Viss kas jāzin par savu māju!

Darīsim KOPĀ!

Izīrē gudri, maksā pareizi

Unsplash.com

Kā Latvijā iznomāt dzīvokli un neapjukt nodokļos. Vai esat nolēmis izīrēt dzīvokli Latvijā? Lieliska ideja papildu ienākumiem! Tomēr, pirms sapņojat par peļņu, jāizprot nodokļu sistēma. Nebaidieties – tas ir vienkāršāk, nekā šķiet.

Valsts ieņēmumu dienests (VID) piedāvā vairākus nodokļu maksāšanas veidus dzīvokļu izīrētājiem, un katram ir savas īpatnības. Mēs esam izpētījuši VID metodisko materiālu un papildinājuši to ar aktuālu informāciju par nodokļu izmaiņām izīrētājiem 2025. gadā.

Ar piemēriem no dokumenta atbildēsim uz galvenajiem jautājumiem, tostarp par labākā režīma izvēli tiem, kas izīrē vienu vai divus dzīvokļus (piemēram, saņemtus mantojumā).

Par ko ir runa?

Dzīvokļa izīrēšana Latvijā tiek uzskatīta par saimniecisko darbību, proti, uzņēmējdarbības veidu, kurā strādājot jāmaksā nodokļi. Labā ziņa ir tā, ka jūs pats izvēlaties, kā to darīt.

Ir trīs iespējas: vispārējais nodokļu režīms, paziņotā saimnieciskā darbība (vienkāršots režīms tiem, kas nevēlas reģistrēt uzņēmējdarbību) vai mikrouzņēmumu nodoklis.

Katrs režīms nosaka, kā uzskaitīt ienākumus no telpu izīrēšanas, kādas izmaksas atskaitīt un cik lieli nodokļi jāmaksā.

2025. gadā Latvijā stājas spēkā izmaiņas, kas skar nodokļus un administratīvās procedūras izīrētājiem. Mēs tās izskatīsim soli pa solim, lai jūs izvēlētos labāko variantu, īpaši, ja izīrējat vienu vai divus dzīvokļus un vēlaties izvairīties no liekiem nodokļiem par komunālajiem maksājumiem vai remontu.

Kā sākt?

■ Vai izīrētājiem ir pienākums maksāt nodokļus?

Jā, ienākumi no dzīvokļa izīrēšanas ir apliekami ar nodokļiem. Jums jāizvēlas viens no trim nodokļu režīmiem: vispārējais, paziņotā saimnieciskā darbība vai mikrouzņēmumu nodoklis.

■ Kā likumīgi sākt izīrēt dzīvokli?

Reģistrējieties VID Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS) vietnē www.vid.gov.lv. Tas ir pirmais solis ceļā uz likumīgu dzīvokļa izīrēšanu.

■ Kādi nodokļu režīmi pieejami dzīvokļu izīrētājiem?

  1. Vispārējais režīms: maksājat iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) tikai no peļņas, ko gūstat no dzīvokļa izīrēšanas (ienākumi mīnus izdevumi). Piemērots, ja jums ir daudz izdevumu, piemēram, par remontu.
  2. Paziņotā saimnieciskā darbība: maksājat tikai 10% IIN no ienākumiem, atskaitot no šīs summas nekustamā īpašuma nodokli. Tas ir vienkāršots variants tiem, kas nevēlas reģistrēt uzņēmējdarbību un nodarboties ar sarežģītu uzskaiti.
  3. Mikrouzņēmumu nodoklis: maksājat 25% no kopējiem ienākumiem. Uzskaite ir vienkārša, bet izdevumu atskaitīšana gandrīz nav iespējama.

Trīs režīmi – trīs nianses

■ Kā dzīvokļa īpašniekam reģistrēties, lai izmantotu vispārējo režīmu?

Pirms izīrējat dzīvokli, iesniedziet pieteikumu VID, izmantojot EDS.
Piemērs. Jūs parakstāt īres līgumu un uzreiz reģistrējaties EDS, lai no pirmās dienas darbotos likumīgi.

■ Kas ir paziņotā saimnieciskā darbība?

