, apsekoja to un apturēja, paziņojot, ka atklājušās problēmas. Esmu 79 gadus veca invalīde un kājām tikt  līdz piektajam stāvam man ir ļoti grūti. Nemaz negribu iztēloties, kā klājas citiem senioriem, kuri dzīvo augstākos stāvos par mani. Daudziem no viņiem ir grūtības pārvietoties, dažiem ir grūti iziet ārā. Protams, cilvēki ir ļoti sašutuši.

Lifts nez kāpēc sen nav remontēts. Apsaimniekotāja firma Rīgas namu pārvaldnieks solīja, ka līdz mēneša beigām lifts atkal tiks iedarbināts. Bet kāpēc tik ilgi jāgaida, tas neatbilst nekādām normām?!

Iepriekš uzņēmums, kas apkalpoja liftu, reaģēja ātri – ja pēcpusdienā piezvanīja meistaram, līdz vakaram lifts bija kārtībā. Kāpēc tagad ir tāda kavēšanās, nav saprotams. Tik daudzus gadus dzīvoju šajā mājā, bet pirmoreiz saskaros ar šādu patvaļu! Starp citu, mana paziņa, kura dzīvo blakus mājā, stāstīja, ka arī viņu mājā ir apturēts lifts. Vai tā ir kāda dīvaina tendence?

Problēma tiek risināta

Situāciju komentē uzņēmuma Rīgas namu pārvaldnieks pārstāve Laura Vaļuma:

– Problēmas, kas saistītas ar lifta darbību, tiek risinātas. Mums ir svarīgi, lai lifts būtu drošs un darbotos bez pārtraukumiem. Šo uzdevumu nodrošina specializēts liftu remontu uzņēmums. Nedrīkst aizmirst, ka Rīgas daudzdzīvokļu māju lifti pārsvarā ir ražoti Baltkrievijā pirms aptuveni 50 gadiem un šobrīd to remontam nepieciešamās detaļas mūsu valstī netiek piegādātas sankciju dēļ. Strādājam pie jaunu piegādes kanālu nodrošināšanas, diemžēl tas aizņem daudz laika, taču ir jau atrasti iespējamie piegādātāji Vācijā.

Problēmas risinājums ilgtermiņā varētu būt liftu nomaiņa pret jauniem, ko varētu veikt pa posmiem, norāda apsaimniekošanas uzņēmumā. No finansiālā aspekta tas noteikti atmaksāsies, jo, laikam ejot, pieaug avārijas darbu apjoms un izmaksas, turklāt liftu kalpošanas laiks jau ir pārsniegts vairākas reizes. Tos nākas ekspluatēt, kaut arī lifti daudzdzīvokļu ēkās ir paaugstināta riska iekārtas.

Svarīgi!!!

Ja esat iestrēdzis liftā, zvaniet dispečeram pa tālruņa numuru, kas norādīts lifta kabīnē. 40 minūšu laikā ieradīsies liftu apkalpojošā uzņēmuma darbinieks.

Lifts nav salūzis, bet atslēgts

Kāpēc var pārtraukt nebojāta lifta darbību? Kādi bojājumi ir raksturīgi sērijveida daudzstāvu māju liftiem? Uz šiem jautājumiem atbild SIA Recept-Holding Lifts servisa nodaļas vadītājs Aleksandrs Holodovs. Uzņēmums apkalpo liftus Rīgā, Rēzeknē, Jelgavā, Daugavpilī un citās Latvijas pilsētās. Arī raksta ievadā minēto liftu mājā Dzelzavas ielā Rīgā.

Mājas iedzīvotāji stāsta, ka lifts nebija salūzis, tomēr to apturēja. Kāpēc tā?

– Katram liftam inspektors vienreiz gadā veic ikgadējo tehnisko pārbaudi. Un Dzelzavas ielas mājā nesen tika veikta šāda pārbaude.

