Viss kas jāzin par savu māju!

Darīsim KOPĀ!

Vienpadsmit jautājumu: vai būs gaisma?

Kā uzzināt, kādi uzņēmumi piedāvā eletroenerģiju?

Informācija par elektroenerģijas tirgotājiem ir publicēta AS Sadales tīkls mājaslapā (www.sadalestikls.lv).

Kas notiks, ja līdz 15. decembrim nebūšu izvēlējies elektroenerģijas tirgotāju? Vai palikšu bez elektrības?

Gadījumā, ja klients līdz elektroenerģijas tirgus atvēršanas brīdim nebūs izvēlējies tirgotāju, elektroenerģijas piegāde, protams, netiks pārtraukta. Šie patērētāji turpinās elektroenerģiju saņemt no uzņēmuma Latvenergo un tiks automātiski pieslēgti paketei Elektrum Universālais. Tostarp viņi jebkurā brīdī varēs mainīt tirgotāju vai izvēlēties citu Latvenergo paketi.

Mana vecmāmiņa internetu nelieto. Kā lai viņa uzzina, kurš no elektroenerģijas tirgotājiem piedāvā visizdevīgāko tarifu?

Tirgotājiem pašiem jāgādā, lai patērētāji būtu informēti par viņu izdevīgajiem piedāvājumiem. Kā liecina prakse, viņi savas reklāmas ievieto tradicionālajos medijos – publicē laikrakstos, pārraida televīzijā un pa radio.

Ja man pazudīs elektrība vai būs bojāta līnija, kur es varēšu vērsties?

Elektroenerģijas piegādes pakalpojumu Latvijā, neatkarīgi no izvēlētā tirgotāja, nodrošina Sadales tīkls, tātad arī turpmāk gan avārijas atslēgumu gadījumos, gan par ikdienas pakalpojumiem droši varēsiet zvanīt uz bezmaksas tālruni 80200404 vai 80200403.

Cik ilgā laikā sistēmas operatoram Sadales tīkls jāatjauno elektroenerģijas piegāde bojājumu gadījumā?

Sistēmas operatora elektroietaišu avārijas vai bojājuma gadījumā sistēmas operators nodrošina bojājumu iespējami ātru novēršanu (ne ilgāk kā 24 stundu laikā). Ja bojājumi radušies stihiskas nelaimes vai nepārvaramas varas dēļ, elektroapgādes pārtraukuma novēršana var prasīt vairāk laika.

Kā rīkoties, ja rodas problēmas ar sabiedriskā pakalpojuma sniedzēju? Kur tādā gadījumā varu sūdzēties?

Ja rodas nesaskaņas ar elektroenerģijas piegādātāju (kvalitāte, pieslēgums u.c.), iespējams vērsties Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā. Ieteicams to darīt rakstiski, tad Regulatora darbinieki to izvērtēs, ja nepieciešams, pieprasīs papildu informāciju no elektroenerģijas piegādātāja un sniegs atbildi. Regulatora centrālā biroja adrese: Ūnijas iela 45, Rīga, LV-1039. Tālrunis 67097200. E-pasts: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt..

Kas nosaka piegādātās elektroenerģijas kvalitāti? Teiksim, izvēlos citu elektroenerģijas tirgotāju, un man izdeg televizors...

Ministru kabineta noteikumi Nr.759 nosaka, ka publiskajos elektroapgādes tīklos tiek piemērots Latvijā adaptēts Eiropas standarts LVS EN 50160:2010. Tas uzliek par pienākumu sistēmas operatoram Sadales tīkls nodrošināt kvalitatīvas elektroenerģijas piegādi līdz uzņēmuma elektroietaišu piederības robežai. Ja Sadales tīkls nespēj nodrošināt klientam maksimāli kvalitatīvu elektroenerģiju, maksa par sistēmas operatora pakalpojumiem tiek samazināta par 50%. Pēc tirgotāja maiņas elektroenerģijas kvalitāte jūsu mājā nevar mainīties, jo jaunais tirgotājs izmantos tos pašus sistēmas operatora sadales tīklus, ko līdz tam izmantoja uzņēmums Latvenergo.

