Kā ietaupīt uz apsaimniekošanas rēķina

Kā rīkoties, ja pārvaldnieks līdz 15. oktobrim nav dzīvokļu īpašniekiem nosūtījis nākamā gada apsaimniekošanas tāmi?

Likums neuzliek namu pārvaldei pienākumu nosūtīt tāmi atsevišķi katram klientam, taču pārvaldniekam jāpaziņo dzīvokļu īpašniekiem, kur un kā viņi var uzzināt jauno apsaimniekošanas maksu un, ja vēlas, saņemt tās pamatojumu. To pieņemts darīt, izliekot paziņojumu kāpņu telpā vai ievietojot to kārtējā rēķinā. Parasti iedzīvotājus aicina pēc tāmes atšifrējuma ierasties namu pārvaldes birojā.

Ko darīt, ja pārvaldnieks nav informējis dzīvokļu īpašniekus par to, kur var iepazīties ar tāmi?

Vispirms pašam pārvaldniekam jāpajautā šādas rīcības iemesli. Iespējams, ka paziņojums bijis izlikts kāpņu telpā, bet kāds to norāvis. Jebkurā gadījumā pārvaldniekam pēc 15. oktobra tāme dzīvokļa īpašniekam jāizsniedz pēc pirmā pieprasījuma.

Ja pārvaldnieks atsakās izsniegt tāmi, kā iedzīvotājiem aizstāvēt savas tiesības?

Jāraksta uzņēmumam oficiāla pretenzija. Iesniegums jāreģistrē namu pārvaldē, otro eksemplāru ar zīmogu atstājot sev. Iespējams, ka tāmi nāksies pieprasīt tiesas ceļā.

Vai pārvaldniekam jāiepazīstina dzīvokļu īpašnieki ar tāmi, ja viņš neplāno nākamajā gadā paaugstināt apsaimniekošanas maksu?

Jā, tāme iedzīvotājiem jāuzrāda jebkurā gadījumā, jo tas ir vienīgais dokuments, kurā dzīvokļu īpašnieki var atrast informāciju par namu pārvaldes izdevumiem par:

• mājas tehnisko apkopi,

• sanitāro apkopi un piegulošās teritorijas kopšanu,

• mājas pārvaldīšanas pakalpojumiem,

• remontdarbiem utt.

Vai pārvaldnieks drīkst celt apsaimniekošanas maksu bez tāmes?

Nē, pēc likuma viņam jāpamato jaunās izmaksas, tāmē norādot visas jaunās apsaimniekošanas maksas sastāvdaļas.

Cik bieži pārvaldnieks drīkst mainīt mājas apsaimniekošanas tarifu?

Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 1014 to drīkst darīt tikai kalendārā gada sākumā. No tāmes cilvēki uzzina, cik viņi maksās par dzīvokli nākamos 12 mēnešus. Maksas pagaidu maiņa pieļaujama tikai gadījumā, ja notikusi avārija un mājai trūkst līdzekļu tās likvidēšanai. Saskaņā ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumu pārvaldniekam jālikvidē avārija, izmantojot jebkurus tam pieejamos finanšu līdzekļus, un pēc tam jāizraksta dzīvokļu īpašniekiem papildu rēķini.

Tātad apsaimniekošanas maksas maiņa gada vidū ir pārkāpums?

Jaunu maksu pārvaldnieks drīkst noteikt tikai forsmažora apstākļos. Piemēram, ja valdība krasi paaugstinājusi minimālo darba algu un uzņēmumam pietrūkst iedzīvotāju naudas sētnieka algošanai.

Vai iedzīvotāji var paši prasīt apsaimniekošanas maksas paaugstināšanu papildu darbu veikšanai?

Viņiem ir tiesības ar kopsapulces lēmumu to darīt jebkurā laikā.

Vai iedzīvotāji, apspriežot maksu par apsaimniekošanu, var uzdot pārvaldniekam papildu darbus?

Protams, dzīvokļu īpašnieki var prasīt, lai kāpņu telpā vienmēr ir tīrs paklājiņš, lai siltummezglam būtu pieslēgta signalizācija, lai teritorijā būtu fiziska apsardze utt., bet katra tāda prasība jāapstiprina ar finansējumu, paredzot attiecīgu apsaimniekošanas maksas paaugstinājumu.

Ko darīt, ja pārvaldnieka piedāvātā apsaimniekošanas maksa šķiet pārāk augsta?

No pašvaldības nepārņemtas mājas iedzīvotāji var 30 darba dienu laikā kopsapulcē apspriest pārvaldnieka piedāvāto tāmi. Viņiem ir tiesības ar balsu vairākumu pieņemt savu apsaimniekošanas maksas variantu un nodot to pārvaldniekam. Ja pārvaldnieks ar iedzīvotāju priekšlikumu nav mierā, dzīvokļu īpašniekiem atliek vai nu pārņemt mājas pārvaldīšanas tiesības un izraudzīties citu apsaimniekošanas uzņēmumu, vai arī piekrist pārvaldnieka piedāvājumam.