Tas ir vienkāršots režīms, kurā jums nav jāreģistrē uzņēmējdarbība, bet jāinformē VID, ka izīrējat dzīvokli. Jūs maksājat 10% IIN no ienākumiem, bet nevarat atskaitīt izdevumus, piemēram, par remontu. VID jāpaziņo piecu darba dienu laikā pēc īres līguma parakstīšanas.
„Paziņot” nozīmē iesniegt EDS elektronisku pieteikumu, kurā norādāt, ka izīrējat dzīvokli, un pievienojat līguma kopiju. Piecu dienu termiņš sākas ar līguma parakstīšanas datumu. Tas ir svarīgi, lai izvairītos no sodiem.
Piemērs. Jūs parakstāt īres līgumu ar īrnieku 1. jūnijā. Līdz 7. jūnijam (ieskaitot brīvdienas) EDS jāizvēlas sadaļa „Dokumenti”, tad sadaļā „No veidlapas”, jāatrod veidlapa „Nodokļu maksātāja (fiziskās personas) reģistrācija”, jāizvēlas veids „Paziņotā saimnieciskā darbība”, jānorāda izīrēšanas datumi un jāpievieno līgums.

■ Kā darbojas mikrouzņēmumu nodokļa režīms?

Izvēloties šo režīmu, maksājat 25% nodokli no kopējiem ienākumiem (bez izdevumu, piemēram, remonta, atskaitīšanas, izņemot nekustamā īpašuma nodokli). Reģistrācija VID nepieciešama pirms izīrēšanas sākuma vai līdz iepriekšējā gada 15. decembrim, ja no 1. janvāra maināt režīmu. Šis variants ir ērts tiem, kas vēlas minimālu grāmatvedību.
Izmaiņa 2025. gadā: no 2025. gada 1. janvāra mikrouzņēmumi bez apgrozījuma zaudē savu statusu, bet var viegli reģistrēties no jauna, ja darbība atsākas. Tas atvieglo darbu izīrētājiem ar neregulāriem ienākumiem, piemēram, ja dzīvokli izīrējat tikai vasarā.

Vispārējais režīms  nav izdevīgs visiem

■ Man patīk, ka vispārējā režīmā varu samazināt nodokļa summu, atskaitot izdevumus par dzīvokļa uzturēšanu, piemēram, remontu. Kā veikt uzskaiti šajā režīmā?

Izmantojiet vienkāršo grāmatvedību – reģistrējiet ienākumus, kad nauda ienāk kontā, un izdevumus, kad tos apmaksājat. Viss tiek fiksēts īpašā ienākumu un izdevumu uzskaites žurnālā.
Piemērs. 2025. gada 5. jūnijā jūs saņemat no īrnieka drošības naudu 500 eiro apmērā. Žurnālā to ierakstāt kā ar nodokli neapliekamus ienākumus, jo drošības nauda netiek uzskatīta par jūsu ienākumiem. 31. decembrī atdodat drošības naudu un atzīmējat to kā ar nodokli neapliekamus izdevumus.

■ Vai var izmantot sarežģītāku grāmatvedību?

Jā, to sauc par divkāršo grāmatvedību. Tajā operācijas fiksē, kad tās notiek (piemēram, ir parakstīts līgums), nevis kad nauda ienāk kontā. Jāsastāda bilance un ienākumu pārskats. Tas ir sarežģītāk, bet piemērots lieliem izīrētājiem. Noteikumi aprakstīti Ministru kabineta 2022. gada 1. marta noteikumos Nr. 145.

■ Ja izvēlos vispārējo režīmu, kādi ienākumi tiks aplikti ar IIN?

  1. Īres maksa.
  2. Nodokļi, ko par dzīvokli maksā īrnieks (piemēram, nekustamā īpašuma nodoklis).
  3. Maksa par zemi, ja māja atrodas uz svešas zemes.
  4. Komunālie maksājumi, ja īrnieks maksā jums, bet jūs naudu pārskaitāt tālāk.
  5. Maksa par nama apsaimniekošanu.
  6. Citi ar izīrēšanu saistīti ienākumi.

■ Kādi ienākumi vispārējā režīmā netiek aplikti ar IIN?

Ja saņemat komunālos maksājumus no īrnieka un pārskaitāt tos apsaimniekotājam vai piegādātājiem, šīs summas netiek uzskatītas par jūsu ienākumiem.
Piemērs. Īrnieks jums maksā 100 eiro par komunālajiem pakalpojumiem. Jūs tos pārskaitāt apsaimniekotājam. Uzskaites žurnālā „Ar nodokli neapliekami ienākumi” ierakstāt 100 eiro slejā un tikpat slejā „Ar nodokli nesaistīti izdevumi”.

Komunālie rēķini: svarīga pareiza uzskaite!