Pamatojoties uz pārbaudes rezultātiem, inspektors sastāda protokolu un sniedz savus komentārus. Protokoli glabājas apsaimniekošanas uzņēmumā. Parasti inspektors nekavējoties aptur liftu, ja ir konstatējis ko aizdomīgu tā darbībā.

Pēc remonta inspektors pārbauda, vai viņa komentāri ir ņemti vērā. Arī mūsu servisa uzņēmumam ir tiesības apturēt liftu tā drošas darbības apdraudējuma gadījumā. Mēs gan to darām pēc saskaņošanas ar apsaimniekošanas uzņēmumu. Mājā Dzelzavas ielā inspektors ir devis rīkojumu problēmu novērst 30 dienu laikā. Šajā mājā liftam nebija revīzijas pults.

– Kas ir revīzijas pults?

– Revīzijas pulti izmanto tikai liftu apkalpojošais mehāniķis.

– Vai lifts var darboties bez revīzijas pults?

– Jā, var – revīzijas pulti izmanto mehāniķis, ja viņam nepieciešams stāvēt uz lifta jumta un šahtā pārvietoties pa stāviem. Pults ir ierīce, ar ko pārslēdz liftu uz revīzijas režīmu, lai mehāniķis varētu brīvi kustēties un novērst defektus, bet mājas iedzīvotājiem šajā laikā lifts nebūtu pieejams.

Rezerves daļu trūkums un sankcijas

– Vai ir iespējams ātri uzstādīt šo detaļu un atjaunot lifta darbību?

– Jā, tas ir iespējams. Cik man zināms, mājā Dzelzavas ielā šī detaļa jau ir vietā, tādēļ pēc inspektora atkārtotas pārbaudes lifts atkal darbosies. Problēma ir tā, ka vairāk nekā 90 procenti liftu, kas uzstādīti Rīgā, ir ražoti Baltkrievijā, daudzi no tiem ir vecāki par 40 gadiem. Pret Baltkrieviju noteikto sankciju dēļ rezerves daļas šobrīd nevar nopirkt. Kaut kā vēl tiekam galā, izmantojot detaļas no savām rezervēm, revīzijas pultij, piemēram, pielāgojam pulti no pacēlāja (kravas pacelšanas iekārta), to modernizējot.

– Vai remonta laikā Baltkrievijā ražotās rezerves daļas var aizstāt ar detaļām, kas ražotas citās valstīs?

– Ir detaļas, kuras ražo tikai Baltkrievijā, un tās nevar aizstāt. Bet par sankciju neievērošanu un Baltkrievijā ražotu rezerves daļu izmantošanu valsts var sodīt.

Padomju liftu vājākās vietas

– Kādi bojājumi ir raksturīgi padomju laikā ražotajiem liftiem sērijveida mājās?

– Dažādi. Tomēr galvenā problēma ir šo iekārtu vecums. Pēc padomju laiku standartiem to kalpošanas laiks bija paredzēts 25 gadi, pēc tam to pagarināja vēl par 10 gadiem. Līdz šim visi lifti savu laiku jau ir nokalpojuši. 12 stāvu ēkās bieži sabojājas kravas lifti. To kravnesība ir līdz 500 kg, bet, veicot remontdarbus dzīvokļos, iedzīvotāji tur liek smagas paletes ar būvmateriāliem – rezultātā lifts salūst.

– Tātad vecie lifti jānomaina?

– Tas nav obligāti. Alternatīva ir liftu modernizācija. Mēs apkalpojam liftus vecās mājās, kur tiem ir vairāk nekā 100 gadu, bet tie joprojām darbojas. Lifti deviņstāvu ēkās pārvietojas pa tērauda sliedēm, kas praktiski nenolietojas. Un pilsētas centrā ir lifti, kas pārvietojas pa koka sliedēm un arī joprojām strādā.

– Kā rīkoties, ja lifts bieži sabojājas un to nevar salabot? Vai iedzīvotājiem jāsāk krāt nauda jauna lifta iegādei?