Ir dzirdēts, ka Latvenergo piedāvājot divu laika zonu skaitītājus – viens tarifs dienai, otrs naktij. Kādos gadījumos ir vērts uzstādīt tādus skaitītājus?

Naktī elektrība tiešām maksā lētāk nekā dienā. Taču divu laika zonu uzskaites ieguvums ir tikai tad, ja ievērojama daļa elektrības tiek patērēta naktīs no plkst. 23.00 līdz plkst. 7.00 un brīvdienās. Tikai tad, ja patēriņa proporcija ir vismaz 50:50 vai, vēl labāk, patēriņš nakts stundās un brīvdienās ir lielāks, ir vērts izvēlēties divu laika zonu uzskaiti. Skaitītāja maiņu uz divu zonu uzskaiti var pieteikt savam tirgotājam, kas attiecīgi nodos šo informāciju AS Sadales tīkls. Tas ir bezmaksas pakalpojums.

Cik bieži var mainīt elektroenerģijas tirgotāju?

Patērētāji var tirgotāju mainīt tik bieži, cik vien vēlas, taču jāievēro elektroenerģijas tirdzniecības līgumā ietvertie nosacījumi par līguma pirmstermiņa laušanu. Tāpēc pirms līguma slēgšanas vērīgi izlasiet tā tekstu. Reizēm tirgotāji par līguma pārtraukšanu pirms termiņa vēlas saņemt simtiem eiro, kas elektrību var padarīt zelta vērtu. Ja vēlaties mainīt piegādātāju, svarīgi atcerēties: lai slēgtu līgumu no 1. datuma, tirgotājam tas jāpaziņo līdz iepriekšējā mēneša 15. datumam.

Elektroenerģijas tirgotāji lielākoties piedāvā slēgt līgumu uz 12–24 mēnešiem. Kas notiks pēc līguma termiņa beigām? Izvēle būs jāizdara no jauna?

Tuvojoties līguma termiņa beigām, patērētājs var iepazīties ar tirgotāju aktuālajiem piedāvājumiem un atkal izvēlēties sev piemērotāko, bet var arī pārslēgt līgumu ar pašreizējo piegādātāju.

Esam dzirdējuši, ka no 1. janvāra valdība palīdzēšot trūcīgajiem, maznodrošinātajiem un daudzbērnu ģimenēm samaksāt par patērēto elektroenerģiju. Kā kļūt par šīs programmas dalībnieku?

Vispirms trūcīgajai vai maznodrošinātajai personai pašvaldības sociālajā dienestā jāsaņem attiecīgais statuss. Pēc tam pašvaldība šo personu sarakstu nodos uzņēmumam Latvenergo (2015. gadā palīdzību varēs saņemt tikai šā uzņēmuma klienti).

Daudzbērnu ģimenēm pašām jāvēršas Latvenergo un jāiesniedz daudzbērnu ģimenes statusu apliecinošs dokuments. Palīdzība tiks sniegta arī ģimenēm, kas īrē dzīvokli vai par elektroenerģiju norēķinās tieši ar piegādātāju. Tādā gadījumā tām jānorāda līguma numurs.

2015. gadā katru mēnesi maznodrošināto un trūcīgo mājsaimniecību grupām tiks nodrošināta iespēja par 100 kWh, savukārt daudzbērnu ģimenēm par 300 kWh norēķināties pēc noteiktas cenas, kas, ņemot vērā visas gala cenas komponentes, nepārsniegs līdzšinējo Starta tarifa apmēru. Par elektroenerģiju, kas patērēta virs šī limita, būs jāmaksā pēc pilnas likmes.

Numuru arhīvs: spied un lasi!