■ Ja īrnieks par komunālajiem pakalpojumiem maksā tieši apsaimniekotājam un ūdensapgādes uzņēmumam?

Tad šīs summas jūsu uzskaitē neparādās, jo jūs tās nesaņemat.
Piemērs. Īres līgumā norādīts, ka īrnieks maksā par komunālajiem pakalpojumiem tieši apsaimniekotājam. Vispārējā režīmā šīs summas žurnālā nerakstāt, jo tās netiek maksātas jums.

■ Kādus izdevumus vispārējā režīmā var atskaitīt no ienākumiem, lai samazinātu IIN?

  • Izdevumus par dzīvokļa kosmētisko remontu, ja ir čeki vai kvītis.
    Piemērs. Jūs pirms izīrēšanas remontējat dzīvokli, iztērējot 1000 eiro, un saglabājat dokumentus. Šos izdevumus var atskaitīt.
  • Dzīvokļa vai mēbeļu nolietojumu (amortizāciju).
  • Citus ar izīrēšanu saistītus izdevumus (piemēram, dzīvokļa reklāmu).

Aprēķinām amortizāciju!

■ Sīkāk par amortizāciju! Kā to aprēķināt, izīrējot dzīvokli vispārējā režīmā?
Amortizācija ir pakāpeniska īpašuma (dzīvokļa, mēbeļu) vērtības norakstīšana par izdevumiem. Īpašumam, kas iegādāts līdz 2017. gada 31. decembrim, izvēlieties:

  • dubultnormu: 10% dzīvoklim, 40% mēbelēm.
  • parasto normu: 5% dzīvoklim, 20% mēbelēm.

Īpašumam no 2018. gada:

  • 5% dzīvoklim, 20% mēbelēm, ja lietošanas termiņš ir 35 gadi dzīvoklim, pieci gadi mēbelēm.

Dzīvokļa īpašniekam, kas izīrē dzīvokli vispārējā režīmā, pašam jāaprēķina amortizācija un jāatspoguļo tā ienākumu un izdevumu uzskaites žurnālā. VID šos aprēķinus neveic nodokļu maksātāja vietā.
Piemērs. Jūs sākat izīrēt dzīvokli 2024. gada septembrī, tā vērtība ir 25 200 eiro. Gada amortizācija (5%) = 1260 eiro. Tā kā dzīvokli izīrējat tikai uz četriem mēnešiem, amortizācija tiek koriģēta: 1260 × 4/12 = 419,58 eiro.

■ Kā uzzināt dzīvokļa vērtību amortizācijas aprēķinam? Dzīvoklis var būt mantots, un tā cena var nebūt zināma.

  • Pirktam dzīvoklim izmanto pirkuma cenu, kas norādīta pirkuma līgumā, ieskaitot papildu izdevumus (piemēram, valsts nodevas, notāra pakalpojumus), ja tie ir dokumentāli apstiprināti.
  • Mantotam dzīvoklim ņem tirgus vērtību mantošanas brīdī, ko nosaka sertificēts vērtētājs, vai vērtību, kas norādīta mantojuma apliecībā. Ja vērtēšana nav veikta, VID var pieņemt kadastrālo vērtību mantošanas brīdī par orientieri, bet precizitātei ieteicams speciālistam pasūtīt vērtējumu.
  • Privatizētam dzīvoklim izmanto vērtību, kas norādīta privatizācijas dokumentos (parasti zema, jo privatizācija notikusi par nominālu cenu). Ja šādu datu nav, var pieprasīt izziņu Valsts zemes dienestā vai noteikt tirgus vērtību privatizācijas brīdī, lai gan VID retrospektīvu vērtēšanu var apstrīdēt.

Kā maksāt nodokli vispārējā režīmā?

■ Kāds būs IIN apmērs, izīrējot dzīvokli vispārējā režīmā?

IIN ir jūsu peļņas nodoklis (ienākumi mīnus izdevumi).
Izmaiņa 2025. gadā: no 2025. gada 1. janvāra Latvijā pāriet uz divām IIN likmēm agrāko trīs vietā: 25,5% ienākumiem līdz 105 300 eiro gadā (jeb 8775 eiro mēnesī) un 33% ienākumiem virs šīs summas. Tas vienkāršo nodokļu aprēķinu izīrētājiem, īpaši ar augstiem ienākumiem. Turklāt fiksētais neapliekamais minimums 2025. gadā visiem ir 510 eiro mēnesī, kas var samazināt ar nodokli apliekamo bāzi tiem, kas apvieno no dzīvokļu izīrēšanas gūto peļņu ar citiem ienākumiem.
Maksājumi jāveic reizi ceturksnī, izmantojot EDS.

