Kad sāksies normāla apkure?

123rf.com

Iedzīvotāji sākuši ikgadējo cīņu par vēlamo temperatūru savos dzīvokļos 

Apkures sezona katru gadu sākas ar vienām un tām pašām iedzīvotāju sūdzībām: vieniem – auksti, citiem – karsti, trešie nevēlas maksāt par kaimiņu. Kā rīkoties šādās situācijās?

Kāpēc tik agri ieslēgta apkure?

Oktobrī sociālajos tīklos nerimās vētras, ko sacēla daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji: vieni vai sala nost savos dzīvokļos, citi, gluži pretēji, – pieprasīja mājas apsaimniekotājam cik iespējams novilcināt apkures pieslēgšanu.

„Pat novembra sākumā gaisa temperatūra dienā sasniedz +10 grādus, naktī nenokrīt zemāk par 7–8 grādiem,” raksta Kristīne. „Vārdu sakot – ir silti, tomēr daudzdzīvokļu māju iedzīvotāju cerības, ka apkures sezona šogad sāksies daudz vēlāk nekā parasti, nav piepildījušās.

Piemēram, pagājušajā nedēļā visā mūsu mājā kā beidzamajā, tā pirmajā stāvā logi bija atvērti, jo bija karsti. Es nesaprotu, kāpēc tik agri ieslēdza apkuri. Senāk bija noteikumi, kas noteica, ka apkure mājās tiek ieslēgta tad, kad diennakts vidējā temperatūra trīs dienas pēc kārtas nepārsniedz +8 grādus, un tolaik apkure nemaksāja tādu naudu kā pašlaik. Tagad šie noteikumi vairs nedarbojas.

Ir jāatzīmē, ka +8 grādu robeža siltuma pieslēgšanai nebija no gaisa parauta, pirms tam tika veikti pētījumi par to, kā temperatūras pazemināšanās ietekmē cilvēku pašsajūtu un darbaspējas.

Viena māja mūsu kooperatīvā tomēr ir izvairījusies no apkures pieslēgšanas. Kad iedzīvotāji uzzināja par kooperatīva priekšsēdētāja nodomu sākt apkures sezonu, tika sasaukta šīs mājas dzīvokļu īpašnieku sapulce un pieņemts lēmums, ka māja tiks pieslēgta apkurei tikai tad, kad gaisa temperatūra noslīdēs līdz +8 grādiem. Šajā mājā joprojām nav apkures, un cilvēki ietaupa.

Lūk, ko es nesaprotu – ja kādam ir auksti, lai viņš ieslēdz sildītāju vai saģērbjas siltāk. Kādēļ citus kaimiņus spiest tādēļ tērēties?”

Latvijas Hidrometeoroloģijas centrā norāda, ka 2022. gada oktobris vidēji tik tiešām ir bijis siltāks par vidējo normatīvo – vidējā mēneša temperatūra bija +9,8 grādi.

Taču, pēc meteorologu teiktā, mēnesis nebija vienmērīgi silts. Augstu mēneša vidējo temperatūru nodrošināja trīs siltuma viļņi, no kuriem visilgākais bija tieši mēneša beigās.

Starp siltuma viļņiem bija arī aukstas dienas un naktis, tāpēc aizkavēt apkures pieslēgšanu būtu bijis nelietderīgi, uzskata speciālisti.

„Mums salst!”

Ir iedzīvotāji, kas jau oktobrī sūdzējās par sliktu apkuri mājā. „Es vēlētos uzzināt, vai visiem ir tikpat savāda apkure kā mūsu mājā, ko apsaimnieko uzņēmums Rīgas namu pārvaldnieks, un vai ar šo kārtību var kaut ko darīt?” raksta Anita.

Sieviete stāsta, ka radiatori visos mājas dzīvokļos ir silti tikai laika posmā no 17.00 līdz 22.00, bet pēc tam aptuveni līdz četriem no rīta tie kļūst auksti: „Pēc tam apkures ierīces atkal atdzīvojas līdz aptuveni deviņiem rītā, bet pēc tam tās izslēdz. Komentēt to pat negribu, tikai vēlos uzzināt, vai tā paveicies ir tikai mūsu mājai?”

Pašvaldības uzņēmuma Rīgas namu pārvaldnieks pārvaldīšanā esošo māju siltumsistēmu apkalpojošajā firmā Siltumserviss Rīga mums paskaidroja, ka māju siltumtīkli tiek noregulēti atbilstoši apsaimniekotāja definētajiem parametriem: „Automātika mājas apkures sistēmas siltumnesēja temperatūru regulē atbilstoši ārgaisa temperatūrai. Ja laukā kļūst vēsāks, siltumnesēja temperatūra paaugstinās. Manuāli sistēmas darbību iespējams noregulēt tā, lai dažādos diennakts laikos tā darbotos pēc dažādiem parametriem. Katrā atsevišķā mājā jāņem vērā apkures sistēmas konfigurācija un tās tehniskais stāvoklis. Ja tam nepievērš uzmanību, apkures parametru iestatījumi atsevišķās stundās var izrādīties neefektīvi vai nesniegt vēlamo rezultātu.”

Lai iegūtu lielāku skaidrību, mums ieteica vērsties uzņēmumā Rīgas namu pārvaldnieks, ko arī bez kavēšanās darījām. Uzņēmuma pārstāvis Krists Leiškalns nenoliedz, ka uzņēmuma apsaimniekotajās mājās ir ieviesti siltumenerģijas taupīšanas pasākumi:

– Jā, mēs tiešām esam uzdevuši kompānijai Siltumserviss Rīga noregulēt apkures temperatūru tā, lai radiatori vairāk sildītu vakara un rīta stundās, kad lielākā daļa iedzīvotāju atrodas mājās. Naktī un dienā uzskatām par lietderīgu telpās uzturēt zemāku temperatūru.