Kā darīt zināmu namu pārvaldei, ka tāme iedzīvotājus apmierina?

Ja kopsapulcei nav radušies iebildumi vai arī dzīvokļu īpašnieki 30 darba dienu laikā tā arī nav noturējuši kopsapulci un apsprieduši tāmi, pārvaldnieka piedāvājums stājas spēkā automātiski.

Vai tāmi var apstrīdēt viens vienīgs dzīvokļa īpašnieks, vai arī tam vajadzīgs īpašnieku balsu vairākums?

Ir gadījies, ka viens cilvēks pārliecina pārvaldnieku samazināt apsaimniekošanas maksu. Piemēram, pārvaldnieks gatavojās pilnībā nomainīt kopējo stāvvadu, bet kāds mājas iedzīvotājs, pēc profesijas celtnieks, pārbaudīja it kā avārijas stāvoklī esošo cauruli un konstatēja, ka pietiks nomainīt tikai vienu tās posmu. Tādā gadījumā nav nekādas vajadzības jauno cenu apstiprināt kopsapulcē.

Vai arī samazināt apsaimniekošanas maksu pārvaldnieks drīkst tikai gada sākumā?

Nē, par racionālu samazinājumu puses var vienoties jebkurā laikā.

Lielāko daļu apsaimniekošanas maksas veido remonta uzkrājumi. Cik ilgi mēs varam krāt, piemēram, jumta remontam un vai varam prasīt veikt darbus uz nomaksu?

Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā teikts, ka, dodot pārvaldniekam pārvaldīšanas un remonta uzdevumus, iedzīvotājiem jānodrošina šo darbu veikšanai nepieciešamais finansējums. Tas nozīmē, ka pārvaldniekam nav jāveic darbi avansā. Bet apsaimniekošanas uzņēmumam ir tiesības izrādīt iedzīvotājiem pretimnākšanu un nodrošināt trūkstošās finanses, protams, ar nosacījumu, ka māja divu triju gadu laikā naudu atmaksās.

Likumā nav notikti maksimālie remonta uzkrājumu izveides termiņi, ja iedzīvotājiem nav izdevies vienoties par atlikto maksājumu. Naudu jumta vai komunikāciju nomaiņai viņi var krāt kaut desmit gadus, lai gan no saimnieciskā viedokļa maksimālais laiks būtu pieci gadi.

Vai pārvaldnieks var mainīt mājas remonta uzkrājumu izmantošanas mērķi?

Tikai avārijas gadījumā, ja mājai nav citu līdzekļu tās likvidēšanai. Tad pārvaldniekam jāliek lietā nauda no remonta uzkrājumiem un jāinformē par to iedzīvotāji. Dzīvokļu īpašnieki pēc tam var vai nu samaksāt papildu rēķinus, lai nauda atgrieztos uzkrājumu fondā, vai arī pagarināt uzkrājumu veidošanas laiku. Jebkurā citā gadījumā, ja pārvaldnieks vēlas mainīt mājas remonta uzkrājumu izmantošanas mērķi, viņam nepieciešama dzīvokļu īpašnieku kopsapulces piekrišana.

Teiksim, dzīvokļu īpašnieki pārņēmuši mājas pārvaldīšanas tiesības, īpašnieku kopība izraudzījusies privātu apsaimniekošanas uzņēmumu. Vai tādā gadījumā pārvaldniekam tāme jāsagatavo tādā pašā termiņā, kāds noteikts nepārņemtajām mājām?

Nē, apsaimniekošanas maksas paaugstināšanas un pārvaldnieka pārskata sniegšanas kārtību pārņemtajās mājās nosaka pārvaldīšanas līgums. Dzīvokļu īpašnieki var prasīt, lai pārvaldnieks gada tāmes projektu sagatavo viņiem ērtā laikā.

Kādā veidā iespējams samazināt apsaimniekošanas maksu?

No Rīgas domes nepārņemtajās mājās iedzīvotāji var atteikties tikai no mājas sanitārās apkopes un piegulošās teritorijas kopšanas. Parasti tā rīkojas nelielas mājas. Reizē dzīvokļu īpašniekiem jāievēl par tīrību atbildīgā persona. Problēmu gadījumā šis cilvēks pārstāvēs māju sarunās ar izpilddirekcijas administratīvo komisiju vai pašvaldības policiju.

Savukārt mājās, kur dzīvokļu īpašnieki pārņēmuši pārvaldīšanas tiesības un paši izraudzījušies apsaimniekotāju, viņi var atteikties no jebkuriem obligātajiem apsaimniekošanas darbiem, tikai tādā gadījumā viņiem šie darbi jāveic pašiem.

Vai ir izdevīgi atteikties no sanitārās apkopes?

Nelielās mājās šīs izmaksas veido līdz 50% no apsaimniekošanas maksas, bet lielās – 20-30%.