■ Kad dzīvokļa īpašniekam papildus IIN jāveic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI), izīrējot īpašumu vispārējā režīmā?

VSAOI ir iemaksas pensijai, veselības apdrošināšanai un citiem sociālajiem mērķiem. Ja izīrējat dzīvokli kā pašnodarbināta persona vispārējā režīmā, maksājat 26,59% no peļņas.

Minimālā iemaksa ceturksnī ir 2220 eiro (740 eiro mēnesī), no kuras pašnodarbinātā persona obligāti maksā VSAOI 26,59% apmērā. Ja ienākumi pārsniedz minimālo algu, pašnodarbinātā persona pēc savas izvēles var maksāt VSAOI 10% apmērā no summas, kas pārsniedz minimālo algu.

Izmaiņa 2025. gadā: maksimālā ienākumu summa, no kuras veic VSAOI, palielināta līdz 105 300 eiro gadā (no 78 100 eiro). Tas nozīmē, ka izīrētāji ar augstiem ienākumiem maksās vairāk, bet tas palielina arī sociālos pabalstus nākotnē, piemēram, pensijas.
Piemērs. Jūsu ienākumi no izīrēšanas ceturksnī ir 1000 eiro. VSAOI = 1000 × 26,59% = 265,90 eiro.

■ Kas nemaksā VSAOI, izvēloties vispārējo režīmu?

No iemaksām ir atbrīvoti:

  • cilvēki pensijas vecumā;
  • pensijas saņēmēji (tostarp priekšlaicīgās pensijas);
  • I vai II grupas invalīdi;
  • nerezidenti.

■ Kā iesniegt pārskatus un maksāt VSAOI?

Iesniedziet pārskatu VID reizi ceturksnī: līdz 17. aprīlim, jūlijam, oktobrim, janvārim. Maksājumi jāveic līdz nākamā mēneša 23. datumam.
Piemērs: par janvāri – martu (1. ceturksni) iesniedziet pārskatu līdz 17. aprīlim un samaksājiet VSAOI līdz 23. aprīlim.

■ Ko darīt, ja izīrēju dzīvokli, bet ienākumi ir ļoti mazi?

Pat ja ienākumi ir mazi, jāveic VSAOI no minimālās algas (740 eiro/mēnesī jeb 2220 eiro/ceturksnī). To aprēķina Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra.
Izmaiņa 2025. gadā: minimālā alga pieaugusi no 700 līdz 740 eiro mēnesī, kas palielina minimālās VSAOI izīrētājiem ar zemiem ienākumiem.

Vai es tikšu galā?

■ Vai ir sarežģīti iemācīties aizpildīt ienākumu un izdevumu uzskaites žurnālu vispārējā režīmā?
Žurnāla uzturēšana vispārējā režīmā nav sarežģīta, bet prasa disciplīnu. Žurnāls ir tabula (Excel vai papīra formātā), kurā reģistrējat ienākumus un izdevumus pa datumiem, norādot to mērķi un summas. VID piedāvā žurnāla veidlapas EDS, bet instrukcijas pieejamas vietnē www.vid.gov.lv.

  • Ko reģistrēt: ienākumus (īres maksa, drošības nauda, īrnieka maksāts nekustamā īpašuma nodoklis), izdevumus (remonts, amortizācija, reklāma), ar nodokli neapliekamus ienākumus/izdevumus (komunālie maksājumi, drošības nauda).
  • Cik bieži: ieraksti jāveic, kad saņemat naudu vai apmaksājat izdevumus. Ceturkšņa beigās apkopo rezultātus pārskatiem VID.

Piemērs. 5. janvārī saņēmāt 400 eiro īres maksu un 100 eiro komunālos maksājumus, 10. janvārī pārskaitījāt komunālos maksājumus, 15. janvārī iztērējāt 1000 eiro remontam. Žurnālā: 5. janvāris – 400 eiro (ar nodokli apliekami ienākumi), 100 eiro (ar nodokli neapliekami ienākumi); 10. janvāris – 100 eiro (ar nodokli nesaistīti izdevumi); 15. janvāris – 1000 eiro (izdevumi, remonts).
Sarežģītība: vienam vai diviem dzīvokļiem žurnālā ir 5–10 ieraksti mēnesī. Iesācējiem vajag 1–2 stundas, lai iepazītos ar veidlapu un noteikumiem. Ja rūpīgi saglabājat čekus un sekojat VID instrukcijām, kļūdas tiek pieļautas reti.
Padoms: sāciet ar VID veidlapu un noskatieties viņu video pamācības YouTube. Ja baidāties kļūdīties, pirmajos mēnešos nolīgstiet grāmatvedi (maksa aptuveni 50 eiro/mēnesī).