– Šāds regulējums tiek piemērots visās uzņēmuma Rīgas namu pārvaldnieks pārvaldīšanā esošajās ēkās?

– Diemžēl mājās, kurās apkures sistēmas stāvoklis ir sliktā stāvoklī, ieregulēšana atbilstoši diennakts stundām nav iespējama.

– Ko darīt, ja lielākā daļa mājas iedzīvotāju ir pensionāri, kuri atrodas mājās arī aukstajās stundās – teiksim, dienas vidū?

– Iedzīvotājiem vienmēr ir iespēja pieņemt kopības lēmumu par atšķirīgu siltummezgla darbības parametru noregulēšanu. Tam nepieciešams parasts „par” nobalsojušo vairākums. Izmaiņas parametros tiks izdarītas burtiski nākamajā dienā pēc tam, kad mēs no mājas aktīvistiem saņemsim balsošanas protokolu.

Pietiek mēģināt pašiem atgaisot radiatoru!

Mēs apkopojām visbiežāk uzdotos rīdzinieku jautājumus par apkures sistēmu darbību un nodevām tos uzņēmuma Siltumserviss Rīga speciālistiem. Situācijas mūsu lasītāju dzīvokļos komentēja uzņēmuma pārstāve Elīna Silionova.

– Iedzīvotāji bieži sūdzas, ka apkure mājā ir pieslēgta, bet viens radiators dzīvoklī palicis auksts. Viņi izsauc apsaimniekošanas organizācijas meistaru, bet nekas nemainās. Kāpēc tā notiek, un kādi pasākumi jāveic speciālistam?

– Pēc apkures pieslēgšanas, ņemot vērā mājas apkures sistēmas konfigurāciju un tehnisko stāvokli, var būt nepieciešama atkārtota sistēmas atgaisošana, balansēšana un regulēšana. Tas viss palīdz nodrošināt pilnvērtīgu siltumnesēja cirkulāciju sistēmā.

Visbiežākās un ierastākās problēmas, ar kurām saskaras mūsu meistari apkures sezonas sākumā, ir pašu iedzīvotāju radītas. Piemēram, dzīvokļu īpašnieki patvaļīgi iejaucas apkures sistēmas darbībā. Viņi no sistēmas nolej siltumnesēju, iedomājušies, ka tādā veidā atgaisos radiatoru. Šādu gadījumu mūsu praksē ir desmitiem. Uzreiz paskaidrošu, ka šī ir nepieļaujama pašdarbība, kuras rezultātā visa māja var palikt bez apkures. Cilvēki rīkojas bez saprašanas, kā darbojas apkures sistēma. Lai sistēmā spiediens neizmainītos un siltumnesējs turpinātu cirkulēt, tas jāuzpilda atpakaļ tādā pašā daudzumā, cik noliets, tādēļ mēs ļoti lūdzam iedzīvotājus nenodarboties ar pašdarbību un iespēju robežās neļaut to darīt arī kaimiņiem.

Šis ir viens no vienkāršākajiem gadījumiem, kad mājā var tikt traucēta apkures sistēma, daudz sarežģītāk ir tad, ja, apkures sezonai sākoties, konstatē nesankcionētu radiatoru remontu vai atsevišķu radiatoru nomaiņu dzīvokļos.

Apkures sistēmas regulēšana ir bezmaksas pakalpojums

– Pieņemsim, ka dzīvoklī nesilda viens radiators un ir nepieciešama Siltumserviss Rīga palīdzība. Vai tas būs maksas pakalpojums? 

– Nē, iedzīvotājiem nav jāmaksā par mūsu meistaru pakalpojumiem. Siltumserviss Rīga apkalpo mājas siltumapgādes sistēmas līdz dzīvokļa skaitītājiem vai ievadventiļiem. Savukārt, ja kaut kas notiek ar radiatoriem dzīvoklī, tā ir dzīvokļa īpašnieka atbildība. (Viņam pašam nāksies meklēt meistaru apkures sistēmas elementa remontam vai nomaiņai un jāapmaksā viņa darbs no paša līdzekļiem – red. piezīme).

„Pārvietojiet skapi!”

– Kā rīkoties, ja dzīvoklī ir ļoti auksti? Vai var izsaukt Siltumserviss Rīga speciālistus temperatūras izmērīšanai un akta noformēšanai?

– Jā, nepieciešamības gadījumā mūsu darbinieki veic temperatūras mērījumus dzīvojamās telpās. Ar kalibrētu mēraparātu nosaka gan temperatūru dzīvoklī, gan katras apkures ierīces temperatūru, pēc tam noformē mērījumu aktu, ko, ja nepieciešams, var iesniegt apsaimniekošanas uzņēmumam.

Šādu apsekošanas mērījumu laikā bieži izrādās, ka siltummezgls darbojas atbilstoši iestatījumiem, nekādu problēmu apkures sistēmas darbībā nav un vienīgais aukstuma iemesls dzīvoklī ir lieli siltuma zudumi. Siltums izplūst caur šķirbām vecos logos un balkona durvīs, caur nesiltinātām mājas sienām, turklāt cilvēki bieži radiatorus aizsedz ar dažādiem priekšmetiem, piemēram, dīvāniem vai skapīšiem, un tas samazina apkures elementu siltumatdevi.