– Kā jau teicu, liftu var modernizēt. Pat ja mājai ir finansiālās iespējas ierīkot jaunu liftu, tas ne vienmēr ir viegli – ir jāsaņem visu dzīvokļu īpašnieku piekrišana, ja mainās kopīpašumā esošā daļa. Mums bija situācija kādā mājā Alberta ielā, kur viens no īpašniekiem bija turīgs itāļu kungs, kurš privāti par saviem līdzekļiem uzņēmās finansēt lifta nomaiņas projektu. Tomēr to īstenot viņam neizdevās: viena veca gadagājuma dzīvokļa īpašniece iespītējās, sūdzējās dažādiem dienestiem, devās uz iestādēm, un liftu tā arī neuzstādīja.

– Vai Rīgā tiek mainīti vecie lifti?

– Liftus maina, bet samērā reti. Aktuāls piemērs: 1964. gadā celtās mājās Eksporta ielā lifti jau sen ir sabojājušies un apturēti. Tos var salabot, bet drīz tie var atkal sabojāties, ir jēga tos nomainīt vai arī restaurēt. Tikai restaurācija atšķirībā no remonta maksā krietni dārgāk.

Cik maksā jauns lifts?

– Cik var izmaksāt lifta nomaiņa vai rekonstrukcija?

– Vidēji no 40 tūkstošiem eiro – tāda ir jauna lifta cena deviņstāvu ēkai, turklāt ne pati dārgākā. Standarta lifta kapitālais remonts sērijveida daudzstāvu mājā izmaksās aptuveni 20 000 eiro. Trošu maiņa maksā 8–9 tūkstošus eiro, vadības pults maiņa – 8 tūkstošus, jāmaina arī izsaukuma pogas katrā stāvā un izsaukšanas iekārta salonā.

Kravas liftos durvis sākotnēji bija sliktas konstrukcijas, un tādēļ tās bieži saplīsa. Tās ir iespējams salabot, taču nereti tā ir naudas un laika tērēšana. Un tad vēl ēkā jāmaina ne tikai kabīnes durvis 12 stāvos, bet vēl arī 12 šahtas durvju piedziņa – arī tas ir diezgan dārgi.

– Vai taisnība, ka kopš kara sākuma Ukrainā remontdarbu izmaksas ir ievērojami pieaugušas?

– Jā, kopš kara sākuma rezerves daļu izmaksas ir lēcienveidīgi pieaugušas, un lielākā daļa šobrīd vispār nav pieejamas.

– Kas jums parasti zvana par lifta remontu – mājas iedzīvotāji vai apsaimniekotājs? Un kas pārrauga remontdarbus?

– Dažkārt tieši pie mums vēršas uzņēmīgi dzīvokļu īpašnieki no biedrībām, kuras pārņēmušas mājas apsaimniekošanu, sakot, ka viņiem ir noteikta naudas summa, par kuru gribētu liftu remontēt vai rekonstruēt. Tādi īpašnieki arī kontrolē remontdarbus. Ir arī cits variants: īpašnieki dod uzdevumu apsaimniekotājam, un viņš mums liek veikt remontdarbus un tos kontrolē. Esam noslēguši līgumus ar uzņēmumu Rīgas namu pārvaldnieks un citiem apsaimniekotājiem. Līgumā ar Rīgas namu pārvaldnieks ir ļoti stingri nosacījumi: tur ir uzskaitīti visi darbi, to izmaksas un izmantojamo materiālu izmaksas.

– Vai lifts var nokrist šahtā? Par līdzīgu gadījumu Rīgā nesen ziņoja.

– Nē, tādas ainas var redzēt Holivudas filmās, taču tās ir tālu no realitātes. Kabīne nevar nokrist – tā turas nevis vienā, bet vismaz trīs trosēs. Un, ja mēs pamanām, ka plīst tikai viena troses šķiedra, trose tiek mainīta, jo tādā gadījumā liftu vairs ekspluatēt nedrīkst.

Numuru arhīvs: spied un lasi!