Paziņotās saimnieciskās darbības režīms: lēti un vienkārši?

■ Secinu, ka vispārējais režīms ir sarežģīts, bet mikrouzņēmumu režīms – neskaidrs. Kā maksāt nodokļus paziņotās saimnieciskās darbības režīmā?

Jūs maksājat 10% IIN no ienākumiem, atskaitot tikai nekustamā īpašuma nodokli. Ienākumi jāreģistrē hronoloģiskā secībā, bet, ja maksājumi ir bezskaidras naudas, tas nav obligāti.
Piemērs. Īrnieks maksā 500 eiro par īri un 100 eiro par komunālajiem pakalpojumiem. Komunālie maksājumi nav apliekami ar nodokli, bet no 500 eiro maksājat 10% = 50 eiro.

Kādu režīmu izvēlēties, ja neesmu bagāts?

■ Kurš režīms ir piemērots, ja izīrēju vienu vai divus mantotus dzīvokļus?

Dzīvoklim ar ienākumiem līdz 500–600 eiro/mēnesī parasti optimāla ir paziņotā saimnieciskā darbība:

  • nodoklis 10% – viens no zemākajiem;
  • nav VSAOI, kas ietaupa naudu;
  • minimāla pārskatu sniegšana (tikai gada deklarācija un reģistrs skaidras naudas maksājumiem).

Ja ienākumi ir augstāki vai ir lieli izdevumi (piemēram, remonts), salīdziniet ar vispārējo režīmu, kur atskaitījumi var samazināt IIN.
Piemērs. Mantots dzīvoklis dod 350 eiro/mēnesī (4200 eiro/gadā). Izmantojot paziņotās saimnieciskās darbības režīmu, IIN aprēķina šādi: 4200 × 10% = 420 eiro (mīnus nekustamā īpašuma nodoklis, piemēram, 150 eiro = 270 eiro). Vispārējā režīmā: ņemot vērā amortizāciju (500 eiro) un remontu (1000 eiro), peļņa = 4200 − 1500 = 2700 eiro, IIN = 2700 × 25,5% = 688,5 eiro, plus VSAOI. Paziņotās saimnieciskās darbības režīms ir acīmredzami vienkāršāks un lētāks.

■ Ir dzirdēts, ka dzīvokļu īpašniekiem jāmaksā IIN arī par īrnieka veiktajām komunālajām maksām! Vai tā ir?

Lai komunālie maksājumi un apsaimniekošanas maksa nebūtu apliekami ar nodokli, tie nedrīkst tikt uzskatīti par jūsu ienākumiem. Ir divi veidi:

  • tiešie īrnieka maksājumi: īres līgumā norādiet, ka īrnieks maksā par komunālajiem pakalpojumiem un apsaimniekošanu tieši piegādātājiem vai apsaimniekotājam. Šīs summas netiek maksātas jums, tāpēc netiek iekļautas jūsu ienākumos;
  • pārskaitīšana vispirms jums: ja īrnieks maksā jums, bet jūs pārskaitāt naudu tālāk, pareizi atspoguļojiet to uzskaitē. Vispārējā režīmā šīs summas žurnālā reģistrējiet kā „Ar nodokli neapliekami ienākumi” un „Ar nodokli nesaistīti izdevumi”. Paziņotajā saimnieciskajā darbībā norādiet tikai īres maksu kā ienākumus, izslēdzot komunālos maksājumus un apsaimniekošanu.

Piemērs. Īrnieks maksā jums 400 eiro par īri un 150 eiro par komunālajiem pakalpojumiem un apsaimniekošanu. Jūs pārskaitāt 150 eiro apsaimniekotājam. Paziņotajā saimnieciskajā darbībā: IIN = 400 × 10% = 40 eiro, 150 eiro netiek ņemti vērā. Vispārējā režīmā: reģistrējat 150 eiro kā ar nodokli neapliekamus ienākumus un izdevumus, un tie neietekmē IIN.
Padoms: vienmēr saglabājiet kvītis par komunālo maksājumu pārskaitījumiem, lai VID pārbaudes gadījumā pierādītu, ka tie nav jūsu ienākumi.

■ Vai nezināšanas dēļ var pieļaut kļūdu, kuras dēļ dzīvokļa īpašniekam tomēr būs jāmaksā nodokļi par komunālajiem maksājumiem?

Jā, kļūda ir iespējama, ja nepareizi noformējat līgumu vai uzskaiti.

  • Kļūda līgumā: ja līgumā nav atdalīta īres maksa un komunālie maksājumi (piemēram, norādīta kopēja summa 550 eiro), VID var uzskatīt visu summu par jūsu ienākumiem, un jūs maksāsiet IIN no tās.
  • Kļūda uzskaitē: ja saņemat komunālos maksājumus, bet nepārskaitāt tos tālāk vai žurnālā neatzīmējat kā ar nodokli neapliekamus ienākumus, VID var iekļaut šīs summas ar nodokli apliekamajos ienākumos.

Piemērs. Jūs saņemat 550 eiro (400 eiro īre ■ 150 eiro komunālie maksājumi), bet līgumā norādīta tikai kopējā summa. Paziņotajā saimnieciskajā darbībā IIN = 550 × 10% = 55 eiro, nevis 40 eiro. Vispārējā režīmā, ja neierakstījāt 150 eiro kā ar nodokli neapliekamus ienākumus, IIN aprēķina no 550 eiro/mēnesī.
Kā izvairīties: līgumā skaidri atdaliet summas (īre atsevišķi, komunālie maksājumi atsevišķi). Veiciet precīzu uzskaiti un saglabājiet dokumentus (kvītis, izrakstus), lai pierādītu, ka komunālie maksājumi nav jūsu ienākumi. Ja īrnieks maksā tieši, tas ir drošākais veids.

Pāreja no viena režīma uz citu!

■ Kā izdevīgāk rīkoties, ja izīrēju dzīvokli paziņotās saimnieciskās darbības režīmā (10% IIN), bet gada beigās plānoju lielu remontu?

Paziņotās saimnieciskās darbības režīmā nevarat atskaitīt remonta izdevumus, tāpēc liels remonts (piemēram, 5000 eiro) neietekmēs jūsu IIN. Ja remonts plānots 2025. gada beigās, apsveriet pāreju uz vispārējo režīmu no 2026. gada 1. janvāra, lai nākamajā nodokļu gadā ņemtu vērā šos izdevumus.

  • Paliekot paziņotās saimnieciskās darbības režīmā: maksājat 10% IIN no ienākumiem (piemēram, 4800 eiro/gadā = 480 eiro IIN), bet 5000 eiro remontam ir jūsu personīgie izdevumi, kas neietekmē nodokļus.
  • Pārejot uz vispārējo režīmu: jāreģistrējas vispārējā režīmā pirms 2026. gada sākuma (paziņojiet VID līdz 2025. gada 15. decembrim). 2026. gadā jāatskaita remonta izdevumi, amortizācija un citi izdevumi no ienākumiem, samazinot IIN. Tomēr jāmaksā VSAOI (26,59% no peļņas) un jāaizpilda uzskaites žurnāls.

Piemērs. Ienākumi 4800 eiro/gadā, remonts 5000 eiro, amortizācija 500 eiro. Paziņotās saimnieciskās darbības režīmā: IIN = 4800 × 10% = 480 eiro, remonts netiek ņemts vērā. Vispārējā režīmā: peļņa = 4800 − 5000 − 500 = −700 eiro (zaudējumi), IIN = 0, VSAOI = 0 (ja peļņa ir nulle vai negatīva, VSAOI nav jāmaksā). Zaudējumus var pārnest uz nākamajiem gadiem, samazinot nodokļus.
Kā rīkoties: turpiniet izīrēt dzīvokli, izmantojot paziņotās saimnieciskās darbības režīmu līdz 2025. gada beigām, jo remonts vēl nav veikts. Paziņojiet VID par pāreju uz vispārējo režīmu līdz 2025. gada 15. decembrim. 2026. gadā ņemiet vērā remonta izdevumus, saglabājot visus čekus un līgumus. Tas ir izdevīgāk, ja remonts ir dārgs, bet prasa vairāk uzskaites.
Padoms: pirms režīma maiņas konsultējieties ar grāmatvedi, lai precīzi aprēķinātu izdevīgumu, ņemot vērā sociālos nodokļus un amortizāciju.

Numuru arhīvs: spied un lasi!